Bender to bardzo rozbudowany, otwartoźródłowy program do modelowania i animacji 3D, w którym znajdują się wszystkie narzędzia niezbędne do rzeźbienia i teksturowania modeli, oświetlania scen, animowania, a także renderowania.
Przy tworzeniu modeli można korzystać zarówno z klasycznych brył, jak i kształtów organicznych (NURBS) i możliwość „rzeźbienia” ręcznego. Modele można teksturować na wiele sposobów, korzystając z gotowej biblioteki materiałów, tworząc własne mapy UV lub malując. Przy cieniowaniu można wykorzystać graf, reprezentujący kolejne kroki tworzenia efektów. Żmudne zadania można łatwo automatyzować, korzystając ze skryptów w Pythonie.
Modele można riggować, nałożyć kości i deformować (także wykorzystując efekty wolumetryczne), co czyni z Blendera świetne narzędzie dla animatorów i projektantów gier. Przy animacjach można wykorzystać efekty cząsteczkowe i symulować zjawiska fizyczne, jak grawitacja, sprężystość czy zachowanie płynów.
Do renderowania Blender może wykorzystywać różne renderery, ale domyślnie pracuje z bardzo dobrym, fotorealistycznym Cycles, wykorzystującym śledzenie promieni, efekty wolumetryczne, uśrednione oświetlenie globalne i zdolnym odtworzyć takie zjawiska, jak ambient occlusion.