Yahoo! Axis — wizualna warstwa wyszukiwania
Podczas gdy na najwyższych stanowiskach Yahoo! zmieniają się twarze, niżej powstał Axis — próba wielkiego powrotu Yahoo! na podium wśród wyszukiwarek internetowych. Axis to zbudowana z wykorzystaniem dostarczonego przez Apple WebKita aplikacja dla iPhonea oraz iPada lub rozszerzenie dla przeglądarek desktopowych (Chrome, Firefox, IE9, Safari). Założenia są ciekawe, ale z wygodą użytkowania (przynajmniej wersji desktopowej) i praktycznością bywa różnie.
W założeniu Axis ma nałożyć na wyniki wyszukiwania warstwę wizualną, czyli zaprezentować je w sposób atrakcyjny i zapewnić łatwą obsługę. Prezentowanie wyników wyszukiwania jako miniatur stron jest starym, sprawdzonym rozwiązaniem, które nierzadko ułatwia znalezienie tego, czego szukamy (Axis mógłby jeszcze wyraźniej zaznaczać gdzie na stronie znalazł tekst), wyświetlanie podpowiedzi w czasie pisania to również obecnie standard. Na ekranie dotykowym przewijanie w bok miniatur znalezionych stron sprawdza się dobrze, w oknie przeglądarki na komputerze można je przewijać rolką myszki, a do tego otwartą obecnie stronę i zakładki (Axis ma własny system zakładek zintegrowany z kontem Yahoo!) można synchronizować między urządzeniami z zainstalowanym Axis. Genialne?
Nieszczególnie, choć reklama robi wrażenie. Głównym problemem w naszych realiach jest silnik wyszukiwania. Nie od dziś wiadomo, że Bing (Yahoo! używa Binga od końca 2009 roku) poza Stanami Zjednoczonymi nie radzi sobie najlepiej i jego przydatność w Polsce jest wątpliwa. Do tego dochodzą drobne niedogodności w wersji desktopowej — rozszerzenie oczywiście nie integruje się z wbudowanym polem wyszukiwania, a pływające okienko ma w zwyczaju blokować dostęp do treści pod nim. Axis nie potrafi pokazać miniatur niektórych forów czy kart programów na naszym portalu (widać to na grafice powyżej, gdzie pokazane są wyniki 3, 4, 5, i kawałek 6). Osobna baza zakładek wprowadza niepotrzebne zamieszanie, a przede wszystkim… Axis nie wprowadza nic, czego nie zapewnił już Google. Faktem jest, że Axis wiele rzeczy, na przykład prezentowanie wyników wyszukiwania obrazków, robi po prostu ładnie. To jednak nie wystarczy, aby popularność Yahoo! znów zaczęła rosnąć.
Więcej na temat aplikacji i rozszerzeń można dowiedzieć się na stronie domowej Axis, skąd można również pobrać odpowiednią wersję Axis. W przygotowaniu jest przeglądarka dla Androida.