Krita 2.9 – 11 nowości prosto z Kickstartera

Krita, czyli otwarty i darmowy program do malowania na komputerze, doczekała się największego wydania w swojej historii. 8 miesięcy po zakończonej ogromnym sukcesem zbiórce na Kickstarterze do rąk użytkowników oddana została Krita 2.9, zawierająca 11 z 12 ufundowanych nowości. Twórcy programu wydali także testowy port dla systemu OS X, nad którym pracowali ponad 2 lata.

Krita 2.9 – 11 nowości prosto z Kickstartera

Ilustracje lub ich fragmenty można poddawać transformacjom, a także, jeśli celem jest edycja z zachowaniem oryginału, tworzyć dla nich maski transformacji. Warto pamiętać o tym, że przy maskowaniu niektórych narzędzi celowo dodane zostały opóźnienia, które mają oszczędzać procesor, więc efektów nie zobaczymy od razu. W Kricie 2.9 znajdziemy możliwość dodawania perspektywy z wyznaczaniem punktu zbieżności, a także poprawiony mechanizm odkształcania, z nowym interfejsem i możliwością zaznaczania kilku punktów. Jeśli odkształcanie nie da pożądanego efektu, można sięgnąć po klatkę bądź podobny do tego w Photoshopie Liquify. Oba narzędzia działają z identyczną precyzją na poziomie 4 pikseli.

Obraz

Krita Cage Tool Demo

Fundusze z Kickstartera pozwoliły także znacznie ulepszyć narzędzia wykorzystywane do malowania i zaznaczania. Pędzel mieszający jest teraz nieco wolniejszy, ale działa dużo precyzyjniej. Obrysy końcówek pędzli są w wersji 2.9 Krity antyaliasowane, dzięki czemu można dokładniej wybierać punkty nakładania farby. Z kolei mechanizm automatycznego ustalania przerw znacznie przyspieszył malowanie dużymi pędzlami.

Pędzel do malowania zaznaczenia odszedł na emeryturę, a zastąpi go dużo bardziej zaawansowana maska zaznaczenia, która nie tylko pozwoli wyznaczyć kształt, ale także przezroczystość, rozmycia i przejścia. Ponadto maskę zaznaczenia można pokazać nie tylko „maszerującymi mrówkami”, ale także nakładając na nią kolor. Kanał alfa obrazu także można wykorzystać do tworzenia maski. Ponadto Kickstarter pomógł poprawić jakość obiektów wektorowych i tworzonych w Kricie gradientów, wykorzystywanych do zaznaczania elementów wypukłych i wklęsłych.

W tej wersji znalazło się także mnóstwo zmian, które nie zostały ufundowane przez społeczność. Przede wszystkim w Kricie można teraz otwierać kilka dokumentów, a także ten sam dokument w kilku kartach lub kilku oknach. Jeśli ktoś korzysta z okien wewnątrz okna głównego Krity, może skorzystać z automatycznego układania ich w kaskadę lub by wypełniły powierzchnię. Tło okien można wybrać tak, by pasowało do tła obrazu.

Znany już tryb malowania HDR, który pozwala na sterowanie oświetleniem malowanej sceny, wciąż wymaga udoskonaleń, ale sporo z planowanych poprawek zostało już wprowadzonych. Szybkie sterowanie ekspozycją odbywa się przez wciskanie „Y” na klawiaturze, ułatwiony został także dostęp do palet barw. Wybór barw może odbywać się w przestrzeniach HSI i HSY', co pozwala zachować relatywną jasność barw przy zmianach odcienia i nasycenia. Ponadto znajdziemy tu nową paletę z suwakami dla przestrzeni HSL, którą można skonfigurować do pracy także z kombinacjami HSV/HSL/HSI/HSY'.

Krita 2.9 HDR painting DEMO

Ponadto poprawiona została wyskakująca paleta, w której można ustawić potrzebną liczbę elementów. Przy malowaniu liniami można skorzystać z automatycznego wygładzania i ustalania przerw między śladami, dzięki czemu ślady pędzli będą atrakcyjniejsze. Jeśli w grę wchodzi rozmazywanie koloru pod spodem, można ustalić promień, z jakiego będą pobierane próbki. Rozmiar pędzla i gumki można teraz ustawiać niezależnie. Wzorem innych programów, tu również można osobno ustawić przezroczystość i przepływ śladów pędzla osobno. Ponadto poprawiony został zapis do pliku w formacie PSD i dodano możliwość importowania RAW-ów z aparatów od razu do Krity.

Kritę 2.9 można już pobrać z naszej bazy programów. Testową kompilację dla systemu OS X znajdziecie na stronie projektu, obok szczegółowego opisu zmian.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (22)