Na liście CMS-ów W3Tech Wordpress jest najpopularniejszy i najszybciej zdobywa popularność. Obecnie na jego bazie działa 25% stron badanych przez system W3C i wygląda na to, że jest ich coraz więcej. W minionym miesiącu WordPress zyskał kolejne 0,4 punkta procentowego i dziennie przybywa ponad tysiąc stron, które z niego korzystają.
Z danych można wywnioskować także, że popularność traci Joomla, która niedawno świętowała 10. urodziny, i Drupal, którego nowa wersja ukaże się 19 listopada. Popularność zyskują także Shopify, w którym można szybko przygotować nowoczesny sklep internetowych, i typowo handlowy Magento.
W porównaniu do WordPressa udział w rynku dowolnego innego CMS-a, nawet tworzonego w języku programowania uznawanym za bardziej „elegancki”, jest o rząd wielkości mniejszy. To bardzo dobry wynik. Na razie jeszcze WordPressowi zdarza się spaść poniżej symbolicznej granicy 25%, ale jego twórcy mają nadzieję, że do końca roku ugruntuje swoją pozycję.
Oczywiście jest jeszcze druga strona medalu – bezpieczeństwo. Ogromna popularność systemu zarządzania treścią, jak i fakt, że jest on wykorzystywany przez duże i ważne firmy, stawia go na celowniku. Nie można też zagwarantować, że wszystkie wtyczki będą bezpieczne, jak już przekonali się użytkownicy FancyBox. W takich przypadkach elastyczność WordPressa i szerokie możliwości rozbudowy działają na jego niekorzyść.