Nokia N9 tips & tricks cz. 54 — Apkenv, czyli łatwe uruchamianie gier z Androida
MeeGo Harmattan z całą pewnością nie jest systemem, który może bić się o złotą patelnię w konkursie na największą liczbę aplikacji. W zakresie programów trudno jednak narzekać, przytłaczająca większość potrzebnych klientów, narzędzi itp. jest dostarczana wraz systemem, resztę można pobrać. I to zazwyczaj w pełni bezpłatnie — tu świetnie widać siłę społeczności. Z istotnego oprogramowania brakuje „jedynie” pakietu biurowego.
Znacznie gorzej sprawa przedstawia się jeżeli chodzi o gry. Oprócz kilku, co prawda całkiem niezłych pozycji zawartych w systemie, dla MeeGo Harmattan powstało stosunkowo niewiele tytułów na wysokim poziomie. Duzi wydawcy tacy jak EA, Union, czy Gameloft wypuścili dla MeeGo po kilka gier (m.in. Monopoly, The Sims 3, GT Racing: Motor Academy HD, Real Football, Roboto, AirAttack), jednak najwyraźniej zniechęcili się uśmierceniem platformy przez Nokię i, co za tym idzie, mniejszą niż zakładano sprzedażą, słowem — brakiem perspektyw. Powstało i nadal powstaje sporo prostych gierek, jednak zdecydowanie nie są one tym co tygrysy lubią najbardziej.
Dla fanatyków grania na smartfonach posiadających Nokię N9 wyjście dotychczas było tylko jedno: instalacja NITdroida, czyli zmodyfikowanego dla potrzeb endziewiątki Androida jako drugiego systemu, na który można w razie potrzeby się przełączać i uruchamianie na nim androidowych gier. Jest to jednak mało wygodne wymaga bowiem każdorazowego restartu telefonu. Idealne byłoby rozwiązanie w rodzaju Myriad Alien Dalivk, czy OpenMobile Application Compatibility Layer, o których mówiło się przed premierą Nokii N9. Tamte umarły śmiercią naturalną, ale powstało co innego — Apkenv.
Apkenv to tzw. środowisko uruchomieniowe pozwalające na uruchomienie natywnych aplikacji stworzonych dla systemu Android (pliki .apk) bezpośrednio w MeeGo Harmattanie. Bazuje ono na rozwiązaniach firmy Jolla stworzonych dla projektu Mer, a światło dzienne ujrzało za sprawą znanego programisty Thomasa Perla. Apkenv stworzono przede wszystkim z myślą o uruchamianiu gier. Kompatybilność była początkowo szczątkowa i ograniczała się do możliwości uruchomienia gier napisanych przy wykorzystaniu OpenGL ES i JNI, co przekładało się na raptem kilka tytułów (Angry Birds, Angry Birds Seasons, Angry Birds Space, Angry Birds Rio, Fruit Ninja, That Rabbit Game 2). Wraz z uzupełnieniem Apkenv o dodatkowe biblioteki, lista wspieranych gier systematycznie się powiększa (w chwili obecnej są to dodatkowo m.in. Amazing Alex i Cut the Rope), trwają też prace nad kolejnymi (Bad Piggies, Perry, Plants vs Zombies, Swords & Soldiers, World of Goo, Worms...).
Apkenv jest rozwiązaniem całkowicie bezpłatnym i nie niesie za sobą żadnych zagrożeń z tytułu utraty gwarancji, zachęcam zatem do intstalacji. Początkowo była ona trochę zawiła, obecnie jest to bardzo proste — wystarczy pobrać plik apkenv_42.3.15_armel.deb i zainstalować zgodnie z instrukcją.
OK. Mamy już przygotowane apkenv wraz z zapożyczonymi z projektu NITdroid, bibliotekami Bionic niezbędnymi do pracy. Teraz czas na uruchamianie gier napisanych dla Androida (pliki .apk). Pliki .apk, które chcemy uruchomić kopiujemy do pamięci telefonu, np. do folderu /home/user/MyDocs/ (dysk Nokia N9). Początkowo gry trzeba było uruchamiać ręcznie, szybko powstało jednak proste narzędzie apkenv-qml, które ma za zadanie ułatwić ten proces. Pobieramy więc pakiet apkenv-qml_0.2.1_armel_harmattan.deb i instalujemy.
Apkenv-qml umożliwia stworzenie skrótów do poszczególnych gier w menu głównym, tak jak to ma miejsce przy „normalnych” aplikacjach. Narzędzie nie jest może specjalnie urodziwe, ale za to bardzo pomocne. Przy pierwszym uruchomieniu zaczynamy jednak od wskazania lokalizacji apkenv, gdyż domyślna zaszyta w programie jest inna niż ta w której środowisko zainstalowaliśmy. Wchodzimy do menu dotykając belkę w prawym, dolnym rogu, wybieramy opcję Settings, dotykamy przycisk apkenv, odszukujemy folder /usr/bin/apkenv, wskazujemy apkenv i potwierdzamy Save .
Teraz możemy już przystąpić do tworzenia skrótów. Na ekranie głównym dotykamy w lewym dolnym rogu symbol +. Wybieramy przycisk APK i odszukujemy plik z daną grą na dysku. Następnie dotykamy Icon i wybieramy plik graficzny, który będzie służyć za ikonę. Dla uzyskania najlepszego efektu grafika powininna mieć wymiary 80x80 px i być w formacie PNG (przykładowe ikony można pobrać tutaj ). Gdy mamy już wskazany plik .apk i ikonę potwierdzamy dotykając Install. W menu głównym powinna nam pojawić się ikona danej gry. Proces ten powtarzamy dla każdej kolejnej gry. Mała porada: nazwa gry w menu głównym jest tworzona na podstawie pliku .apk, dla estetycznego efektu (krótka nazwa bez wielokropka) najlepiej więc najpierw skrócić nazwę pliku przed całą operacją.
Jeżeli chcielibyście usunąć jakąś grę wystarczy ponownie uruchomić apkenv-qml i przytrzymać na danej ikonie. Z poziomu ekranu głównego narzędzia można także uruchamiać poszczególne gry.
I to wszystko! Miłej zabawy!
Aktualizacja
Nowa wersja apkenv ze zautomatyzowaną instalacją — poradnik zaktualizowany.