Błąd w Windows 10 i 11. Były pracownik Microsoftu wskazuje powód

Błąd w Windows 10 i 11. Były pracownik Microsoftu wskazuje powód02.08.2023 13:01
Windows 11
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Użytkownicy Windows 10 i 11 mogą spotykać nietypowy, irytujący błąd. Dotyczy on opcji "Zaktualizuj i zamknij", która nie działa tak, jak powinna. Może być to szczególnie frustrujące, gdy potrzebujemy pilnie odejść od komputera.

Aktualizacje Windows 10 i 11 są wydawane regularnie i nie zawsze fakt ten podoba się ich użytkownikom. Szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę niepoprawne działanie funkcji "Zaktualizuj i zamknij", która przynajmniej w teorii powinna pozwolić na automatyczne wyłączenie komputera po zainstalowaniu aktualizacji. Wielu z nas spotkało się pewnie z sytuacją, że nie działało to tak, jak powinno.

Otóż funkcja "Zaktualizuj i zamknij" faktycznie aktualizuje system, tylko go nie zamyka. Przynajmniej nie za każdym razem. Zdarzało mi się, że byłem przekonany, że pomyliłem przycisk i wybrałem funkcję ponownego uruchomienia komputera, ale problemy z aktualizacjami pojawiają się zbyt często, by był to skutek moich pomyłek.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sprawdzam smartphone POCO

Dziennikarze serwisu windowslatest.com postanowili przyjrzeć się sprawie. Zapytali byłego pracownika Microsoftu o to, dlaczego funkcja "Zaktualizuj i zamknij" to tak naprawdę często "Zaktualizuj i uruchom ponownie". Jego zdaniem wynika to z istnienia funkcji szybkiego uruchomienia systemu Windows. Pozwala ona na zachowanie pewnych informacji w systemie, co przyspiesza ponowne uruchamianie go. Może też przy okazji przypadkowo powodować ponowne uruchomienie komputera zamiast wyłączenia go.

Inna opcja to zbyt długie odkładanie aktualizacji. Były pracownik Microsoftu sugeruje, ze jeśli aktualizacja była odkładana przez tygodnie lub miesiące, konieczne może być ponowne uruchomienie systemu, aby kontynuować jej instalację.

Ani jedno, ani drugie wytłumaczenie nie jest raczej satysfakcjonujące dla użytkowników. Spodziewalibyśmy się, że nawet po ponownym uruchomieniu w celu dokończenia instalacji, komputer finalnie sam się wyłączy. Zamiast tego trzeba poświęcić kilka chwil na to, by wyłączyć go po zakończeniu procesu aktualizacji, co z kolei czasem może być frustrujące - szczególnie wtedy, gdy planujemy wyjść z domu, a musimy poczekać na koniec instalacji.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.