Konsole nowej generacji o wiele lepsze od PC? Electronic Arts zachwycone PS4 i Xboksem One

Grający na mocnych komputerach PC spoglądają nierzadko z góryna tych, którzy grają na konsolach obecnej generacji, czy toPlaystation 3 czy Xboksie 360. Przez te wszystkie lata, jakieupłynęły od premiery konsol siódmej generacji, PC przecieżbardzo urosło: wielordzeniowe gigahercowe procesory, gigabajtypamięci RAM, nierzadko podwojone potężne karty graficzne od Nvidiiczy ATI połączone interfejsami SLI czy Crossfire nie są czymśniespotykanym wśród graczy. Nie dziwi więc, że gry, które nakonsolach z trudem wyświetlane są w rozdzielczości 720p, na takichkosztownych maszynach do gier wyglądają znacznie bardziejimponująco. A jak poczuliby się gracze PC, gdyby okazało się, żeto ich maszyny są technicznie zacofane względem konsol?Rajat Taneja, dyrektor techniczny Electronic Arts uważa,że taki scenariusz ziści się już niebawem. Jego zdaniem budowaneprzez Sony i Microsoft konsole ósmej generacji, wyprzedzająnajpotężniejsze dostępne dziś na rynku pecety, i to nie tylko zewzględu na moc obliczeniową. Ich unikatowy hardware, wbudowanesystemy operacyjne i warstwa dodanych usług czynią z nichnajbardziej pociągające platformy do wymyślenia na nowo mechanikigrania – napisał Taneja na swoim blogu w LinkedIn.[img=konsole8gen]Przeprowadzone przez ElectronicArts testy pokazać miały, że sama wydajność audio i wideo konsolósmej generacji są od ośmiu do dziesięciu razy większe niż to,co oferuje obecna generacja, a szybkość transferu danych jest takduża, że w praktyce eliminuje konieczność jakiegokolwiekograniczania zasobów systemowych dla silników gier. W połączeniuz usługami sieciowymi dla Playstation 4 i Xboksa One, pozwoli to natworzenie w grach dynamicznych światów, które zmieniać się będąw zależności od działań wszystkich uczestniczących w nichgraczy.Taneja nie opowiedział się postronie żadnej z konsol nowej generacji, dając do zrozumienia, żeEA wierzy zarówno w nowe Playstation, jak i Xboksa. I wydaje się,że wie o czym mówi: upowszechnienie się tak mocnych platform jakostandardu dla nowych gier przyniesie więcej, niż tylko lepszągrafikę, podczas gdy w grach dla PC wciąż trzeba będzie brać poduwagę wyposażenie standardowego gracza, bynajmniej nieposiadającego 16 GB szybkiego RAM i sprzężonych kart graficznych.Trudno powiedzieć, ile czasu byzajęło takiemu standardowemu PC dorównanie poziomowi wyznaczonemuprzez nowe konsole. PS4 przynosi nie tylko 8 rdzeni taktowanych 1,6GHz, 2x2 MB pamięci cache L2 i 1152 rdzenie GPU, zapewniającszczytowo 1,84 TFLOPS, ale też daje 8 GB ujednoliconej (dostępnejzarówno dla rdzeni CPU jak i GPU) pamięci DDR5, taktowanej 5,5 GHz,z przepustowością 176 GB/s. Trochę słabszy Xbox One różni sięliczbą rdzeni GPU (768) i szczytową mocą obliczeniową (1,23TFLOPS), oraz wolniejszą pamięcią (2,1 GHz, 68,3 GB/s) – ale itak są to wyniki o rząd wielkości lepsze od Xboksa poprzedniejgeneracji. A to przecież nie wszystko, czym w nowe konsoledemonstrują swoje przewagi. Nie do pobicia jest ich cena: nie wiemyz jaką nowe konsole zadebiutują, ale plotki w Sieci mówią o400-500 dolarów za PS4. Technicznie niemożliwe jest zbudowaniedobrego PC do grania w takiej cenie, który w dodatku będzie wtrakcie grania pobierał nie więcej niż 100 W.

24.05.2013 10:40

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (82)