Dzięki aplikacji Office Lens możemy w prosty sposób zeskanować dokumenty, tablice i innego rodzaju dane. Program potrafi również wyodrębnić konkretne elementy, takie jak tekst, grafiki czy też wykresy.
Office Lens posiada cztery tryby działania: zdjęcie, dokumenty, wizytówki oraz tablica. W zależności od wyboru inaczej podejdzie do przetwarzania informacji. Najciekawiej prezentuje się ostatni z nich. Aplikacja bardzo dobrze radzi sobie nawet ze zdjęcia robionymi pod ostrym kątem, bez problemu wyodrębnia z nich tablicę i zawarte na niej informacje.
Zdjęcie materiału możemy domyślnie zapisać w czterech usługach Microsoftu. Wybierając OneNote kopia zeskanowanego dokumentu trafi jako notatka do domyślnie wybranego notesu. W przypadku OneDrive otrzymamy plik .jpg zapisany w chmurze Microsoftu. Najciekawiej prezentuje się jednak opcja wysłania danych do Worda oraz PowerPointa. Takie dane nie będą zwykłym zdjęciem wklejonym w dokument, Office Lens wyodrębni z niego tekst i inne elementy co pozwoli w przypadku Worda od razu przejść do edycji treści. Zeskanowane wizytówki możemy zapisać w wybranym notesie OneNote bądź też dodać jako nowy kontakt w książce adresowej.
Pomimo sporej ilości oferowanych narzędzi Office Lens jest aplikacją darmową. Jednak aby w pełni docenić i wykorzystać jej możliwości, należy posiadać konto Microsoftu.