Xiaomi atakuje rynek tabletów. Realna konkurencja iPada mini za 240 dolarów
Xiaomi, chiński producent smartfonów, włączył się do gry na rynku tabletów. Znany dotychczas ze smartfonów (np. Xiaomi Mi3) wystartował z produkcją swojego pierwszego tabletu. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie specyfikacja techniczna i cena, która wielu może przyprawić w osłupienie – oczywiście pozytywne.
15.05.2014 | aktual.: 15.05.2014 11:10
Lei Jun, dyrektor i współzałożyciel Xiaomi, zaprezentował dziś tablet tej firmy. 7,9-calowe urządzenie, pokazane w Pekinie, jest odpowiedzią na iPada mini firmy Apple, ale w przeciwieństwie do niego, jest dostępne w sześciu kolorach (czarny, biały, żółty, zielony, niebieski, różowy). Specyfikacja techniczna urządzenia robi wrażenie. Ekranem produkowany przez firmy Sharp i Youda wyświetli obraz w rozdzielczości 2048 na 1536 pikseli. Procesorem urządzenia jest Tegra K1, czterordzeniowa jednostka ARM Cortex A15 o zegarze 2,2 GHz, zintegrowana z procesorem graficznym Kepler, który używa 192 rdzeni. Według Xiaomi zapewnia to 230% lepszą wydajność wideo niż produkt Apple.
Introducing Xiaomi Mi Pad 小米平板
Urządzenie ponadto wyposażono w 2 GB RAM i 16 GB pamięci masowej flash NAND. Jeżeli 16 GB to za mało, można ją rozbudować o dodatkowe 128 GB poprzez kartę microSD. Jest to jednak jeden z dwóch wariantów urządzenia. Całości dopełniają dwa aparaty: tylny 8 – Mpix i przedni – 5 Mpix, oraz pojemny akumulator 6700 mAh. Urządzenie połączy się ze światem przez WiFi w standardzie 802.11ac. Wersja GSM lub LTE nie została potwierdzona. Porównań do iPada może być więcej, gdyż tablet Xiaomi waży 360 gramów (przy 331 iPada mini) i ma 8,5 mm grubości (7,55 mm iPada mini).
Mamy nadzieję, że uda nam się wywrzeć na Apple presję – powiedział Lei Jun podczas premiery. Jest to jasny przekaz, w jaki segment rynku chce uderzyć Xiaomi.
Jak to bywa w przypadku Xiaomi, systemem operacyjnym będzie MIUI, czyli zmodyfikowany Android, który powinien lepiej pasować do tabletów. Ma to być efektem ciężkiej pracy programistów, którzy skupili się na jak najlepszym dopasowaniu oprogramowania do wymogów użytkowników tego typu urządzeń.
Firma zacznie testy beta w czerwcu. Są to otwarte testy, więc mała liczba urządzeń powinna trafić do sprzedaży wraz z ich rozpoczęciem. Nie jest jednak wiadome, kiedy tablet Xiaomi trafi na rynek sprzedaży detalicznej. Znana jest natomiast cena. Wersja 16 GB będzie dostępna za ok. 240 USD, a wersja z 64 GB pamięci masowej za ok. 273 USD. Produkty Xiaomi mogą okazać się strzałami w dziesiątkę i zrobić duże zamieszanie na dość hermetycznym rynku tabletów, gdzie w takiej cenie można dostać np. Samsunga Galaxy Tab 8.0, którego specyfikacja nie może konkurować z produktem chińskiej firmy.