Microsoft uruchamia Minecrafta dla edukacji, jest dostępny także w Polsce
NIkogo nie trzeba przekonywać, że Minecraft stał się ogromnym hitem nie tylko wśród najmłodszych, co potwierdzają statystyki. Grę w wersji na Windowsa lub Maca zakupiło dotąd 22,2 mln osób, w tym ponad 12,5 tysiąca w ciągu ostatniej… doby. Microsoft zaprezentował właśnie przedsięwzięcie, które jeszcze bardziej powiększy grono graczy. Konkretniej o uczniów szkół na całym świecie: wystartował już bowiem MinecraftEdu.
19.01.2016 14:08
Przedsięwzięcie jest skierowane do publicznych i niepublicznych placówek edukacyjnych wszystkich szczebli, bibliotek, muzeów i zarejestrowanych organizacji charytatywnych i non-profit. Microsoft w żaden sposób nie ograniczył dostępu do edukacyjnego Minecrafta ze względu na terytorium, nic nie stoi na przeszkodzie, aby w najbliższym czasie potencjał edukacyjny gry został wykorzystany także w polskich szkołach.
Minecraft Edu to nie tylko sama gra zawierająca dodatkowe narzędzia, dzięki którym ma lepiej wypełniać swoją edukacyjną rolę. Microsoft oferuje także usługę hostingu kosztującą 41 dolarów za serwer. Sama licencja na oprogramowanie kosztuje natomiast 18 dolarów za sztukę, cena maleje jednak do 14 dolarów przy zakupie liczby większej na 25. Trudno stwierdzić, czy taka oferta (do której trzeba doliczyć lokalny VAT) może zainteresować polskie szkoły, nie ma jednak wątpliwości, co do ogromnych możliwości, jakie przed nauczycielami otwiera Minecraft.
Głównym powodem jest oczywiście popularność Minecrafta oraz zainteresowanie, jakie mogą wśród uczniów wzbudzić zajęcia, których głównym elementem jest gra komputerowa. W kwestii dostosowania gry do potrzeb edukacji Microsoft oferuje między innymi możliwość zarządzania dostępnymi zasobami przez nauczyciela-administratora, czy narzędzia podglądu działań uczniów, co ma mu dać dostęp do analizowania tego, jak radzą sobie oni z rozwiązywaniem problemów.
Microsoft przygotował także stronę education.minecraft.net, w której nauczyciele biorący udział w przedsięwzięciu mogą prezentować efekty pracy uczniów oraz wzajemnie je sobie udostępniać. To zaś pozwoli na szybkie stworzenie ogromnej bazy zbudowanych z sześciennych bloków światów i wykorzystywanie już udostępnionych zasobów w projektach edukacyjnych realizowanych przez szkoły na cały świecie.
Przykładem może być widoczna powyżej minecraftowa makieta pekińskiego Zakazanego Miasta, choć w porównaniu z innymi dotychczasowymi osiągnięciami społeczności, wypada ona dość blado. Niech przykładem będzie spektakularny model Wiednia odtworzonego w skali 1:1, o którym nauka podstaw programowania może uczynić z MinecraftaEdu uniwersalną i skuteczną pomoc naukową.