UWP Community Toolkit — niezbędnik dewelopera Universal Windows Platform
12.01.2017 | aktual.: 12.01.2017 19:51
Tworzenie aplikacji na najświeższą platformę Windows (Universal Windows Platform) nie powinno sprawiać dużych problemów nawet początkującym osobom w tym temacie. Warto jednak już od pierwszych kroków wyposażyć się w ciekawy zbiór bibliotek od Microsoftu, który uprzyjemni pracę w UWP. Zróżnicowany zestaw pomocnych elementów znacznie usprawni programowanie na platformie Windows.
UWP Community Toolkit - niezbędnik dewelopera
Pomimo rozbudowanego SDK pod UWP (a jednocześnie ograniczonego, niestety) gigant z Redmond postanowił zebrać w jednym miejscu wszystkie dodatki, jakie mogą przydać się przy tworzeniu aplikacji. Znajdziemy tu zarówno rozwiązania pracowników giganta z Redmond jak i biblioteki, które wcześniej tworzone były przez niezależnych pasjonatów.Tak właśnie powstał UWP Community Toolkit, który rozwijany jest przez Microsoft ze społecznością deweloperów.
Projekt jest całkowicie darmowy, a jego źródła wrzucone są na GitHuba. UWP Community Toolkit podzielono na kilka bibliotek, które dołączmy szybko do projektu poprzez Nugeta wpisując Microsoft.Toolkit.UWP.
W celu dodania pakietu do istniejącego projektu należy pamiętać, iż projekt UWP musi być kompatybilny z Windows SDK co najmniej w wersji 10586. Toolkit współgra z całą platformą bazującą na Windows 10 czyli PC, Mobile, XBOX, IoT i HoloLens. Microsoft postarał się także, aby udostępnić całkiem wyczerpującą dokumentację. Zestaw może być użyty zarówno przez osoby piszące w C# jak i VB.NET (też jest coś do JS).
Aktualna wersja nosi numerek 1.2, a w lutym planowane jest wydanie wersji 1.3 z poprawkami błędów, nowymi kontrolkami czy obsługa OneDrive.
Co w zestawie?
Toolkit został podzielony na kilka paczek:
- Microsoft.Toolkit.Uwp - główna biblioteka z niezbędnymi dodatkami, zawiera ułatwienia przy używaniu Storage, Http response/request, wykrywaniu sieci/Internetu itd.
- Microsoft.Toolkit.Uwp.Notifications - paczka wspomagająca tworzenie powiadomień toast i żywych kafelków
- Microsoft.Toolkit.Uwp.Notifications.Javascript - paczka jak wyżej, ale pod JS
- Microsoft.Toolkit.Uwp.Services - obsługa zewnętrznych serwisów Bing, Facebook, LinkedIn, Microsoft Graph oraz Twitter
- Microsoft.Toolkit.Uwp.UI - biblioteka oferuje zestaw dodatków do UI w XAML, jak np. gotowy zbiór konwerterów czy wyszukiwanie po drzewie XAML
- Microsoft.Toolkit.Uwp.UI.Animations - zbiór animacji
- Microsoft.Toolkit.Uwp.UI.Controls - 16 nowych kontrolek, które rozszerzają dostępne kontroli XAML z SDK, jak np. HamburgerMenu, AdaptiveGridView czy MasterDetailsView
Trzeba przyznać, że jest tego całkiem sporo i ciężko jest do czegoś się przyczepić. W razie jeśli gotowy kod nie spełnia naszych oczekiwać możne go zmienić/rozszerzyć bazując na kodzie źródłowym.
Poszczególne dodatki nie są niczym rewolucyjnym, ale pozwalają na efektywniejsze tworzenie aplikacji na platformę UWP. Sprawdźmy szybko dwa przykłady.
Weźmy pod lupę kontrolkę HamburgerMenu z toolkitu. Jest ona niczym innym jak znacznie rozszerzoną wersją standardowej kontrolki SplitView z SDK. Niby nic wielkiego, ale o ile przyspieszy zbudowanie aplikacji bazującej na menu z hamburgerem.
Podobnie jest z helperem do powiadomień toast. Standardowo, aby wyświetlić powiadomienie musimy przekazać do metody XMLa. Zatem aby pokazać powiadomienie z przypomnieniem:
Do metody należy dostarczyć taki oto XML:
<toast launch="action=viewEvent&eventId=1983" scenario="reminder"> <visual> <binding template="ToastGeneric"> <text>Adaptive Tiles Meeting</text> <text>Conf Room 2001 / Building 135</text> <text>10:00 AM - 10:30 AM</text> </binding> </visual> <actions> <input id="snoozeTime" type="selection" defaultInput="15"> <selection id="1" content="1 minute"/> <selection id="15" content="15 minutes"/> <selection id="60" content="1 hour"/> <selection id="240" content="4 hours"/> <selection id="1440" content="1 day"/> </input> <action activationType="system" arguments="snooze" hint-inputId="snoozeTime" content=""/> <action activationType="system" arguments="dismiss" content=""/> </actions> </toast>
Niby nic wielkiego, ale musimy usiąść z dokumentacją i "ręcznie" stworzyć takiego XMLa, jednocześnie zapominając o intellisense czy walidacji błędów podczas pisania.
W tym przypadku z pomocą przyjdzie nam UWP Community Toolkit. Pakiet dostarczy odpowiednią strukturę klas, która będzie w stanie wygenerować na jej podstawie XMLa:
var xml = new ToastContent() { Launch = "action=viewEvent&eventId=1983", Scenario = ToastScenario.Reminder, Visual = new ToastVisual() { BindingGeneric = new ToastBindingGeneric() { Children = { new AdaptiveText() { Text = "Adaptive Tiles Meeting" }, new AdaptiveText() { Text = "Conf Room 2001 / Building 135" }, new AdaptiveText() { Text = "10:00 AM - 10:30 AM" } } } }, Actions = new ToastActionsCustom() { Inputs = { new ToastSelectionBox("snoozeTime") { DefaultSelectionBoxItemId = "15", Items = { new ToastSelectionBoxItem("1", "1 minute"), new ToastSelectionBoxItem("15", "15 minutes"), new ToastSelectionBoxItem("60", "1 hour"), new ToastSelectionBoxItem("240", "4 hours"), new ToastSelectionBoxItem("1440", "1 day") } } }, Buttons = { new ToastButtonSnooze() { SelectionBoxId = "snoozeTime" }, new ToastButtonDismiss() } } }.GetXml();
Szybko i praktycznie bez zaglądania do dokumentacji, stworzymy podstawowe powiadomienie. Można zastanowić się, dlaczego takie rozwiązanie nie jest standardowo udostępnione w SDK.
Warto dodać, że wykorzystanie biblioteki jest niezmiernie proste i przyjemne, a to dzięki...
UWP Community Toolkit Sample App
Świetnym dodatkiem do omawianego pakietu jest aplikacja UWP Community Toolkit Sample App dostępna w markecie Windows. Warto ją pobrać, aby na żywo przetestować jak działają poszczególne elementy. Sprawdzimy działanie kontrolek, notyfikacji czy helperów. Dodatkowo z działającym przykładem umieszczony jest obok kod, który odpowiada za przedstawioną funkcjonalność.
Pakiet UWP Community Toolkit będzie idealnym wyborem dla osób rozpoczynających przygodę z UWP, jak i dla tych, którzy są już zaznajomieni z tematem. Pierwsi zyskają szybki start do nowej platformy, drudzy również przyspieszą deweloping, a dodatkowo odnajdą kilka ciekawych rozwiązań do wykorzystania we własnych implementacjach.
Cały toolkit jest niezmiernie ciekawy, a w kilku przypadkach można się zastanowić dlaczego dane elementy nie są standardowo wbudowane w SDK.