Blog (173)
Komentarze (5.4k)
Recenzje (1)
@januszekPromocyjne pranie mózgu

Promocyjne pranie mózgu

Postanowiłem wtrącić trzy słowa do dyskusji o rosnącej popularności cyfrowych wydawnictw. Przypomnę, że dyskusja rozpoczęła się od tekstu TomisH-a: „Bez pudła: cyfrowe wersje gier coraz popularniejsze”, a kontynuował ją Docent w swoim wpisie: „Cyfrowe wersje gier coraz popularniejsze? Wolne żarty...”.

528498

TomisH postawił i uzasadnił tezę o rosnącej popularności cyfrowej dystrybucji gier a Docent na własnym przykładzie opowiedział o tym, że rzeczywistość nie do końca wygląda tak jak na statystycznych wykresach przygotowanych przez agencję analityczną. Obaj skupili się na cyfrowych wersjach gier. Dla mnie to jednak tylko część świata wydawnictw cyfrowych. Obok gier , dostępne są cyfrowe wersje książek (e‑booki) oraz cyfrowe wersje prasy.

Kiedy czytałem oba powyższe teksty, dotarło do mnie, że sam przeszedłem przez opisane tam etapy. TomisH pisał o użytkownikach-chomikach, czyli takich , którzy: „kupują wszystko jak leci, bo tanio, potem często przez lata nie uruchamiając niektórych gier z powiększających się coraz bardziej z dnia na dzień cyfrowych kolekcji”. Jestem modelowym przykładem takiego chomika. Do tej pory, kiedy trafiłem na informacje o promocjach cyfrowych wydawnictw, będących zwykle w zasięgu jednego klika to… łapałem się na to niczym mucha na taśmę klejącą posmarowaną muszym feromonem:

118950
118951
118952
118953

Jak widać na wyżej zamieszczonych obrazkach, korzystałem z promocji w cdp, gog, woblinku i oczywiście w steam (tam też mam najwięcej zgromadzonych gier). Jak widać, kupuję i nie gram. Często nawet nie ściągam kupionej wersji. Dotarło do mnie, że analogicznie mam z e‑bookami:

118954
118955

Przygotowując się do tego wpisu zinwentaryzowałem swoje sieciowe półki w różnych cyfrowych sklepach. Zapytałem sam siebie, dlaczego właściwie kupuję cyfrowe wersje gier i książek, a potem niektórych nawet nie pobieram ich ze sklepu? Nie potrafię jednoznacznie na takie pytanie odpowiedzieć. Z książkami zwykle bywa tak, że kupuję cyfrowe wersje znanych i lubianych książek, które dawniej już czytałem. Mam na myśli starsze pozycje, których wersje papierowe kupowałem w erze przed Internetowej a dziś już ich nie mam albo nie mogę znaleźć w stojących w piwnicy kartonach ze starymi książkami. Dlaczego kupuję gry, w które pewnie nigdy grać nie będę? Na to nie ma innego wytłumaczenia od tego, że jest to efekt marketingowego prania mózgu. Od kiedy zdałem sobie sprawę z mojej podatności na takie techniki wpływu, staram się temu przeciwdziałać. Wypisałem się ze wszystkich newsletterów, nie czytam aktualności ani specjalnie „wybranych dla Ciebie” ofert. To nie zawsze jednak działa. Kilka dni temu trafiłem na promocję „The Witcher 3 preorder”. Przed kliknięciem w „preorder now” powstrzymało mnie to, że nawet szanowny producent tej gry nie potrafi określić wymagań sprzętowych:

528512

Kiedy już zapanowałem na chęcią „preorder now” przyjrzałem się tej promocji bliżej. Okazało się, że oprócz preodera jest jeszcze przedsprzedaż. Mam oczywiście na myśli, że wersję polska można kupić w przedsprzedaży a wersję angielską w preorderze:

118957
118958

Polska wersja kosztuje 129,99 zł a angielska 35,99. W dniu, kiedy wykonałem powyższe zrzuty ekranu PayPal przeliczał 1 dolara na 3,30 zł a w kantorze Alior Banku można było kupić 1 dolara za 3,18 zł. Jak widać, wersję anglojęzyczną można kupić prawie 10% taniej niż wersję polską. Jak to możliwe, że polski producent sprzedaje grę w języku polskim drożej niż wersję anglojęzyczną?

Wszystko co wyżej napisałem NIE DOTYCZY cyfrowych wersji gier na konsolę XBOX360 – potwierdzam wszystkie spostrzeżenia Docenta. Gry w wersji cyfrowej (na X0), nawet w cenach promocyjnych, kosztują więcej niż egzemplarz w pudełku, dostępny w sklepie po sąsiedzku. Sklep ten, dodatkowo prowadzi komis gier – moim zdaniem warto kupić używane gry- bo wtedy różnicę w cenach potrafią być kilkukrotne. Krótko mówiąc – jak do tej pory, dla konsoli XBOX360 nie kupiłem jeszcze niczego w wersji cyfrowej. Dwa razy zdarzyło mi się uruchomić jakieś darmowe demo.

528519

Z drugiej jednak strony – chomikowanie najwyraźniej dotyczy także i gier w pudełkach. Z widocznych na powyższym zdjęciu gier – uruchomiłem żeby zobaczyć co to – dziesięć. Grałem – mam na myśli, że skończyłem całą grę – w tylko jedną…

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (27)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.