Wielozadaniowość i reklamy w iPhone OS 4.0
Steve Jobs, szef Apple, zapowiedział na dzisiejszej konferencji szereg zmian w nowym oprogramowaniu dla iPhone’ów i iPadów. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w iPhone OS 4.0 zostanie wprowadzona wielozadaniowość. Pojawi się także nowa platforma reklamowa - iAd.
08.04.2010 20:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jobs zapowiedział ponad 150 zmian w pakiecie SDK dla deweloperów. Pojawi się także 100 nowych funkcji takich jak tworzenie list odtwarzania czy geotagowanie. Najważniejszą zmianą będzie jednak wielozadaniowość. Podstawowym zadaniem jakie postawili sobie programiści było udostępnienie jej tak, aby nie drenowała baterii w iPhonie. Apple wybrał 7 funkcji, które są niezbędne dla wielozadaniowości i udostępni je w pakiecie SDK. Dzięki temu uruchomione aplikacje nie będą zbyt szybko wyczerpywały baterii. Wielozadaniowość nie będzie jednak dla wszystkich. Apple wybrał spośród tysięcy aplikacji w App Store te, które jego zdaniem mogą działać w tle. Sama obsługa z punktu widzenia użytkownika będzie bardzo prosta. Podwójne kliknięcie przycisku startowego pokaże aplikacje, które są uruchomione. W ten sposób będzie można przeskakiwać między nimi. Jako przykłady zaprezentowano Skype’a, Pandorę (popularne w USA radio internetowe), aplikację Tom Tom (nawigacja), a także klienta poczty e-mail.
W iPhone OS 4.0 zmieni się też forma korzystania z aplikacji. Będzie można tworzyć foldery zawierające grupy programów czy gier i w ten sposób lepiej zarządzać dużą ilością materiałów pobranych z App Store. Jobs zapowiedział także zmiany w kliencie poczty, Mailu. Będzie można korzystać z wielu kont Exchange, Yahoo! czy MobileMe. Poczta przychodząca będzie porządkowana według wątków. Do iPhone OS 4.0 wprowadzony zostanie iBooks, czyli internetowy sklep z e-bookami (ale tylko na terenie USA).
Ostatnim punktem konferencji była platforma iAd. Umożliwia ona wejście reklamodawców na rynek iPhone’ów. Reklamy mają odpowiadać na potrzeby użytkowników, a nie tylko prezentować nowe produkty. Będą wyświetlane bez potrzeby wyłączania uruchomionego programu czy gry. Co więcej, będą umożliwiały interakcję z użytkownikiem - zabawę, zdobywanie informacji itp. Jako przykład Jobs zaprezentował reklamę filmu „Toy Story 3”, która oferuje trailer, krótką grę, a także możliwość kupna biletu do kina. 60% zysków z każdej reklamy trafi do kieszeni reklamodawcy, reszta natomiast należeć będzie do Apple’a.
Deweloperzy wgląd do SDK uzyskają już dzisiaj. iPhone OS 4.0 trafi do użytkowników latem tego roku.