Nowy parapodatek dla firm. Zapłacą na publiczne media, nawet jeśli nie mają odbiornika
TVP i Polskie Radio już niedługo dostać mogą ponad miliard złotych. Zgodnie z nowymi regulacjami każdy przedsiębiorca zostanie zmuszony do zapłacenia opłaty audiowizualnej, niezależnie od tego, czy posiada radio lub telewizor. Tak przynajmniej wynika z założeń nowej ustawy medialnej, którą skierowało do konsultacji Ministerstwo Kultury.
09.09.2014 | aktual.: 09.09.2014 15:05
Obecnie nie ma jeszcze ustalonej konkretnej kwoty, którą miałyby płacić firmy. Prezes KRRiT, Jan Dworak, twierdzi, że trudno jest w tym momencie podać ostateczną stawkę na tym etapie ustalania przepisów. Prawdopodobnie jednak osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą zapłacą około dziesięciu do dwudziestu złotych miesięcznie, czyli mniej więcej tyle, co gospodarstwa domowe. Przedsiębiorstwo, które zatrudnia ok. 50 osób, zapłaci zdecydowanie więcej, bo już około kilkaset złotych miesięcznie. Szacuje się, że dzięki nowej opłacie od samych samozatrudnionych publiczne media miałyby dostać od 266 do 532 milionów złotych.
Takie rozwiązanie miałoby być bardzo korzystne dla właścicieli hoteli, pensjonatów i moteli. Nie zatrudniają one dużej liczby pracowników, a mają wiele odbiorników. Na Forum Ekonomicznym w Krynicy Dworak stwierdził, że o składce powinna decydować liczba zatrudnionych, a nie liczba odbiorników. Składki byłyby wtedy zdecydowanie niższe, a osoby samozatrudnione płaciłyby tak jak klienci indywidualni, mikroprzedsiębiorstwa niewiele więcej. Za to opłaty dla dużych firm byłyby wyższe niż dotychczas.
Firmy będą miały bardzo niewielką szansę na uniknięcie opłaty audiowizualnej. Jako baza firm może posłużyć Krajowy Rejestr Sądowy dla spółek prawa handlowego oraz Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Aby poznać wielkość przedsiębiorstwa, resort kultury zwróci się do ZUS-u. Istnieje także możliwość wprowadzenia obowiązkowej rejestracji wszystkich przedsiębiorców w instytucji odpowiedzialnej za zbieranie nowego abonamentu.
Nowa opłata audiowizualna nie ominie także fundacji, stowarzyszeń i organizacji społecznych. Niezależnie od liczby członków, wszystkie będą miały obowiązek uiszczenia opłaty na podstawowym poziomie.