Plasma Active - nowy interfejs twórców KDE
Trochę o konkurencji (aka GNOME)
Zaprawdę żyjemy w dziwnych czasach. GNOME, które przez wielu uważane było za przykład ewolucyjnego rozwoju interfejsu użytkownika, wraz z premierą wersji 3 swego środowiska postanowiło całkowicie złamać ten dogmat. Zaprezentowano zupełnie nowe podejście do zarządzania oknami czy interakcji z pulpitem. Trudno jednoznacznie powiedzieć, jak te zmiany przyjmą dotychczasowi użytkownicy. Jedno jest pewne. Nowy interfejs był tworzony również z myślą o urządzeniach innych niż popularne pc. Nie ukrywają tego sami twórcy, którzy wymieniają również urządzenia dotykowe jako potencjalny cel dla swojego nowego interfejsu. Jednym słowem, mamy tu przykład pulpitu, który jest skierowany dla szerokiej gamy urządzeń
Co na to KDE?
I teraz przechodzimy do rzeczy czyli Plasma Active. Twórcy opisują ją jako interfejs użytkownika dla urządzeń takich jak tablety, telefony komórkowe, centra multimedialne itd. Celowo nie wymieniłem tutaj tradycyjnych PC. Dlaczego? Już wyjaśniam. Otóż deweloperzy wychodzą z założenia, że interfejsu użytkownika znanego z domowych komputerów nie opłaca się zmieniać w radykalny sposób. Owszem kosmetyczne zmiany, są jak najbardziej na miejscu, jednak nowe koncepcje i idee lepiej zastosować gdzie indziej. I tutaj na pierwszy plan wysuwają się właśnie tablety i inne urządzenia mobilne, które są takim dziewiczym terenem, gdzie można sobie pozwolić na eksperymenty, gdzie nie ma utartych szlaków i gdzie jest jeszcze dużo do odkrycia.
Co pod maską
Plasma Active to znacznie więcej niż tylko interfejs, to kilka podstawowych elementów na który składają się:
Plasma Quick
Contour
Active Apps
Operating Systems
Vendor Support
Powyższy wykres pochodzi z bloga Arona Seigo, jednego z bardziej znanych deweloperów KDE (http://aseigo.blogspot.com/2011/04/active-routes.html). Podstawowe założenia całego projektu są dosyć proste - stworzyć atrakcyjny wizualnie interfejs użytkownika, przy wykorzystaniu istniejących technologi, obejmujący szerokie spectrum urządzeń.
Różne cele potrzebują różnych rozwiązań.
I tutaj ujawnia się zasadnicza różnica pomiędzy interfejsem np GNOME. W pierwszym przypadku twórcy stworzyli jeden interfejs nazwijmy go "do wszystkiego". Być może określenie jest nieco obraźliwe, ale myślę, że dosyć trafne. Deweloperzy KDE wychodzą z nieco innego założenia, uważają, że każde urządzenie potrzebuje nieco innych rozwiązań. Jednak powinny one być zbudowane z tych samych komponentów. Inaczej mówiąc - inny interfejs, jednak te same cegiełki z którego jest zbudowany. A co jeśli do tego nasze cegiełki będą się automatycznie dostosowywać do danego urządzenia? Jak to możliwe? Bardzo prosto. Twórcy KDE a dokładniej jego najbardziej widocznego elementu czyli plasmy przez kilka dobrych lat pracowali na stworzeniem solidnego fundamentu. Wyobraźmy sobie, że mamy prosty plasmoid np. czytnik kanałów rss, który automatycznie dostosowuje wygląd do urządzenia na którym działa. Tak, takie rzeczy tylko w KDE. Jednak o tym w następnych wpisach, w których opiszę podstawowe elementy składające się na Plasma Active.
PS. Dla przypomnienia cały projekt nie dotyczy bezpośrednio tradycyjnego pulpitu, co jednak wcale nie oznacza, że twórcy KDE zapomnieli o poczciwych komputerach osobistych. W związku z tym komentarze w stylu: "niech lepiej zajmą się starymi błędami a nie zabierają się za pierdoły", są nie uzasadnione. Dlaczego? O tym później.
Więcej o projekcie:
http://vizzzion.org/blog/2011/04/plasma-active-a-desirable-user-experi... http://aseigo.blogspot.com/2011/04/active-routes.html http://community.kde.org/Plasma/Active