Komunikat CSIRT KNF. Atak na użytkowników iPhone'ów

Komunikat CSIRT KNF. Atak na użytkowników iPhone'ów21.06.2024 11:38
Oszuści próbuję oszukać właścicieli iPhone'ów
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg

CSIRT KNF ostrzega użytkowników iPhone'ów z aktywną obsługą wiadomości iMessage przed trwającą kampanią phishingową. Oszuści wykorzystują nośny wątek "nieodebranej paczki", by zachęcić do kliknięcia linku. W ten sposób można trafić na fałszywą stronę InPostu, gdzie wyłudzane są dane.

Sam schemat oszustwa zaczynającego się od wiadomości o paczce powinien być dobrze znany wielu użytkownikom. Atak zaczyna się od spreparowanej wiadomości, w której oszuści podszywają się pod firmę kurierską i sugerują, że paczka dotarła do magazynu i nie może zostać dostarczona przez błąd w adresie. Kliknięcie linku ma pozwolić uzupełnić dane i wznowić proces dostawy, ale to oczywiście manipulacja.

W rzeczywistości do odbiorcy nie jest skierowana żadna paczka, a wiadomość ma za zadanie wyłącznie wywołać uczucie niepewności i konieczności szybkiego podjęcia działań, by - teoretycznie - nie przegapić ważnej dostawy. Jeśli odbiorca uwierzy w tę historię i kliknie link, trafi na fałszywą stronę, na której wykorzystano logo InPost i przygotowano fałszywy formularz do wyłudzania danych. Kolejno niezbędne jest wpisanie adresu, e-maila oraz numeru telefonu, a dalej - danych karty płatniczej.

Należy przy tym pamiętać, że wykorzystywany tu wizerunek firmy InPost to oczywiście tylko przykład. Oszuści regularnie zmieniają szczegóły swoich ataków, by trafiać z kampaniami do kolejnych odbiorców nieświadomych zagrożenia. W efekcie analogiczne wiadomości są również przygotowywane w parze z fałszywymi formularzami do wyłudzania danych opatrzonymi logo innych przewoźników. Trzeba być więc czujnym na każdym kroku, niezależnie od firmy, z której usług kurierskich korzystamy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Atak wycelowany w użytkowników iPhone'ów - z uwagi na wykorzystanie iMessage - to również tylko jedna z metod. Równolegle prowadzone są inne kampanie drogą standardowych SMS-ów, które zwykle mają dużo krótszą treść, choć sam schemat pozostaje taki sam.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.