12 groszy za gigabajt: nowe dyski Seagate dowodzą, że HDD wciąż ma przyszłość

Z jednej strony zapotrzebowanie na pamięci masowe o dużejpojemności znacząco zmalało – nikt raczej nie narzeka nazastąpienie bazowego napędu HDD 500 GB w laptopie dyskiem SSD 120 GB– z drugiej jednak strony wszystkim tym, którym duże dyskitwarde są potrzebne, kolejnych terabajtów na materiały wideo w 4Kciągle brakuje. Dla tej nielicznej, ale istotnej grupy użytkownikówSeagate stworzyło nowe dyski twarde, pierwsze konstrukcjekorzystające z techniki gontowego zapisu magnetycznegoSMR.

12 groszy za gigabajt: nowe dyski Seagate dowodzą, że HDD wciąż ma przyszłość

Rekordów szybkości dyski z seriiArchive HDD nie pobiją – talerze w całej serii wirują zszybkością 5900 RPM. Ze 128 MB pamięci podręcznej zapewniają średniąszybkość odczytu/zapisu na poziomie 150 MB/s. Nie o szybkość jednak wnich chodzi, lecz o cenę i pojemność. Seagate przygotowało modele 5TB, 6 TB i 8 TB, z których największy (oznaczony numeremST8000AS0002) kosztować ma w USA 260 dolarów. W niemieckichsklepach, włącznie z podatkiem MwSt., można kupić go za 250 euro,tj. ok. 1010 zł (wersja bez sprzętowego szyfrowania).

Cena to bardzo atrakcyjna, jako że do tej pory za dysk 4 TB odWestern Digital (Caviar Red) trzeba było zapłacić około 700 zł,modele innych producentów też nie odbiegały znacząco od tej kwoty.Koszt przechowywania danych spadł więc z 17 do 12 groszy za gigabajt.Osiągnięcie to możliwe jest właśnie za sprawą gontowego zapisumagnetycznego (shingled magnetic recording, SMR), technice, dziękiktórej poszczególne ścieżki zapisu częściowo zachodzą na siebie tak,jak gonty na dachu.

Jak to działa?

Trudno dalej zwiększać gęstości zapisu na nośnikach magnetycznych.Osiągnęliśmy poziom około 110 gigabitów na centymetr kwadratowy. Przytej gęstości szerokość ścieżki na talerzu dysku nie przekracza 75nanometrów, a fizyczny rozmiar bitu to 2-3 nanometry. Dalsząminiaturyzację uniemożliwia sama fizyka – magnetyczne bitymuszą generować mierzalne pole magnetyczne i nie mogą znajdować sięzbyt blisko siebie ze względu na interferencje.

Seagate SMR (Shingled Magnetic Recording) Technology Increases Drive Capacity

Wprowadzone przez Seagate rozwiązanie to eleganckie obejścieproblemu interferencji. Normalnie między każdą ścieżką znajduje sięprzerwa, w której nic nie może być zapisane. Przy zapisie SMR przerwjuż nie ma, ścieżki nachodzą na siebie niczym gonty na dachu. Takiezagęszczenie ma swoje problemy. Relatywnie duża głowica zapisującadysku, pisząc na ścieżkę na którą ma pisać, jednocześnie zapisujezawartość pobliskich ścieżek, niszcząc ich dotychczasową zawartość.

Obraz

Seagate znalazło rozwiązanie tego problemu. Dane z pobliskichścieżek zostają odczytane i na nowo zapisane. By uniknąć zapisywaniacałych ścieżek, podzielono je na mniejsze fragmenty, zwane pasmami,na których operują głowice. Narzut związany z tymi dodatkowymioperacjami jest najwyraźniej na tyle mały, że wciąż możnaużytkownikom zaoferować przyzwoitą szybkość operacji.

Dzięki SMR producent zdołał więc umieścić na pojedynczym talerzudysku aż 1,33 TB, podczas gdy na zwykłych dyskach z trudem osiąganopoziom 1 TB na dysk. W napędzie 8 TB mamy więc tylko sześć talerzy,co przekłada się na niższe ceny i wyższą kulturę pracy całego napędu.Wszystko to bez sztuczek w rodzaju napełniania dysku helem,stosowanych w biznesowych dyskach Hitachi.

Producent zapewnia, że nowe napędy testowane są do pracy wscenariuszach 24x7, przy rocznym zapisie 180 TB danych. Średni czaspomiędzy awariami wyznaczono na 800 tys. godzin. Interfejs tooczywiście SATA-III, a zużycie energii nie przekracza podczas pracy 8W, zaś w trybie jałowym 1 W. Przy takich parametrach i takiej ceniemożemy dyski z tej serii polecić wszystkim tym, którzy potrzebują wswojej pracy zawodowej pojemnej pamięci masowej.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (85)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.