Wszystkie konsole po jednych pieniądzach. Nintendo też postawiło na AMD?
Jeszcze niedawno po Sieci krążyły plotki, że nowa konsolaNintendo, znana na razie jako NX, będzie działała pod kontroląAndroida, a własnościowy system japońskiej firmy zostanieporzucony. Plotki te zdementowano. Coraz więcej jednak dowodów nato, że Japończycy chcą standaryzacji przynajmniej w warstwiesprzętowej – zamierzają zrezygnować z procesora PowerPC,wybierając układ x86 przygotowany przez AMD.
Planowana na 2016 rok premiera Nintendo NX jest wyczekiwana przezcałą branżę gier. Jeśli nowa konsola podzieli los poprzednika,Wii U, to perspektywy japońskiej firmy jako samodzielnego producentacałej platformy gamingowej będą marne. Nintendo potrzebuje czegoś,co będzie wyraźnie lepsze od PlayStation 4 i Xboksa One. Czy będzieto możliwe za sprawą czipu od AMD? Szefowa czerwonych, dr Lisa Su,poinformowała właśnie, że jej firma wygrała trzeci kontrakt naprojekt układu semi-custom, zasłaniając się jednak tajemnicąbiznesową, odmówiła podania szczegółów. Dean Hakahashi nałamach Venture Beat twierdzi, że ten kontrakt został podpisany zNintendo – i przedstawia przekonujące za tym argumenty.
Już dzisiaj czerwoni są dostawcami zintegrowanych procesorówdla konsol Sony i Microsoftu, oraz GPU dla Wii U, mają więcnajwiększe na rynku doświadczenie w budowie czipów typusemi-custom dla producentów rozrywkowego sprzętu. Porzucenie przezNintendo architektury PowerPC, wykorzystywanej od czasów konsoliGameCube, wydaje się dziś niemal pewne – IBM nie bardzo jest jużzainteresowany jej samodzielnym rozwojem w wersjach dla konsol,sprzedał zresztą cały swój dział procesorowy do GlobalFoundries.W tej sytuacji AMD dla zainteresowanego zachowaniem software'owejsamodzielności Nintendo wygląda na najlepsze rozwiązanie.
Sonic Boom (Wii U and 3DS) CryEngine 3 GDC 2013 Demo Clip
Największą przeszkodą na tej drodze jest koniecznośćzachowania wstecznej kompatybilności z tytułami pisanymi pod Wii iWii U, ale nie jest to przeszkoda nie do pokonania, w ostatecznościchoćby poprzez coraz bardziej dojrzałe rozwiązania streamingugier. Alternatywą dla czipów x86 ze zintegrowaną grafiką sąbowiem dziś tylko zaawansowane układy ARM Nvidii. Zieloni jednakstworzyli już własną, androidową konsolę SHIELD z procesoremTegra X1 i niekoniecznie mogą być chętni współpracy zproducentem konkurencyjnej konsoli. Z kolei na konsolowe czipy odIntela raczej nie ma co liczyć, firma ta nigdy wcześniej niezajmowała się tym segmentem rynku i nie dawała sygnałów, by wogóle była nim zainteresowana.
Jeśli prognozy Hakahashiego się potwierdzą i Nintendo wybierzeAMD na dostawcę procesora dla swojej nowej konsoli, doczekamy sięsytuacji bezprecedensowej na rynku konsol, znanych dotąd przecież zbardzo fantazyjnych architektur sprzętowych. Sprzęt Sony,Microsoftu i Nintendo będzie działał na bazie takich samych rdzeniCPU i GPU, doskonale znanych z x86. Ułatwi to przenoszenie tytułówmiędzy konsolami, jak również dostosowywanie gier znanych z PC(nawet jeśli będzie to PC w formie „Maszyn Parowych” Valve).
Jest to również świetna wiadomość dla AMD, którego wynikifinansowe ostatnio napawają inwestorów rozpaczą – i to mimotego, że Intel specjalnie się nie stara. Na rynku konsolowymczerwoni nie mając realnej konkurencji radzą sobie bardzo dobrze,odpowiedzialny za czipy semi-custom dział odnotował w ostatnimkwartale sprzedaż wyższą o 13% niż kwartał wcześniej, podczasgdy dział Computing and Graphics skurczył się o 29%. Przykiepskich prognozach dla całego rynku PC, którego Windows 10 raczejnie uratuje, oraz braku rozwiązań dla urządzeń mobilnych, konsolebędą musiały się dla AMD stać coraz ważniejszym elementem ichbiznesowej układanki.