Wszystkie rzeczy, których... nie zawdzięczamy Apple cz. II czyli parę lat za konkurencją
15.03.2014 | aktual.: 16.03.2014 13:19
W poprzednim odcinku dowiedzieliście się, że Apple nie wynalazło komputera osobistego, graficznego interface'u użytkownika, okienek, myszki, ikonek ani wszystkich bardziej znanych złącz, które im przypisywano. Dysku twardego także nie wynalazło. Ponieważ poprzedni odcinek wam się spodobał postanowiłam napisać kolejny. Ilość mitów związanych z Apple jest niezliczona. Przypisuje im się najbardziej innowacyjne wynalazki, choć tak naprawdę Apple nie wymyśliło nic. Ono zawsze tylko kopiowało cudze pomysły. Dziś rozprawię się z kolejnymi mitami. Naprawdę nie było łatwo zdecydować, które z nich wybrać. W związku z tym wybrałam dziesięć najbardziej reprezentatywnych.
Mac OS X
Wielu osobom może się wydać zabawne, że to nie Apple wymyśliło "własny" system operacyjny Mac OS X...
Apple pracowało nad własnym nowym systemem operacyjnym, który miał zastąpić wysłużony Mac OS na nowszych komputerach. Projekt nazywał się Copland. Menadżerowie średniego szczebla spotkali się w marcu 1988 roku aby zaplanować przyszły kierunek rozwoju systemu. Pierwsze prace rozpoczęły się już w 1991 roku ale na poważnie ruszyły dopiero w 1994 roku. W marcu 1995 został on oficjalnie zapowiedziany. Niestety programiści nie radzili sobie z wieloma problemami a data wydania systemu ciągle się przeciągała i była notorycznie przekładana. Członkowie zespołu oprogramowania Apple sugerowali żartobliwie, że biorąc pod uwagę obecne osiągnięcia i liczbę błędów, system będzie gotowy już około 2030 roku.
[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=bXfsAYUjvms] Copland
W 1997 roku po wielu obsuwach Coplanda zrozpaczone Apple wykupiło firmę Jobsa aby przejąc jego OS - NeXTStep, który wszedł w skład systemu OS X. Unixową podstawą systemu OS X jest Darwin wywodzący się bezpośrednio z NeXTStep 3.3. Jest to pełny system operacyjny, na bazie którego stworzono środowisko graficzne Aqua. Darwin powstał z połączenia mikrojądra Mach-3 oraz narzędzi i usług zaczerpniętych z systemów FreeBSD i NetBSD, mających swe źródła w 4.4BSD. Tym samym korzenie Darwina sięgają historycznego Uniksa a więc połowy lat 70 ubiegłego stulecia. Jeden z głównych programistów Darwina, Avie Tevanian, był współtwórcą oryginalnego jądra Mach powstałego na Uniwersytecie Carnegie-Mellon.
[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=TIrTh80Z8jw] NeXTStep
Parę ciekawostek
Darwin stanowi nie tylko podstawę OS X (z którego niedawno zniknął przedrostek Mac) ale również iOS.
Istniał pewien tajny projekt Apple - Projekt Star Trek. Prototyp portu systemu Mac OS 7 na komputery z procesorem x86 Intela. Prace nad projektem rozpoczęły się w 1992 roku przy współpracy z firmą Novell. Plan był taki, że Novell będzie sprzedawać nowo powstały OS jako konkurencyjny dla Windowsa Microsoftu. Prace posuwały się szybko naprzód i udało się uruchomić Mac OS na komputerze opartym o procesor 486 Intela (w bardzo specyficznej konfiguracji). Jednak każdy program musiał być przeportowany do nowej architektury. I z tym sobie jakoś poradzono. Projekt został jednak wycofany już rok później i nigdy nie ujrzał światła dziennego. Powodem były ponoć spory personalne i wątpliwe zyski takiego projektu.
Prywatnie Gates był przyjacielem Jobsa. Jednak oficjalnie Jobs zawsze krytykował Microsoft i oskarżał o kopiowanie...
Na zdjęciu widzimy lobuza, nicpońa, urwipłoća i huncwota. A ten po lewej to Bill Gates.
Apple próbowało walczyć nie tylko z Windowsem. Mało kto wie, że czternaście lat temu Jobs próbował wyeliminować z rynku oprogramowania również Linuxa. W 2000 roku Jobs zaprosił Linusa Torvaldsa do Cupertino. Zaproponował twórcy Linuxa pracę przy jądrze systemu MacOS X. Ale pod jednym warunkiem - koniec z Linuxem. Do spotkania nigdy jednak nie doszło. Gdyby Linus się zgodził nie było by dziś większości popularnych dystrybucji linuxowych a także prawdopodobnie Androida.
Dock
Ostatnio, gdy odwiedzili mnie znajomi i zobaczyli Unity z ukrytym panelem i Docky stwierdzili, że ten system wygląda jak Mac OS X. Fakt - dock jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów systemu OS X. Pojawił się w systemie Apple w 1999. Zawiera najczęściej używane aplikacje, przywołuje okienka zminimalizowanych programów itd.
Jak łatwo możecie się domyślić, również i Docka nie wynalazło Apple. Zrobiła to firma Acorn na swoim komputerze Archimedes. Był to jeden z najszybszych komputerów domowych w tamtym czasie a system operacyjny Arthur miał jeden z pierwszych wbudowanych docków. Było to w 1987 roku, dwanaście lat przed Apple. Tak prezentuje się Archimedes w pełnej okazałości.
Centrum oprogramowania - AppStore
Jest to jeden z większych sukcesów Apple. AppStore świetnie się przyjął ale niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że korzenie AppStore zupełnie nie pochodzą z Cupertino. Wiele dystrybucji linuxowych posiadało już dawno temu managery pakietów. Jednak w obecnej formie (umożliwiającej zakup płatnych aplikacji) po raz pierwszy Centrum oprogramowania firmy Canonical zadebiutowało w Ubuntu w 2009 roku - dwa lata przed AppStore dla Maca.
Parę ciekawostek.
Laucher, który pojawił się w OS Lion wcześniej zadebiutował w Unity Canonical (2010r).
Dynamiczne obszary robocze w Lionie nie były pierwsze. Znacznie wcześniej miało je Gnome 3 [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=gtMcf5eIgNQ]
OS Lion jest pierwszym systemem Apple, który umożliwiał uruchamianie aplikacji pełnoekranowych...
Laptop
Niektórzy ludzie uważają, że to Apple zapoczątkował mobilną rewolucję i wynalazł laptopy. Trudno tu za sukces uznać pierwszego "przenośnego" Mackintosha - Macintosh Portable. Komputer był przenośny głównie z nazwy, ważył ponad 7 kg. Poza tym wadliwie zaprojektowana bateria powodowała, że czasami po prostu nie chciał się włączyć.
"Przenośny Macintosh" - 1989r
Pierwszym, jeszcze wizjonerskim urządzeniem z tej kategorii, był DYNABOOK. Jego projekt stworzył Alan Kay w laboratoriach Xerox Parc w 1972 roku. Jednak historia komputerów przenośnych zaczęła się troszkę później.
Pierwszym oferowanym komercyjnie laptopem, który mieścił się w torbie, był Grid Compass Computer 1109. W roku 1979 zaprojektował go William Moggridge dla Grid Systems Corporation. Komputer ten był używany w programie NASA dotyczącym promów kosmicznych we wczesnych latach 80. Komputer miał 340 kB RAM, obudowę ze stopu magnezu oraz podświetlany wyświetlacz.
Czy o 10 lat starszy komputer nie wydaje się wam podejrzanie podobny do projektu Apple?
Gładzik czyli touchpad
Fani Apple lubią często przypominać o tym, że to PowerBook 520 był pierwszym notebookiem, który zamiast w trackballa, wyposażono w touchpada. Był rok 1994
Tak naprawdę w komputerach produkowanych seryjnie pierwszy touchpad pojawił się w komputerze Apollo DN‑300 firmy Apollo Computer Inc będącą największym producentem stacji roboczych w latach 1980 - 1987. Model DN‑300 został zaprezentowany w roku 1982.
Natomiast pierwszym urządzeniem przenośnym z dotykowym panelem służącym do sterowania kursorem był Psion MC 200 sprzedawany od września 1989 roku. 5 lat przed PowerBookiem 520c
Najcieńszy laptop na świecie
Apple reklamowało MacBooka Air jako najcieńszy na świecie laptop. MacBook Air zadebiutował w styczniu 2008 roku.
Niestety. Steve Jobs bezczelnie kłamał na prezentacji. Dlaczego? Najcieńszym laptopem na świecie był wtedy Mitsubishi Pedion, który miał w najgrubszym miejscu 18 mm a więc o milimetr mniej niż MacBook Air.
I może nie byłoby w tym nic szczególnie szokującego, gdyby nie to, że laptop Mitsubishi powstał w 1998 roku. 10 lat przed MacBookiem Air.
Zresztą niewiele grubszy był Sony Vaio.
To tyle jeśli chodzi o wyznaczanie standardów i autorstwo ultrabooków ;)
Odtwarzacz MP3
Wiele osób myśląc o pierwszym odtwarzaczu MP3 widzi oczami wyobraźni iPoda. iPod firmy Apple zadebiutował 23 października 2001 roku, a więc 3 i pół roku po zaprezentowanym na targach CeBIT MPMan F10 w marcu 1998 roku. To właśnie MPMan F10 rozpoczął erę cyfrowej muzyki przenośnej.
Sprzedaż rozpoczęto latem 1998 roku. Ale dopiero Rio - odtwarzacz firmy Diamond Multimedia osiągnął popularność i sukces komercyjny rok później. Stało się tak głównie dlatego, że Diamond Multimedia wygrało proces wytoczony firmie przez RIAA.
Pierwszy sklep z MP3
Sklep Apple - iTunes jest pierwszym skojarzeniem jakie się nasuwa większości ludzi. Historia jest jednak trochę bardziej skomplikowana. W 1997 r. w USA powstał pierwszy internetowy serwis udostępniający artystom miejsce do umieszczania swoich utworów w formacie mp3 – MP3.com. Uruchomiony w 2000r. serwis my.mp3.com oferował inną usługę, po zakupieniu płyty kompaktowej jeszcze przed jej wysyłką do klienta, otrzymywał on cały materiał w cyfrowej formie. iTunes zadebiutowało jednak dopiero 6 lat po MP3.com w 2003r.
Ciekawostka.
Rok po premierze iTunes Apple "stworzyło" kodek do bezstratnej kompresji muzyki. Nazwało go szumnie ALAC (Apple Lossless Audio Codec). Posiada on rozszerzenie .m4a. Nie każdy jednak wie, że jest to plik audio po prostu skompresowany metodą ZIP (Huffman).
Design
Wiele osób kojarzy Apple jako firmę słynącą z eleganckiego i minimalistycznego designu autorstwa Jonathana Ive.
Człowiek, który prawie na każdym zdjęciu wygląda, jakby mu ktoś właśnie zajumał projekt najnowszego iPoda jest "autorem" tego designu. Tyle, że znając skłonność pracowników firmy Apple do różnych zapożyczeń można przypuszczać, że Ive musiał się na czymś wzorować.
kilka przykładów
Ive wzorował się na pewnym designerze - Dieterze Ramsie który w latach 60 i 70 ubiegłego stulecia projektował różne przedmioty dla firmy Braun.
Jeśli się dobrze przyjrzycie, na pierwszym planie zobaczycie miniaturkę MacaPro z 2013 ;)
Choć Ive nigdy nie zaprzeczał temu, że projekty Ramsa są inspiracją jego projektów, raczej trudno tego nie zauważyć.
Potem wielokrotnie Apple pożyczało sobie różne projekty. Opiszę to w trzeciej części serii. A było tego sporo.
Ale dopiero w iOS7 Apple rękami Ive poszedł na całość i praktycznie skopiował Androida i Windows Phone. Nie tylko wizualnie ale i funkcjonalnie.
Po lewej Android po prawej iOS. Albo odwrotnie. W każdym razie to brzydsze to iOS ;)
Jak przy okazji udało mu się zaprojektować system jeszcze brzydszy od Windows Phone tego niestety nie wie nikt. Czyżby brak Jobsa jako osoby opiniującej projekty był aż tak dotkliwy? Do tej pory projekty designerskie Apple, mimo, że zapożyczone - naprawdę mogły się podobać i muszą to przyznać nawet osoby, które za firmą nie przepadają.
Ciekawostki
Tu możecie zobaczyć morphing pokazujący, jak zmieniły się ikony systemu iOS zależnie od osoby, która go "projektowała". Uwaga, trochę psychodeliczne ;)
Trudno się też oprzeć wrażeniu, że ostatnia porażka Apple - iPhone 5c, którego produkcję już dawno zawieszono jest podejrzanie podobny do Nokii Lumii
Duże podobieństwo nowych iPhone 5C do smartfonów Nokia Lumia od razu zauważył dział marketingu fińskiego producenta. Postanowił długo nie milczeć i odpowiedział "gigantowi z USA".
Imitacja jest najlepszą formą pochlebstwa.
Fotorealistyczne mapy 3d
Wygląd telefonu z egzotycznej Europy nie jest pierwszą rzeczą, którą Apple gwizdnęło Nokii. Zaprezentowane z iOS6 w połowie 2012 roku fotorealistyczne mapy 3d miały być ciosem w Google i ich konkurencyjny produkt.
Musicie zobaczyć szyderczy uśmiech prezentującego je po raz pierwszy Scotta Forsalla. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=vfmlSgCOxAg]
Szybko jednak ze spektakularnego pokazu mapy Apple stały się najbardziej spektakularną porażką będącą źródłem niekończących się żartów i memów. Co Forsall zresztą przypłacił stanowiskiem. Nawet sama ikonka (którą już zmieniono) sugerowała, że z mapami może być "coś nie tak".
Apple znów nie było pierwsze. Ponad rok wcześniej identyczną a właściwie tą samą technologię wykorzystała firma Nokia w Ovi Maps.
A tu film prezentujący mapy Nokii [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=uYmcjI_iIno] Dodany 19 kwietnia 2011
Apple co prawda przejęło firmę C3 Technologies ale zrobiło jeden "drobny błąd". Zrezygnowało z map Google jako źródła danych. Jak to się skończyło, wszyscy wiemy.
I na tym kończę drugą i przedostatnią część o mrocznej historii "wynalazków" Apple. W ostatniej części przedstawie wam najbardziej spektakularne "pomysły" Apple. Ale o tym już za tydzień.