Dzwoni telefon z banku? Jeśli padną takie słowa - lepiej się rozłącz

Dzwoni telefon z banku? Jeśli padną takie słowa - lepiej się rozłącz

Uwaga na telefony "z banku"
Uwaga na telefony "z banku"
Źródło zdjęć: © Pixabay
Oskar Ziomek
29.01.2023 07:58, aktualizacja: 29.01.2023 11:00

Jeśli po odebraniu telefonu słyszysz, że zadzwonił ktoś podający się za pracownika banku lub innej instytucji finansowej, lepiej zachować czujność i po prostu się rozłączyć. Oszustwo "na pracownika banku" jest bowiem ciągle w użyciu - jeśli zaufasz dzwoniącej osobie i wypełnisz jej polecenia, możesz stracić wszystkie oszczędności z konta.

Oszustwo "na pracownika banku" (choć to uproszczona nazwa i chodzi o podszywanie się pod całą grupę pracowników sektora finansowego), to nic innego jak spoofing telefoniczny. Atakujący wykorzystują możliwość manipulacji identyfikatorem dzwoniącego Caller ID, dzięki czemu na ekranie telefonu ofiary może się wyświetlić autentyczny numer infolinii zaufanej instytucji. Jeśli użytkownik zapisał w książce numer do banku - może być przekonany, że faktycznie dzwoni do niego jego pracownik.

W przypadku spoofingu telefonicznego jest to jednak oszust. Co do zasady dzwoniący deklaruje "problem" lub "zagrożenie" pieniędzy na koncie lub proponuje możliwość szybkiego zysku dzięki inwestycji, co ma być możliwe po przelaniu środków na inne konto. Atakujący często tak manipulują rozmową, by przy okazji zachęcić ofiarę do instalacji oprogramowania do zdalnej kontroli komputera - na przykład AnyDesk lub TeamViewer.

Takie programy oczywiście mają swoje zastosowania, ale z pewnością nie podczas rozmowy z pracownikiem banku (który w dodatku w tym przypadku nim nie jest). Aplikacje takie pozwalają bowiem zdalnie kontrolować dane urządzenie, w tym przesyłać widok ekranu komputera. Oszust widzi więc na swoim urządzeniu, kiedy i jak ofiara loguje się na swoje konto w bankowości internetowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund"

Niedawno w kontekście spoofingu telefonicznego cenną regułę podawało Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości. Eksperci sugerują, aby szybko zakończyć rozmowę, która budzi podejrzenia, odczekać pół minuty, a następnie samemu zadzwonić do banku lub danej instytucji, ręcznie wybierając numer telefonu. W ten sposób można mieć pewność, że faktycznie dodzwoniło się do banku i autentycznego pracownika. Wówczas można wyjaśnić sprawę, opisując podejrzane połączenie.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)