Masz konto w tym banku? Jesteś na celowniku oszustów

Masz konto w tym banku? Jesteś na celowniku oszustów02.11.2022 13:05
Polscy na celowniku oszustów
Źródło zdjęć: © Getty Images | Slawomir Gawryluk

Klienci biznesowi mBanku powinni mieć się na baczności. Jak informuje CSIRT KNF, znowu są na celowniku oszustów. Tym razem przestępcy próbują przejąć loginy oraz hasła do bankowości internetowej, wykorzystując fałszywe reklamy, które pojawiają się w wyszukiwarce Google.

Liczba pojawiających się, nowych oszustw nie maleje. Jest to szczególnie widoczne w przypadku tzw. oszustw bankowych, w których przestępcy wykorzystują wizerunki znanych instytucji. CSIRT KNF, czyli Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego zauważył właśnie nową kampanię wymierzoną w klientów biznesowych mBanku.

Ze wpisu opublikowanego przez CSIRT KNF na Twitterze wynika, że oszuści wykorzystują fałszywe reklamy, które pojawiają się w wyszukiwarce Google, aby wykraść wrażliwe dane. Liczą na to, że potencjalne ofiary klikną w wyświetlający się link, przekierowujący do fałszywej strony internetowej. Przypomina ona do złudzenia witrynę bankowości korporacyjnej mBanku - CompanyNet.

Dopiero po dokładniejszej analizie strony zauważyć można różnice, w tym inny adres WWW. Większość z nas podczas logowania na znanych sobie witrynach, wpisuje login oraz hasło w automatyczny sposób. To poważny błąd, bo czasami oszuści dodają zaledwie jedną literę, cyfrę lub znak interpunkcyjny (np. kropkę), które trudno zauważyć, ale powinny wzbudzić naszą czujność i skutecznie zniechęcać do podawania danych.

Wpisanie loginu oraz hasła na fałszywej stronie internetowej może mieć poważne konsekwencje. Jeśli chodzi o witryny podszywające się pod znane banki, najczęściej jest to utrata oszczędności oraz dostępu do konta bankowego. Warto o tym pamiętać i unikać klikania w podejrzane linki. Przypominamy też, że w razie jakichkolwiek wątpliwości zawsze możemy bezpośrednio skontaktować się z bankiem.

ZOBACZ TAKŻE: Aplikacja CRADLE zbada twoje oczy. Wystarczy jej zdjęcie

Karolina Modzelewska, dziennikarka dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.