Nowe karty Nvidii pomogły dowieść prawdziwości lądowania na Księżycu
Jednym z najciekawszych rozwiązań wprowadzonych w nowymGPU Nvidii GM204 jest sprzętowe wsparcie dla algorytmówwyliczania globalnego oświetlenia sceny. By przekonać nas owartości tej innowacji, „Zieloni” przeprowadzili bardzo ciekawyeksperyment, o którym będzie się długo mówiło, szczególnie wśrodowisku fanów spiskowych teorii dziejów. NVIDIA chce nasprzekonać, że Amerykanie naprawdę wylądowali na Księżycu.
Plotki o tym, że żadnego lądowania Armstronga i Aldrina napowierzchni Księżyca nie było są równie stare, co same misjeksiężycowe NASA. Podobno wierzy w nie przynajmniej 20% samychAmerykanów, a i poza USA wątpiących jest niemało. Podnoszoneprzez niewiernych Tomaszy zarzuty nie są wcale takie łatwe doobalenia – poczynając od powiewającej flagi USA, a kończąc nazabójczej radiacji pasów Van Allena, przed którą statek kosmicznyApollo praktycznie nie był ekranowany.
Dwa z podnoszonych zarzutów dotyczą właśnie oświetlenia.Pierwszy dotyczy gwiazd – dlaczego na księżycowym nieboskłoniejest tak ciemno? W drugim chodzi o postać Buzza Aldrina, stojącegopo zacienionej stronie lądownika, a jednak jasno oświetlonego. Skądto światło?
Na pierwsze pytanie odpowiedzieć jest w miarę łatwo. NaKsiężycu był akurat dzień, a kamery z lat sześćdziesiątych niemiały takiej rozpiętości tonalnej, by jednocześnie uchwycićjasne światło słoneczne odbite obiektów na scenie wraz zsłabiutkim światłem gwiazd. Drugi zarzut obalić znacznietrudniej.
Z pomocą wierzącym w prawdomówność NASA przychodzi NVIDIA ijej rozwiązanie Voxel Global Illumination (VXGI). Wykorzystującnajnowsze karty GTX 980 oraz silnik Unreal Engine 4, z włączonąobsługą VXGI, wyrenderowano scenę, w której Aldrin schodzi podrabince z lądownika. Poświęcony temu materiał możecie zobaczyćna poniższym wideo:
Debunking Lunar Landing Conspiracies with Maxwell and VXGI
Wnioski wyciągnijcie sami. Trzeba jednak przyznać, że realizmuzyskanych scen jest zaskakująco wysoki – i co najważniejsze,widoczne efekty można uzyskać relatywnie niskim kosztem.
Po raz pierwszy posiadacze „zwykłych” kart graficznych będą mogli zobaczyć miękkie światło nażywo, nie tylko w prerenderowanych scenach gier. Sprzętoworealizowane globalne oświetlenie pozwoli na poprawne modelowanieodbić, refrakcji i rozpraszania światła, uwzględniające fizycznewłaściwości materiałów.