Atak hakerów na sklep Agata. Na co trzeba uważać?

Atak hakerów na sklep Agata. Na co trzeba uważać?28.06.2024 15:20
Klawiatura
Źródło zdjęć: © Pixabay

Do klientów sklepu meblowego Agata S.A. trafiają wiadomości z informacją o ataku hakerskim, w wyniku którego część danych mogła trafić w niepowołane ręce. Są to między innymi imiona, nazwiska, adresy, dane kontaktowe i informacje o zamówieniach klientów. Jak zachować się w takiej sytuacji?

Klienci Agata S.A. otrzymują e-maile z informacją o naruszeniu ochrony danych osobowych, w efekcie czego atakujący mogli zyskać dostęp do danych klientów. Administratorzy dodają, że loginy i hasła były przechowywane w innej bazie, która nie została objęta atakiem, z kolei dane dotyczące sposobów płatności w sklepie (numery kont i kart) nie były przetwarzane przez sklep, a co za tym idzie - również nie stały się celem dla atakujących.

Zgodnie z procedurami Agata poinformowała o zgłoszeniu incydentu do prezesa UODO oraz podjęciu działań w celu zminimalizowania skutków ataku. Klienci na tę chwilę nie mogą być jednak pewni czy ich dane zostały skopiowane z serwerów i wykorzystane w sposób niezgodny z prawem przez osoby trzecie. Dla bezpieczeństwa warto więc założyć, że mogło się tak stać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak zachować się po ataku?

Zważywszy, że wykorzystane dane nie są bezpośrednio powiązane z rozliczeniami, teoretycznie można założyć, że żaden z klientów nie będzie w wyniku tego ataku poszkodowany finansowo lub narażony na straty tego rodzaju.

Nie zmienia to jednak faktu, że dane mogą zostać wykorzystane do realizowania kampanii marketingowych czy innych akcji phishingowych. Warto wiec być wyczulonym na wszelkie "wezwania do zapłaty" lub inne wiadomości, które wydają się wiarygodne, ale są spreparowane. Pozyskane przez atakujących dane w takim lub innych atakach to idealne narzędzie, by wzbudzić zaufanie w oczach ofiary, która nie spodziewa się, że nadawca mógłby znać jej dane osobowe w przypadku oszustwa.

Niezależnie od tego przypominamy również, że co do zasady warto zastrzec swój PESEL. Dzięki temu obywatel może mieć pewność, że nikt nie zaciągnie na jego dane pożyczki bez odblokowania PESEL-u w rejestrze. Ministerstwo Cyfryzacji dopiero co chwaliło się, że z tego rozwiązania skorzystały już ponad 4 miliony Polaków.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.