O dźwięku i jego formatach słów kilka.
28.05.2011 | aktual.: 29.05.2011 15:11
Witam wszystkich. Dzisiaj zajmiemy się dźwiękiem i formatami jego kompresji.
Na samym początku tego wpisu dla pominięcia większości pytań które mogą się pojawić dobrze by było wyjaśnić sobie pojecie,czym jest dźwięk.
Dźwięk jest rodzajem fali akustycznej rozchodzącej się w przestrzeni odbieranej przez nasze narządy słuchu.
Z informatycznego punktu widzenia dźwięk to rodzaj danych zapisanych technologia cyfrowa na dysku w różnych formatach.
O formatach zapisu dźwięki powiemy sobie trochę później teraz trochę o tak zwanej kompresji.Rodzaje kompresji są 2(i tyle dowiedziałem się z moje szkoły odsyłam tutaj na blog kolegi kubut który pisze o tym szerzej):
Kompresja bezstratna-jest to rodzaj kompresji który pozwala nam na zapisanie dźwięku w postaci cyfrowej i odtworzenia go w postaci identycznej jak pierwowzór. Jej zaleta jest to,że mając próbkę dźwięku w tym formacie dostajemy ścieżkę która w żaden sposób nie jest zmieniana podczas zapisu.Możemy ja dowolnie obrabiać i mamy tutaj o wiele większe pole manewru niż przy kompresji stratnej.
Wada zaś jest niska wydajność i wielkość na dysku jak utwór który w mp3 zajmuje około 4‑5Mb w FLAC bedzie miał z 40Mb do 55Mb
Formaty kompresji bezstratnej:
-APE -FLAC -WavPack -LPAC -Monkey's Audio
Kompresja stratna-jest to rodzaj kompresji,która wykorzystuje kilka uzupełniających się technik kompresji: -Ten tym kompresji może w 100% skopiować metody kompresji bezstratnej. -Ponieważ narządy słuchu u człowieka maja ograniczony zakres słyszalności i często gubimy wiele dźwięków których nie jest w stanie wychwycić nasze ucho, zostają one wyrzucane co jest wielka zaleta tego rodzaju kompresji ponieważ zwiększa to wydajność.
Wady tego rodzaju kompresji dla zwykłego użytkownika będą praktycznie nie zauważalne ale dla człowieka który na co dzień zajmuje się obróbką dźwięku biedna,uszczuplona ścieżka mp3 będzie nie wystarczająca.
Formaty kompresji stratnej:
-MP3 -ASF -WMA -MPEG -OGG (Vorbis - projekt Open Source) -ATRAC (SONY) -AAC
Graficznie fala dźwiękowa wygląda mniej więcej tak: