PowerVR może wrócić do gry w świecie PC – GPU Series 7 są już lepsze niż grafika Intela

Rynek układów graficznych dla graczy zdominowany jest dziś przezNvidię i AMD. Chętnie stosowane w laptopach zintegrowane grafikiIntela pod względem możliwości pozostają w tyle za GeForce iRadeonami. Taki układ trwa od lat, i przez ostatnie lata wydawałosię, że nic go nie może zmienić. A co by się stało, gdyby producencizintegrowanych grafik dla urządzeń mobilnych zechcieli wyjść pozasmartfony i tablety? Coś takiego może niebawem zrobić ImaginationTechnologies, które zademonstrował właśnie nową rodzinę układówgraficznych – PowerVR Series 7.

PowerVR może wrócić do gry w świecie PC – GPU Series 7 są już lepsze niż grafika Intela

Co ciekawe, historia grafiki od PowerVR zaczęła się na desktopie.Pierwsze układy graficzne tej firmy pojawiły się w latachdziewięćdziesiątych i znalazły zastosowanie w niektórych modelachpecetów firmy Compaq, kolejna generacja znalazła zastosowanie wsłynnej konsoli Dreamcast, a jeszcze na początku tego wieku karty zukładami graficznymi PowerVR przez chwilę rywalizowały z produktamiATI i Nvidii. Późniejsze konstrukcje nie były w stanie mierzyć sięwydajnością z kolejnymi generacjami grafiki czerwonych i zielonych,biły je jednak na głowę energooszczędnością – i tak swojemiejsce PowerVR znalazł w świecie błyskawicznie się rozwijającychurządzeń mobilnych. Zoptymalizowane grafiki MBX i później SGX okazałysię tam wielkim sukcesem, znajdując zastosowanie w pierwszychsmartfonach Noki, Sony Ericssona, Motoroli, a wreszcie – wpierwszym iPhonie.

Skalarna architektura PowerVR Series 6
Skalarna architektura PowerVR Series 6

Z początkiem 2012 roku PowerVR wprowadził na rynek kolejnągenerację swojej architektury, Series 6, oznaczoną nazwą kodowąRogue. GPU te przynosiły wsparcie dla OpenGL ES w wersji 3.1 iDirect3D 10, a flagowy model, G6630 osiągał moc obliczeniową napoziomie 345 GFLOPS – czyli mniej więcej tyle, co można byłouzyskać z GeForce 9600 GT, układu graficznego Nvidii z 2008 roku(którego TDP, co trzeba podkreślić, wynosiło 95 W). Series 6, któreznalazło zastosowanie m.in. w procesorze Apple A7, było przejściem wstronę w pełni skalarnej architektury, stosowanej we współczesnychGPU od Nvidii i AMD. Zamiast rdzeni, replikowalną jednostką jest wnich tzw. klaster, zawierający tylko shadery i jednostkiteksturujące. Front-end układu nie skaluje się już liniowo wraz zdodatkowymi klastrami.

Architektura nowego GT7900 z rodziny Series 7
Architektura nowego GT7900 z rodziny Series 7

Jak widać na diagramach, Series 7 jest pod względem architekturybardzo podobna do Series 6. Wykorzystuje jednak postęp w procesietechnologicznym (GPU Series 6 były produkowane w większości wprocesie 28 nm, Series 7 celuje w procesy 14 i 16 nm) i wprowadzakilka sprzętowych nowości – koprocesor teselacji i bardziejrozbudowany front-end geometrii. Najciekawszą nowością wydaje sięjednak mechanizm o nazwie PowerGearing: układy graficzne z rodzinySeries 7 potrafią selektywnie wyłączać swoje komponenty, tak byenergia zużywana była przez tylko faktycznie wykorzystywane obwody.Przekłada się to na znacznie delikatniejsze ograniczanie wydajnościGPU przy niskim stanie naładowania akumulatora niż w konkurencyjnychrozwiązaniach.

PowerGearing pozwala na łagodniejsze ograniczanie wydajności dla słabnącej baterii
PowerGearing pozwala na łagodniejsze ograniczanie wydajności dla słabnącej baterii

Flagowy model nowej rodziny GPU PowerVR to GT7900. To prawdziwabestia, przynajmniej jak na sprzęt mobilny: 512 rdzeni upakowanych w16 klastrach, wraz z pozostałymi ulepszeniami, ma przynieść niemaltrzykrotnie większą moc obliczeniową niż w poprzednim flagowcu.Producent zapewnia, że układ ten wprowadzi na urządzenia mobilnegrafikę o jakości dostępnej dziś tylko na PC, a wsparcie dla OpenGLES 3.1 wraz z Android Extension Pack przyniesie takie atrakcje jaksprzętowa teselacja czy adaptatywna, skalowalna kompresja tekstur.

Dysponując taką jednostką, Imagination Technologies obiecuje nietylko powrót do PC (a przynajmniej laptopów), ale też stworzenienowej kategorii sprzętu, czyli wydajnych, bardzo tanich konsol,radzących sobie z rozdzielczością 4K i częstotliwością 60 FPS. Ichsercem byłby czip zawierający procesor centralny –czterordzeniowy MIPS I6400 (Warrior), procesor graficzny (oczywiścieGT7900) wspierany przez układy sprzętowego dekodowania wideo iobsługi kamery, a do tego procesor radiowy z obsługą Wi-Fi 801.11ac iBluetootha 4.0. Wyposażone w szybką czterokanałową pamięć, takiedziałające pod kontrolą Androida konsole mogłyby faktyczniezestresować menedżerów Sony i Microsoftu.

Jeden czip, który mógłby pokonać APU Xboksa One czy PS4?
Jeden czip, który mógłby pokonać APU Xboksa One czy PS4?

Jak na te innowacje zareagują wielcy świata PC, pokażą jużnajbliższe miesiące. Imagination Technologies lekceważyć jednak niemożna – nie dość, że firma cieszy się z lukratywnej pozycjidostawcy grafiki dla urządzeń mobilnych Apple'a, to jeszcze pozwalasobie na różne ciekawe eksperymenty. Rok temu jej inżynierowiezaprezentowali coś, czego jeszcze nikt nie widział – sprzętowyraytracer (RTU), zintegrowany z potokiem renderowania grafiki GPUGR6500. Hybrydowa grafika wzbudziła zainteresowanie twórców silnika Unity,pozwalała bowiem na efektywne tworzenie scen, których za pomocąkonwencjonalnej rasteryzacji szybko uzyskać nie sposób. Jeśli takieraytracery trafią do nowych GPU z Series 7, to PowerVR może stać sięwśród graczy równie znaną marką co NVIDIA czy AMD.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (42)