Blog (66)
Komentarze (4.9k)
Recenzje (2)
@bachusRAIDers of the lost drive cz.2

RAIDers of the lost drive cz.2

Wstęp

Nie tak dawno wspomniałem o podstawach konfiguracji RAID w serwerach HP. Jak już wtedy podałem, RAID nie jest backupem i nawet przy zachowaniu redundacji dysków fizycznych, jest możliwa utrata danych: szczególnie, jak nie wiemy o "problemie" z jednym napędów. W dzisiejszym wpisie poruszę kwestię prostego monitoringu zasobów sprzętowych za pomocą "trapów SNMP" wysyłanych mailem i rozsądny sposób zgłaszania awarii na przykładnie sprzętu HP.

Prosty monitoring

W małym jak i w rozbudowanym środowisku serwerowo-desktopowym dosć istotnym aspektem jest monitoring uwzględniający zasoby sprzętowe. W większości sytuacji kończy się to na czasochłonnym dopieszczaniem oprogramowania, MIBów i obsługi "trapów" SNMP : w dużym uproszczoszczeniu urządzenie z chwilą awarii 'wypluwa' na duży ekan NOC najważniejsze informacje o zdarzeniu:

[NOC: źródło Wikipedia]
[NOC: źródło Wikipedia]

[jak ktoś jest zainteresowany, mogę kiedyś poświęcić kilka wpisów o budowaniu takiego środowiska: od konfiguracji Nagiosa / Tivoli Monitoring po implementację obsługi zgodnych z ITIL ]

469350

Co jednak zrobić, jak nie mamy odpowiedniej infrastruktury, czasu, czy kompetencji do wprowadzenia monitoringu z prawdziwego zdarzenia a serwery są np. 200km od naszego biura i nie ma możliwości obserwowania kolorów diód na przednim panelu serwera? Można wysłać 'alert' mailem.

Konfiguracja

Serwer na którym demonstruję konfigurację to HP Proliant DL380 z serii G7:

469354

Zainstalowany system operacyjny to Windows 2008R2, maszyna pełni rolę PDC, czyli dość istotne zadania w środowisku Active Directory. Zakładam, że administrator zainstalował wszystkie zalecane programy z 'HP Managment Apps': przejdźmy więc do "HP Management Agents -‑> Event Notifier Config":

469356

Tam przywita nas dość prosty w obsłudze "łizard'. Już na wstępie widać, że trzeba sobie przygotować adres serwera SMTP, który "przepuści" nasze maile: rolę może spełnić "localhost" (gdy monitorowany box pełni rolę serwera pocztowego), ew. można dodać IP do 'whitelist' na serwerze SMTP, lub poszukać innego rozwiązania z przepchnięciem maila przez otwarty serwer SMTP:

469358
469359

Warto na zaglądnąć w opcję "Events": domyślnie będą przekazywane na maila wszelkie możliwe zdarzenia generowane przez SNMP poczynając na podłączeniu/odłączeniu urządzenia do gniazda USB a kończąc na przerwach w zasilaniu na jednym z zasilaczy, czy uszkodzeniu dysku:

469361

Nadal jednak nie mamy pewności, czy nasza konfiguracja spełni swoje zadanie. Najprościej by było teraz popsuć jeden z dysków twardych, lub odłączyć jeden z kabli zasilających, ale nie tędy droga w środowisku produkcyjnym: wygenerujmy więc testowe zdarzenie za pomocą "HP System Management Homespace".

469363

W środowisku domenowym logujemy się za uprawnień konta administratora: NAZWADOMENY\administrator

469365

W panelu zarządzania należy przejść do zakładki "Settings" i w opcjach "SNMP Webagent" kliknąć w "SNMP & Agent Settings":

469367

Po wyświetleniu kolejnego okna możemy już wygenerować testowy "TRAP":

469369

W sytuacji, gdy skonfigurowaliśmy wszystko poprawnie, powinniśmy po chwili otrzymać maila o przykładowej treści:

469371

W tym miejscu należy pamiętać, że w przypadku niektórych awarii mail może do nas nie dotrzeć: uszkodzenie płyty głównej, karty sieciowej, głównego switcha, czy najzwyklejsza przerwa w dostawie prądu przy złej konfiguracji UPS.

Awaria

[źródło: .kayugaharu2u.com]
[źródło: .kayugaharu2u.com]

Jak już wspomniałem, serwery też się psują a w szczególności dyski twarde. Zakładamy, że wiemy już o awarii z np. otrzymanego maila, lub któryś z pracowników zauważył pomarańczową diodę na panelu (standardowo są zielone...):

469376

Oznacza to, że należy wymienić dysk w serwerze. Najlepsze rozwiązanie to sytuacja, gdy wszystkie nasze maszyny są na gwarancji: kupując "zabawki" należy dodać minimum 4 lata wsparcia HP i co roku przedłużać o 12 miesięcy. Jest to moim zdaniem niezbędne w środowisku produkcyjnym z kilu powodów:

  • nie musimy się martwić o ogromne koszta nowych części (jedna sztuka HP 300GB 6G SAS 15K kosztuje ok. €430 a 600GB 6G SAS 10K w granicach €1000!),
  • podstawowa gwarancja HP to NBD (Następny Dzień Roboczy): czyli zgłaszając problem przed 17.00 na następny dzień będą dostarczone części zamienne i jeżeli to konieczne wykwalifikowany inżynier); możemy sobie zażyczyć SBD, albo nawet 2h na naprawę serwera, ale księgowy nas wyśmieje, gdy zobaczy koszta takiego wsparcia,
  • przy niektórych awariach nie mamy pewności, co się uszkodziło: po wymiane zasilacza, płyty głównej i procesora nagle się okaże, że jest uszkodzona elektronika włącznika obudowy (miałem taki przypadek): kosztami części jest obciążony producent,
  • nie musimy się znać na wszystkim: Tobie może zająć nawet kilka godzin wymiana płyty głównej, osobie robiącej to dzień w dzień (HP) pół godziny.

Przed zgłoszeniem serwisowym warto się przygotować. Najważniejszy jest oczywiście numer seryjny urządzenia umieszczony na obudowie serwera. W przypadku braku fizycznego dostępu do sprzętu w Windowsie można posłużyć się "Windows Management Instrumentation ":

wmic csproduct get vendor,name,identifyingnumber

Polecenie powinno wygenerować informację o SN i modelu sprzętu:

469382

W systemach z rodziny *nix można spróbować wyciągnąć za pomocą polecenia:

[code=Java]dmidecode -t system | grep Serial[/code]

Teraz mamy dwie opcje:

  • zadzwonić do supportu i zgłosić usterkę,
  • "wrzucić case" przez portal HP.

Pierwszej drogi szczerze nie trawię z kilku powodów:

  • szczerze nie lubię czekać 15 minut na "wolny slot" a wcześniej gadać z automatami (nie tak dawno HP wprowadziło "pierwszą linię" supportu jako automat z rozpoznawaniem mowy,
  • podczas tłumaczenia problemu należy podać bardzo dużo informacji, łącznie z numerem seryjnym dysku, adresami, mailami, telefonami itd.,
  • trzeba przejść przez cały proces jak próba "naprawienia" problemu (np. odłączenie/ponowne podłączenie dysku),
  • w przypadku korzystania wsparcia anglojęzycznego najczęściej odbierze osoba, mówiąc delikatnie nie będąca "native speaker", co może doprowadzić do białej gorączki zarówno Ciebie jak i support,

Zróbmy to przez portal HP, jednak przygotujmy sobie najpierw odpowiednie informacje. Na serwerze należy uruchomić "HP Array Configuration Utilty" - w każdej chwili można pobrać ze strony HP, instalacja nie wymaga restartu serwera. Dokładnie te same informacje można uzyskać za pomocą 'LiveCD' opisywanego w pierwszej części wpisu.

469390

Jak można stwierdzić, SNMP trap nie mylił się, jeden z dysków jest uszkodzony: tragedii jeszcze nie ma, ale do nieszczęścia coraz bliżej:

469392
469393

Na którymś etapie zgłoszenia serwisowego HP na 100% zapyta nas o "raport ACU" - przejdźmy więc do zakładki "Diagnostics" i wygenerujmy paczkę .zip za pomocą "Generate Diagnostic Report":

469395

W paczce znajdują się informacje (XML), zawierające szczegółowe informacje o konfiguracji, numerach seryjnych, firmware itd. Plik ten należy pobrać, będzie potrzebny później.

Teraz należy założyć konto na stronie HP. Po zalogowaniu się (należy się uzbroić w cierpliwość, strona HP ślimaczy się, jak backup nad ranem) interesuje nas zakładka: "Submit of manage support cases", znajdująca się w dolnej części lewego menu:

469398

W pole "Contract or warranty ID" należy wpisać uzyskany wcześniej SN serwera:

469400

W przypadku, gdy nasze konto nie jest dziewicze, zostaną też wyświetlone inne zgłoszenia:

469402

Starajmy się opsiać problem bardzo dokładnie: w przypadku uszkodzonego dysku twardego są to dwa zdania:

469404

Czasem warto się chociaż trochę rozpisać:

469406

Należy dwa razy sprawdzić wypełnione pola:

  • opis usterki,
  • adres docelowy zarówno dla części zamiennych (są dostarczane spedytorem krótko przed przyjazdem inżyniera), jak i adres, gdzie znajduje się sam serwer,
  • numer telefonu (w krótkim czasie support HP do nas oddzwoni),
  • nasz adres mailowy.

Nie należy jeszcze zamykać potwierdzenia:

469410

Teraz w miarę szybko należy kliknąć na "Click link to send attachment" i załączyć wygenerowany wcześniej ACU: dzięki temu zanim oddelegowany pracownik pomocy technicznej do nas oddzwoni zapozna się z tym dokumentem (jeżeli tego nie wyślemy i tak się zapyta o te dane):

469412

Po chwili powinniśmy otrzymać zwrotkę, że mail przeszedł i trafił do odpowiednego 'case':.

469414

Teraz już możemy oczekiwać telefonu od serwisu: przy wrzuceniu zadania rano (~9AM GMT) telefon odezwie się po kilku minutach. Zostaną zadane nam podstawowe pytania i należy powtórzyć to, co zostało podane w zgłoszeniu, oraz czego oczekuje się od serwisu: potwierdzić dane do wysyłki części zamiennych, oraz czy jest niezbędna wizyta inżyniera (w większości sytuacji nawet mało rozgarnięty "informatyk" wymieni dysk SAS w serwerze, czy uszkodzony zasilacz).

469416

Plusem serwisu "NBD z wizytą inżyniera" jest dodatkowo fakt... redukcji własnych kosztów: w przypadku tego samego miasta nie mam sumienia targać serwisantów do 2‑minutowej roboty. Są oni jednak rozsiani po całym kraju. Dla mnie by to był dzień z głowy i spore koszta(ponad 5h w samochodzie, bak paliwa i kilka razy opłaty autostradowe).

Podsumowanie

Jedno z przysłów informatycznych głosi, że "z próżnego i recover nie odzyska" RAID z dyskami nadmiarowymi nadal nie zapewnia 100% bezpieczeństwa i należy dbać o kopie bezpieczeństwa.

[źródło: http://lolgod.blogspot.ie/2010/06/jesus-saves-and-makes-incremental.html]
[źródło: http://lolgod.blogspot.ie/2010/06/jesus-saves-and-makes-incremental.html]

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (7)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.