Wyrok, który nie boli. Zwodnicze SMS‑owe konkursy będą trwały w najlepsze
Komentatorzy są podzieleni – jedni uważają, że to znaczącezwycięstwo konsumentów, inni załamują ręcę, przekonani że niska karaoznacza, że nic się nie zmieni. Chodzi oczywiście o wyrok SąduOchrony Konkurencji i Konsumentów, który potwierdził rozstrzygnięcieUOKiK-u, dotyczące konkursu Quiz Wiedzowy zorganizowanego przez firmęCT Creative Team. Czy niecałe 142 tys. do zapłacenia za naruszeniezbiorowych interesów konsumentów to za mało, za dużo, czy w sam raz?
Firma CT Creative Team w listopadzie 2010 roku uruchomiła konkurso nazwie Quiz wiedzowy. Przezkilkanaście miesięcy abonenci największych polskich telekomówotrzymywali SMS-y o treści I w końcu się udało! Wygrywaszgwarantowaną nagrodę o grze o 100.000zł! Po odbiór odeślij darmowysms: KASA na nr 8064!’WOW! GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl,WLASCICIEL NUMERU PROSZONY O PILNE WYSLANIE ZA DARMO 1SMSao tresci KASA na nr 8064 CZEKA NAGRODA GWRANTOWANA w GRZE o100.000zl!SMSQuiz.pl, a nawetJestesmy zdziwieni, ze nie chcesz odebrac GWARANTOWANEJNAGRODY w GRZE o 100.000zł! Wyslij za DARMO sms: NAGRODA na nr 8064 iNAGRODA jest Twoja! www.SMSQuiz.pl
Oczywiście to nie nagrodaczekała, gdyż nikt 100 tys. złotych za jednego SMS-a nie da.Uczestnik „quizu” otrzymywał więc SMS-ami kolejne pytaniaz różnych dziedzin wiedzy, na które odpowiedzi należało odesłaćkolejnymi SMS-ami. Cena jednego SMS-a z odpowiedzią – 3,66 zł zVAT. O tym już jednak nigdzie nie było ani słowa, więc wieluabonentów dopiero po otrzymaniu kolejnego rachunku zorientowało się,że wydało kilkadziesiąt złotych na konkurs, którego nikt chyba niewygrał.
W 2013 roku UOKiK zakwestionował rozsyłane do konsumentów przez CTCreative Team SMS-y, uznając je za wprowadzające w błąd treścireklamowe. Za naruszenie ichzbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył na firmę karępieniężną w wysokości 141 575 zł. Firma oczywiście sięodwołała.
Wczoraj UOKiK poinformował,że Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z 23 październikabr. podtrzymał zarówno rozstrzygnięcie tej sprawy, jak i samą karę.Informacja o warunkach konkursu nie może wprowadzać konsumentów wbłąd. Wiadomości, które zachęcają do udziału w konkursie SMS muszą wsposób jasny, rzetelny i wyraźny informować, kto jest jegoorganizatorem, jakie są jego reguły i z jakimi kosztami związane jestewentualne uczestnictwo. Tych warunków nie dopełnił CT Creative Team– uznał SOKiK.
Teraz konsumenci, którzy uważają,że zostali wprowadzeni w błąd przez organizatora konkursu tego typumogą uzyskać bezpłatną pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, urzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów pod numereminfolinii 800 007 707. Urząd przypomina też, że dochodzenie roszczeńmoże ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykomrynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ichindywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W sporach takich toprzedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niegopraktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.
Nie nam rozstrzygać, czyfaktycznie doszło w tym wypadku do oszustwa, jak utrzymują niektóremedia, czy też do wykorzystania czyjejś naiwności. Trzeba jednakpamiętać, że na konkursach tego typu znaczące kwoty zarabiają nietylko ich organizatorzy, ale też operatorzy bramek SMS i telekomy.Ukaranie wyłącznie organizatorów, korzystających z okazji, jakieoferują im telekomy, nie wydaje się być zbyt sprawiedliwymrozwiązaniem. Jeszcze w zeszłym roku rzecznik Orange Polskaprzyznawał, że konkursy takie są nie w porządku i zapewnił, że jegofirma więcej ich nie będzie organizowała – ale opróczprzeprosin, abonenci nie dostali wówczas zwrotu pieniędzy.