Metal w nowym iPhonie – Apple będzie wciąż bezkonkurencyjne w świecie mobilnych gier
Wraz z nową wersją systemu iOS, urządzenia mobilne Apple'azyskały sporo nowychmożliwości. W bliskiej przyszłości mogą zaś zyskać sporonowych gier, niemożliwych do przeniesienia na sprzęt konkurencji.Wiele wskazuje na to, że dla Apple w tym momencie tworzenie własnejkonsoli do gier, o co niektórzy podejrzewali firmę z Cupertino, poprostu nie ma sensu. Konsolą do gier może stać się sam iPhone 6,strumieniujący obraz do telewizora po AirPlay, obsługujący sporyzestaw bezprzewodowych padów, i co najważniejsze, dysponującyogromną biblioteką unikalnych dla niego tytułów. Przełom tenmożliwy jest przede wszystkim dzięki wprowadzonemu w iOS 8interfejsowi programowania grafiki o nazwie Metal.
Powszechnie wykorzystywany dziś na urządzeniach mobilnych OpenGLES oznacza dla twórców gier utratę wydajności. Podobnie bowiemjak wykorzystywane na desktopach Direct3D 11 czy OpenGL, towysokopoziomowe API nie daje bezpośredniego dostępu do układugraficznego telefonu czy smartfonu. Narzut jest niemały – AMD,które pierwsze stworzyło działający niskopoziomowy interfejsgrafiki, szacuje go nawet na 45% (w wypadku Direct3D).
MetalAPI wpisuje się w wyznaczony przez AMD trend (którym, co wartowspomnieć, zainteresował się też Microsoft – Direct3D 12 będzieznacznie „bliższe sprzętu”, niż Direct3D 11. Tak Apple, jak i jego partner, Electronic Artsdeklarują, że nowy interfejs przynieść ma nawetdziesięciokrotny wzrost wydajności, przy jednoczesnym zmniejszeniuzużycia energii przez mobilne urządzenie. Oczywiście nic za darmo,korzystanie z niskopoziomowego API będzie trudniejsze. Programiścisamodzielnie będą musieli zadbać o takie zagadnienia jak np.synchronizowanie wątków. Nie wszystkie też operacje graficzne wrównym stopniu skorzystają na Metalu.
Pierwszą wykorzystującą nowe API grę na iOS-a, Vainglory,Apple pokazało podczas premiery iPhone'a 6. Jej producent, studioSuper Evil Megacorp, przyznaje, że deklaracje Apple'a nie były nawyrost, w wielu wypadkach doszło nawet do dziesięciokrotnegoprzyspieszenia operacji graficznych w porównaniu do wersjidziałającej na OpenGL ES. Przyspieszenie to jednak nie wszystko.Założyciel studia, Tommy Krul wyjaśnia, że zmniejszając narzutmożna wywołać w jednostce czasu więcej operacji graficznych, awięc narysować na ekranie więcej obiektów. Jeśli zaś nie chcesię renderować większej liczby obiektów, to można zaoszczędzonąmoc obliczeniową przeznaczyć na inne rzeczy, np. lepszą sztucznąinteligencję czy symulację fizyki.
Apple iOS 8 Metal Demo Game - Vainglory from Super Evil Megacorp
Wartość Metalu dla producentów gier jest tym większa, żedziała on nie tylko z najnowszym iPhone 6 na procesorze A8, ale teżna urządzeniach z procesorem A7, tj. iPhone 5S, nowy iPad Mini czyiPad Air. W ten sposób producenci gier, którzy zdecydują się nawykorzystanie nowego API, od razu dostają też ogromną rzeszępotencjalnych nabywców, nie mających oporów przed wydaniem kilkudolarów na grę w AppStore.
Na grach mobilnych sprawa się jednak nie kończy. Na iOS-a mogąniebawem pojawić się tytuły znane z konsol i PC. Z Metal APIwydajność nowego iPhone'a będzie wystarczająca, a samoprzeniesienie znacznie ułatwią starania takich producentów jakUnity, Crytek czy Epic Games. Pracują oni nad wprowadzeniem wsparciadla Metalu w swoich silnikach gier, stosowanych w wielupopularnych tytułach.
Cudów jednak nie ma, termodynamiki nikt jednak oszukać do tejpory nie zdołał. Między bajki można włożyć twierdzeniaElectronic Arts o tym, że iPhone 6 pod względem możliwościgraficznych dorównać może konsolom nowej generacji.Serce smartfona, nowy A8, z dwoma rdzeniami Cyclone i sześciomardzeniami PowerVR Series6 XT, zużywa kilka wat i zapewnia mocobliczeniową co najwyżej na poziomie 180 GFLOPS. Nawet po przejściuna niskopoziomowy Metal, fizycznie niemożliwe jest dorównanie PS4,z jej ośmioma rdzeniami AMD Jaguar i 18 rdzeniami Radeon. Zużywającok. 140 W pod pełnym obciążeniem, konsola Sony zapewnia mocobliczeniową na poziomie 1840 GFLOPS, tj. o rząd wielkości więcejniż iPhone 6.
Z takim samym jednak sceptycyzmem należy podejść do szerokokomentowanych ostatnio w Sieci informacji, jakoby wydajnośćiPhone'a 6 była daleko niższa niż to, co Apple obiecywało. WedługRightware, producenta benchmarku Basemark, telefon z Jabłkiem miałwyraźnieprzegrać z wykorzystującą Snapdragona 800 Lumią 1520. Problemw tym, że dostępna na iOS-a wersja Basemarka nie była nawetskompilowana pod nowe A8, nie mówiąc już o wykorzystaniu MetalAPI. Póki tak się nie stanie, porównania tego typu nie mająwiększego sensu. Rzeczywistym sprawdzianem będą gry, pisane nanowego iPhone'a.