Wydawnictwo Usborne dla maniaków retro
Wydawnictwo Usborne Publishing powstało w 1973 roku w Wielkiej Brytanii. Jego założyciel, Peter Usborne zdecydował się wówczas na dosyć nietypową formę pracy wydawnictwa, gdyż większość czynności związanych z tworzeniem, edycją, korektą i przygotowaniem książek do druku, pracownicy realizowali we własnych domach.
Adresatami książek Usborne Publishing były głównie dzieci, którym wydawnictwo towarzyszyło w nauce i rozwoju. Dziś Usborne Publishing może pochwalić się ponad 2 tysiącami tytułów adresowanych do dzieci, obejmujących niemal wszystkie kategorie wiekowe i zagadnienia z jakimi mogą spotkać się na codzień dzieci.
Ponieważ Usborne Publishing towarzyszyło młodym Brytyjczykom także podczas rewolucji komputerowej z początku lat osiemdziesiątych, w ofercie wydawnictwa pojawiały się wówczas kolorowe i przystępnie napisane pozycje, dla młodych miłośników mikrokomputerów ZX Spectrum, Commodore, Atari, Apple II, TRS‑80 czy BBC. Książki te cechowały się ciekawymi ilustracjami, przystępnym i łatwo zrozumiałym językiem i nierzadko ciekawymi przykładami, które młodzi czytelnicy mogli samodzielnie wypróbować na swych ośmiobitowych maszynach.
Wielu z dzisiejszych programistów, wychowało się na naszych książkach dla dzieci.
Dlatego też moim zdaniem na uwagę zasługuje najnowsza propozycja Usborne Publishing, tym razem skierowana raczej dla dorosłych miłośników retro. Na stronie wydawnictwa, można bezpłatnie pobrać w formacie pdf piętnaście książek pochodzących z lat osiemdziesiątych, które miały pomóc ówczesnym sympatykom mikrokomputerów w zgłębieniu tajników programowania, głównie w BASIC-u.
Książki udostępnione przez Usborne obejmują zagadnienia:
- podstawy programowania w języku BASIC i kodzie maszynowym
- książki zawierające przykładowe listingi rozmaitych gier, wraz z poradnikami jak pisać własne gry
- książki związane z ogólną nauką zasad programowania.
Wśród przykładów programów czy gier zawartych w książkach, można znaleźć także cenne moim zdaniem porady, jak przenosić programy napisane w BASIC-u pomiędzy różnymi mikrokomputerami, bo jak dziś wiadomo, każdy z mikrokomputerów z początku lat osiemdziesiątych miał BASIC, ale każdy w nieco innej wersji.
Równie ciekawie prezentują się proste gry, których listingi można odnaleźć w książkach poświęconych programowaniu gier. Oczywiście można je przepisać i cieszyć się samą grą, można też poddać je dokładniejszej analizie i poznać rozmaite kruczki i sztuczki związane z programowaniem w BASIC-u. Choć proponowane gry dziś mogą mocno rozczarować oferowanymi rozwiązaniami graficznymi mają to, co posiadała większość gier z tamtego okresu - prostotę i grywalność.
Dla kogo ?
Przypuszczam, że wielu z was zada sobie pytanie "Po co ?" i "Dla kogo ?". W końcu książki oferują ogólną wiedzę na temat komputerów, które dziś występują główne w formie emulatorów, a język BASIC nie jest tym, co jest potrzebne współczesnym programistom. Jeśli zadajecie sobie takie pytanie, przypuszczalnie książki udostępnione przez Usborne Publishing będą dla was tylko i wyłącznie chwilową ciekawostką. Jest jednak całkiem spora grupa osób, która do dziś hobbystycznie tworzy oprogramowanie na ZX‑81, ZX Spectrum, czy Commodore. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronach Usborne Publishing, zaoferowane książki do dziś można znaleźć w wielu klubach komputerowych, posiadających także komputery retro.
Książki te są także świetnym dodatkiem dla miłośników wszelkich emulatorów, którzy pragną zrobić coś więcej, niż uruchomić River Raid na emulatorze. Książki te dają także pewną namiastkę "pionierstwa" tamtych czasów, gdy wszyscy byli odkrywcami tajników komputerów, nie ważne czy mieli 7 czy 70 lat.