ePUAP ma być przyjaźniejszy, pod koniec roku zobaczymy nową wersję
Strona Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej cierpi na wiele bolączek charakterystycznych dla projektów w jakiś sposób pionierskich i związanych z administracją. Platforma jest pomyślana jako główne miejsce w internecie, które odwiedzamy chcąc załatwić urzędową sprawę, ale wcale nie jest to łatwe i jej twórcy są tego świadomi. Problem w tym, że to narzędzie jeszcze nie jest dla użytkownika przyjazne – znalezienie odpowiedniej usługi i do tego we właściwej gminie wymaga często czasochłonnego przeszukiwania serwisu, „przeklikiwania się” przez długie listy spraw i nazw — można przeczytać na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Pod koniec roku możemy spodziewać się sporych zmian i mniej trudności przy korzystaniu z ePUAP. Przede wszystkim poruszanie się po stronie ma być łatwiejsze dla osób nieobeznanych z zawiłościami urzędowych mechanizmów i nomenklaturą. Ministerstwo zapowiada między innymi, że będzie on współpracować z innymi systemami, tak ogólnopolskimi, jak i regionalnymi, dzięki czemu znajdziemy tam kompletną, spójną listę wszystkich świadczonych drogą elektroniczną usług z możliwością wyszukiwania. Prostsze będzie także zakładanie profilu zaufanego, który ma coraz większe możliwości.
W planach są także inne usprawnienia. Jednorazowy kod używany do autoryzacji przy logowaniu z użyciem profilu zaufanego już można otrzymać nie tylko e-mailem, ale także SMS-em. W przyszłości łatwiejsza będzie rejestracja podmiotu publicznego (wystarczy podać REGON, system zadba o resztę), a rejestracja w systemie będzie równoznaczna ze złożeniem wniosku o profil zaufany.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji podaje, że z profilu zaufanego korzysta już 146 tysięcy osób, profil zaufany posiada ponad 150 tysięcy.