Hadean Lands: Interactive Alchemical Fictionversion 1.2.3
Hadean Lands wraca do korzeni gatunku Interactive Fiction, czyli interaktywnych przygodówek tekstowych. Gra powstała dzięki udanej zbiórce na Kickstarterze w 2010 roku i została przyjęta bardzo ciepło. Jej autor, Andrew Plotkin, ma już na koncie kilka cenionych pozycji z tego gatunku, w tym uznawaną za jedną z najlepszych Spider and Web z 1998 roku. Dziś niektórzy są zdania, że Hadean Lands to pierwsza od wielu lat gra, która nie tylko wciąga gracza bez reszty, ale też otwiera przed gatunkiem nowe, zaskakujące możliwości. Zainteresowani mogą spróbować rozwiązać pierwszą zagadkę uruchamiając w przeglądarce demo gry, zawierające scenę otwierającą.
W Hadean Lands gracz wciela się w alchemika w stopniu chorążego… co już brzmi dziwnie. Główny bohater jako jedyny przetrwał katastrofę statku kosmicznego Marynarki Wojennej Unanswerable Retort na obcej planecie. Gracz musi dowiedzieć się co się stało, a przy tym odrzucić całą wiedzę o otaczającym go świecie i zapomnieć o „nauce”, gdyż w uniwersum gry działa alchemia – statek napędzany jest węglem, a za filtrowanie powietrza odpowiada smok.
Właściwości materiałów można zmieniać w obecności zapachów i dźwięków, wypowiadając odpowiednie słowa i posługując się totemami według zasad zbudowanych wokół czterech żywiołów: ognia, wody, ziemi i powietrza. Zasady alchemii zostały zaprojektowane na podstawie wybranych tradycji europejskich, amerykańskich (sprzed czasów Kolumba), indyjskich i chińskich. Efekty są bardzo ciekawe, a w miarę gry główny bohater zdobywa nowe umiejętności.
W miarę jak pokonujemy kolejne przeszkody otwierając zamki, zaglądając w różne zakamarki i znajdując przedmioty, przed nami rozwija się zawiła sieć ciemnych interesów i romansów, w które zamieszani byli inni członkowie załogi i które doprowadziły do katastrofy. Po śmierci pamięta co się stało, zachowa więc alchemiczne formuły, których uczyła się po drodze. Czasami trzeba nauczyć się formuły, popełnić samobójstwo i wrócić po skarby.
W Hadean Lands nie chodzi jednak o rozwiązywanie łamigłówek, ale o dojście do tego, które z nich należy rozwiązać i w jakiej kolejności. Przy rytuałach trzeba improwizować, a odkrycie przyczyny katastrofy nie jest najważniejszym problemem… smok filtrujący powietrze jest martwy.