DjLeo proponuje: Wishlist & Checklist - by żyło się lepiej, na naszym ulubionym portalu
09.02.2013 15:20
Hmm, jak by tu zacząć. Sam nie wiem. To może od początku. A więc..na początku był choas - yyy. Albo nie, bez przesady, aż tak daleko to może nie. Może zwyczajnie zacznę od tego, że wiele zmian przed nami. Tak kochani, nasz ukochany portal DP, przechodzi "przepoczwarzenie". Czy jakoś tak. Za jakiś czas ("mniemnammnowymuję", że już za nie długo), obejrzymy nową odsłonę DP. Czas leci nieubłaganie. A w końcu to my, społeczność DP, stanowimy wielką całość tej układanki. W moim odczuciu (i nie tylko moim), kluczową rzeczą, jaka w każdej społeczności jest fundamentem, to dobra komunikacja i jej pochodne. Obserwując od jakiegoś czasu działanie portalu DP i słuchając ludzi, rozmawiając z nimi, dochodzę do wniosku, że jest jeszcze sporo do zrobienia, aby poprawić ten, w większości techniczny aspekt. Bo nie ma co ukrywać, że po stronie portalu DP stoją żywi ludzie! HA!.... Zaskoczenie? A jednak , tam na prawdę pracują ludzie, którzy tak jak my jedzą, piją, wydalają i robią, większość tych, no wiecie.... ludzkich rzeczy. No i popełniają błędy, ach.....jakież to ludzkie. I dobrze. Bo to o czym traktuje ten wpis, ciężko traktować w innych kategoriach.
Po co to, na co to?
Wpis ten powstał tak na prawdę dawno temu. Choć nie sama jego treść, ale idea. A konkretnie, rozmyślanie nad tym jak poprawić coś, co w moimi i nie tylko moim (wiele przeprowadzonych rozmów z blogerami czy userami) odczuciu wymaga poprawy. Wcześniej nie sądziłem, że aż taki to problem dla większości (głównie dla tych, którzy traktują DP jak coś więcej niż portal, w którym raz do roku można dostać fajny plecak), jednak rozmowy z Wami drodzy blogerzy i użytkownicy portalu DP, tylko "popchnęły" (bez skojarzeń!) parę moich ostatnich szarych komórek do myślenia. A konkretnie do przemyślenia co można by ulepszyć, a co poprawić na portalu DP. No na pewno i tutaj nie mam, żadnej wątpliwości ale PR portalu DP pozostawia sporo do życzenia. Najczęstszym problemem jaki słyszałem od userów to brak transparentności działań redakcji. I nie chodzi tutaj o to co redakcja robi wewnątrz portalu, ale o to, co dotyczy nas wszystkich. Wiele ciekawych pomysłów na rozwój portalu, przepadało w czeluściach piekielnych. W czasie trwania różnych akcji na portalu, pojawiało się wiele niedomówień. Przez co ludzie czuli się trochę olewani. Oczywiście to duże uogólnienie. Każdy na swój sposób wie o co chodzi. Nie zamierzam tutaj podawać konkretnych przykładów, bo nie chodzi o to, ale o podsunięcie kilku pomysłów, aby w przyszłości temu zaradzić. A o to właśnie chodzi w tym wpisie.
Niech to będzie jasne
Myślę, że to co proponuje wdrożyć (o ile redakcja wyrazi na to zgodę) i uzyska to aprobatę społeczności portalu DP, może rozwiązać większość niedomówień i wątpliwości, które czasami pojawiały się wśród użytkowników portalu. Sprawa jest o tyle prosta, że nie wymaga wiele zachodu ze strony redakcji aby te dwie kluczowe rzeczy dodać, przy okazji tworzenia nowej odsłony portalu. Nie ma lepszego momentu na to jak teraz, zanim nowa odsłona portalu się pojawi. Mało tego, jedną rzecz można wdrożyć już teraz (dosłownie w godzinę), korzystając z niedrogiego, komercyjnego rozwiązania. Ale o tym za chwile.
DjLeo rzuć pomysłem!
Nie ma co się dłużej rozwodzić. Przejdę do meritum i od razu rzucam mięso na patelnie, bez wstępnego przysmażania.
Proponuje umieszczenie dwóch opcji (sekcji) na portalu DP, które będą (mogą być) swojego rodzaju drogowskazem, dla użytkowników DP.
Mogły by być gdzieś na portalu, dla przykładu:
Oczywiście w nowej odsłonie DP może to wyglądać całkowicie inaczej (to tylko przykład), ale prawdę mówiąc, nie ma to większego znaczenia gdzie, byle by było to na stronie DP. Ale nie na stronie głównej tylko gdzieś "schowane", tak jak to właśnie wyżej pokazałem, czyli na blogu.
Wishlist
Jak sama nazwa wskazuje, jest to lista życzeń. Głównie chodzi o propozycje zmian i sugestie do portalu. Jednak nie chodzi tylko o komentarz Kowalskiego typu:
"Chciałbym aby portal DP miał logo z kucykiem, zamiast tego hipcia z grzywą koguta i napuchniętymi policzkami. W dodatku promującego szkodliwą dietę winylową".
Chodzi o coś więcej. Wyobrażam sobie to tak, że user wpisuje sugestie np.: "Uważam, że lista programów z lewej strony powinna być bardziej czytelna, większa czcionka". User umieszcza taki wpis i istnieje możliwość zagłosowania na tę propozycje, skomentowania, w dodatku powinna mieć odpowiedni status (lub należeć do odpowiedniego działu). Poniżej lista statusów.
Statusy wishlisty:
- Popularna - propozycje które otrzymały największą ilość głosów od userów.
- Najnowsze - lista propozycji userów, od najnowszej do najstarszej.
- Analizowana - ktoś z redakcji przeczytał i opcja jest rozważana (najlepiej aby było napisane kto się tym zajął).
- Zaakceptowana - propozycja uzyskała aprobatę redakcji i to właściwie tyle. Daty wykonania i realizacji mogły by być umieszczane w mojej 2 propozycji (Checkliście) ale o tym za chwilę
- Zrealizowana - propozycja, która została zrealizowana
- Odrzucona - krótkie info z uzasadnieniem redakcji dlaczego propozycja nie zostanie zrealizowana.
Przykład:
Oczywiście pod każdym statusem koniecznie powinna znaleźć się możliwość komentowania. Może to wyglądać dokładnie tak jak to teraz wygląda na blogu. Czy na stronie głównej. To w pewnym sensie ten sam mechanizm. Jednak wymagało by to dodania opcji głosowania przez użytkowników (zarejestrowanych na portalu).
Fajną opcją było by też nagradzanie naprawdę ciekawych propozycji.
Może ciężko to sobie wyobrazić, dlatego poniżej przedstawiam przykład jak by to mogło wyglądać.
To co widzicie powyżej, to właśnie to komercyjne rozwiązanie o którym miałem wspomnieć. Jest to platforma stricte stworzona do tego typu rzeczy. Szczegóły znajdziecie na stronie www.sugester.pl. Z tego portalu korzystają największe serwisy z różnych branż. Choćby Microsoft czy Onet, ale też cała masa innych firm.
Choć aż taka funkcjonalność nie była by potrzebna, jednak warto się temu przyjrzeć. W dodatku to rozwiązanie można wdrożyć w jedną chwilę. Dodatkowo można utworzyć subdomenę i przekierować ją na profil w "sugesterze". Adres wtedy mógłby wyglądać tak:
www.pomysly.dobreprogramy.pl
Choć osobiście wolałbym aby portal DP wykorzystał obecne (lub przyszłe) mechanizmy jakimi dysponuje, aby utworzyć tę prostą funkcjonalność w serwisie.
Dla tych którzy chcą zaznajomić się z działaniem takiej strony, w której można zgłaszać swoje pomysły, polecam dla przykładu nowo założony przez firmę Netart (nazwa.pl) profil na "sugesterze", pod adresem www.pomysly.nazwa.pl
Sam korzystam z usług netart i to co widzę po pierwszych dniach działania na tej platformie jest niebywałe. Wychodzi taka masa rzeczy, z którymi użytkownicy mają problem lub chcieli by zmienić, że naprawdę jestem w 100% przekonany, że takie coś jest bardzo, ale to bardzo przydatne. W dodatku setki największych firm z takich prostych mechanizmów korzysta, więc coś w tym musi być.
Wiem, że można sugestie i pomysły zgłaszać na forum i nawet jest taki wątek założony. Ale to się nie sprawdza!!! Tam takie rzeczy znikają w czeluściach piekielnych. A nawet jeżeli nie to, ciężko jest to ogarnąć i nie ma takich mechanizmów, które są potrzebne aby to było przejrzyste dla userów. Główną zaletą mojego rozwiązania jest to, że jest to widoczne dla wszystkich, jest pod ręką i widać dokładnie co zostało przeanalizowane, co zatwierdzone lub co odrzucone. Można dyskutować nad danym pomysłem, a najpopularniejsze pomysły windują się w górę listy, co automatycznie świadczy o dużej potrzebie wdrożenia danego rozwiązania. Same zalety.
To był pierwszy pomysł, drugi jest równie ważny.
Checklist
Równie ważna opcja, działająca na podobnej zasadzie jak Wishlist. Jednak tutaj była by to lista wszelkich terminów dotyczących planowanych wydarzeń, zarówno imprez jak i planowanych prac. Wszystko chronologicznie. I też można by stworzyć podział na kategorie. Widzę to wstępnie tak:
Kategorie checklisty:
- Wydarzenia - po kolei terminy ważnych wydarzeń, np. CeBIT
- Konkursy - terminy rozpoczęcia i zakończenia konkursów i akcji na portalu
- Prace - terminy zakończenia prac nad stroną (zgłoszonych przez userów sugestii lub tego co redakcja chciała by przekazać użytkownikom)
- Użytkownicy - tutaj terminy ważnych wydarzeń zgłoszonych przez użytkowników lub zapytania do redakcji o konkretne terminy zdarzeń.
- Zgłoś termin - propozycja dodania terminu lub pytanie do redakcji o termin ( po akceptacji pojawia się w "Użytkownicy"). Dla przykładu pytanie do redakcji: "Do kiedy można zgłaszać prace na konkurs - Pimp My Dioda?". Redakcja odpowiada umieszczając w "Użytkownikach" określony termin np: "Termin zgłaszania prac do konkursu Pimp My Dioda - 27.02.2013".
Schemat na szybko:
A tutaj przykład dla kategorii "Konkursy"
Oczywiście można wymyślić całą masę różnych kategorii, jednak nie ma co z tym przesadzać. To ma być proste i skuteczne. A co najważniejsze pod ręką.
Co to ma wszystko dać?
Jak już wcześniej wspomniałem to może, albo raczej na pewno rozwinie skrzydła redakcji, pozwoli zbadać potrzeby swoich użytkowników, dowiedzieć się czego oczekują, co chcieli by zmienić, co dodać, co im się nie podoba, z czym mają problem itd. W dodatku polepszy się PR portalu. Użytkownicy nie będą mieli poczucia, że wiele wydarzeń, prac i terminów gdzieś znika bez słuchu (głównie dzięki możliwości pytania o konkretne daty). Znikną pytania w komentarzach o różne rzeczy związane z terminami. Widzę w jednym jak i drugim rozwiązaniu olbrzymi potencjał, który pomógłby rozwinąć portal i zadbać o swój własny wizerunek. A ponieważ takie rozwiązania są już stosowane (przynajmniej to z wishlistą) i ewidentnie się to sprawdza, to nie widzę powodu aby tego nie wdrożyć również na DP. W końcu było by to rozwiązanie z korzyścią dla wszystkich. W dodatku pierwszą opcje (wishlista) można wprowadzić błyskawicznie. Tak jak to zrobiło wiele różnych portali. I nie wymaga to, żadnego wysiłku czy nakładu pracy. Jedynie akceptacji kosztów z tym związanych. Choć nie współmiernie mniejszych do korzyści za tym idących.
Proszę więc bardzo...
Składam prośbę tym wpisem do redakcji DP, o rozważenie wdrożenia na portalu tych 2 opcji, w dowolnej postaci (podkategoria, osobna strona, link, co bądź byle by było). Jednocześnie Was użytkowników i czytelników DP proszę o komentarz i wypowiedzenie się w tej sprawie, czy uważacie, że taka funkcjonalność portalu była by wskazana?
Pomysły na koniec
Na koniec korzystając z okazji, przedstawię Wam kilka moich pomysłów związanych z portalem. Oto one:
1. Dodanie przycisku "Zapisz" na dole edytowanego okna w blogu - przy długich wpisach trzeba przewijać cała stronę aby zapisać wpis (niewygodne) i obejrzeć podgląd..
2. W licencjach, w profilu każdego użytkownika portalu, który wygrał/otrzymał jakiś program i klucz do niego, fajnie by było dodać linki bezpośrednio do pobrania konkretnego programu, którego dotyczy dana licencja/klucz.
3. Osobiście bardzo brakuje mi 3 typu nagłówków w blogu (H1 lub H4).
4. Opcja numeracji na blogu, również jej brakuje na blogu.
5. Hurtowe dodawanie zdjęć do wpisów - obecnie można to wykonywać pojedynczo, przy moich wpisach, które potrafią mieć po 50 zdjęć i więcej, jest to bardzo męczące i czasochłonne.
6. Brakuje bardzo możliwości tworzenia automatycznie spisów treści do serii, we wpisach do blogów. Np. "Blogger od kuchni" czy "Redakcja od kuchni" i cała reszta innych wpisów w tym nawet moje o WS2012. Każdorazowe dodawanie linków jest bardzo uciążliwe.
Na koniec (już na prawdę) ponawiam prośbę o Waszą opinie i zadanie na temat moich propozycji dodania tych funkcji do portalu, a redakcje (przy dobrej kawie) o rozważnie ich wprowadzenia.
Wszelkie skargi, zażalenia i groźby karalne proszę umieszczać w komentarzach ;)
Pozdrawiam DjLeo