A Plague Tale: Requiem. Jakie GPU do niego wystarczy?
Jednym z pierwszych poligonów doświadczalnych dla nowego silnika Unreal Engine 5 jest długo wyczekiwana gra A Plague Tale: Requiem. Przedstawiamy, jakie karty graficzne pozwolą w nią komfortowo zagrać.
A Plague Tale: Requiem jest bardzo udaną kontynuacją wydanego w 2019 roku A Plague Tale: Innocence wykorzystującą najnowszą piątą odsłonę silnika graficznego Unreal Engine. Nowy silnik miał zaowocować wyniesieniem jakości oprawy wizualnej na nowy poziom, co równocześnie powodowało obawy dotyczące wygórowanych wymagań sprzętowych.
Twórcy A Plague Tale: Requiem trochę straszą minimalnymi wymaganiami dla rozdzielczości FHD, ponieważ znajdziemy tutaj tandem GeForce GTX 970 od Nvidii z 2014 roku oraz Radeona RX 590 z 2018 roku. Już tutaj widać, że gra mocno preferuje układy Nvidii nad AMD, a w przypadku rekomendowanych mamy jeszcze młodego RTX-a 3070 oraz Radeona RX 6800 XT. Jest to też jeden z pierwszych tytułów wspierający DLSS 3.0 będące jednym z kluczowych elementów nowych kart graficznych GeForce RTX serii 40XX Nvidi.
W grze znajdziemy cztery gotowe poziomy ustawień, z czego w niskim widać bardzo obciętą jakość cieni, zasięg renderowania obiektów i rozdzielczość tekstur. W przypadku średnich mamy lepsze cieni i tekstury, a znaczącą poprawę przynoszą ustawienia wysokie, które jak zwykle to bywa nie różnią się wiele od najwyższych. Zaskakuje jednak w praktyce nieobecność wykorzystania techniki śledzenia promieni.
Wracając do wydajności to kart graficznych, to po szczegóły odsyłamy do testu Wojciecha Spychały z benchmark.pl. Ogólnie rzecz biorąc GeForce GTX 9070 powoli na rozgrywkę, ale w iście kinowej jakości generując średnio 23 kl./s i minimalnie 19 kl./s. Dopiero skalowanie rozdzielczości do 50 proc. pozwala pokonać granicę 30 kl./s, a jednymi GPU pozwalającymi osiągnąć minimalny poziom komfortu bez kombinowania to przynajmniej GeForce RTX 3050.
Tego jeszcze można tak jak resztę nowszych układów Nvidii wesprzeć za pomocą technologi DLSS. Z kolei w celu osiągnięcia minimalnie 60 kl./s to potrzeba już RTX-a 3070 oraz Radeona RX 6800 XT. Identyczna zależność zachodzi w przypadku ustawień średnich, a większa roszada następuje dopiero w przypadku ustawień wysokich i bardzo wysokich.
Tutaj widzimy, że GeForce RTX 3050 jest już pod granicą 30 kl./s, a powyżej tego progu w przypadku minimalnej liczby kl./s znajdują się no najmniej GeForce RTX 3060 lub Radeon RX 6650 XT z kolei granicę 60 kl./s w ustawieniach wysokich osiągają GeForce RTX 3070 oraz Radeon RX 6800 XT, a w bardzo wysokich najbliżej granicy 60 kl./s jest GeForce 3070 Ti.
Podwyższenie rozdzielczości do 2560 × 1440 pikseli spowodowało, że minimum 30 kl./s są w stanie zaoferować lub przekroczyć Radeony RX 6700 XT lub RTX-y 3070, a do osiągnięcia okolic bariery 60 kl./s potrzeba już RTx-a 3090 Ti. Z kolei najpotężniejszy GeForce RTX 4090 pozwala na osiągnięcie minimum 100 kl./s.
Z kolei w przypadku rozdzielczości 4K 30 kl./s zapewnią jedynie przynajmniej Radeon RX 6900 XT bądź GeForce RTX 3080, a do powyżej 60 kl./s potrzebny jest GeForce RTX 4090...
Przemysław Juraszek, dziennikarz dobreprogramy.pl