Zadzwonili z "banku"? Rozłącz się, jeśli padną takie słowa

Zadzwonili z "banku"? Rozłącz się, jeśli padną takie słowa26.05.2024 16:42
Uwaga na telefony "z banku"
Źródło zdjęć: © Pexels

Gdy odbierasz telefon od osoby podającej się za pracownika banku, powinieneś zachować szczególną ostrożność. Oszuści wykorzystują spoofing telefoniczny - podszywają się pod autentyczne numery infolinii banków i pracowników, aby manipulować rozmową i wyłudzić pieniądze z konta.

Na szczęście, takie ataki da się łatwo zidentyfikować. W trakcie rozmowy można usłyszeć specyficzne zwroty, które pomogą zorientować się, że po drugiej stronie linii znajduje się oszust. Głównym celem ataku jest wywołanie strachu o środki na koncie i manipulacja rozmową tak, aby rozmówca był przekonany, że musi natychmiast działać, by "zabezpieczyć" swoje finanse.

Zazwyczaj oszuści przekazują fałszywą informacje, że zablokowano ważną transakcję, ktoś wziął pożyczkę na dane ofiary lub wykonano duży przelew i niezbędne jest natychmiastowe działanie, aby ochronić środki na koncie. Przestraszona ofiara, sądząc, że jej pieniądze są zagrożone, może bez namysłu zacząć wykonywać polecenia, co dopiero prowadzi do utraty środków.

Oszuści zwykle proszą o podanie loginu i hasła do bankowości, przekazywanie kodów weryfikacyjnych z SMS-ów oraz instalację aplikacji do zdalnego dostępu na komputerze lub smartfonie. Programy takie jak AnyDesk czy TeamViewer mają swoje zastosowania, ale zdecydowanie nie są potrzebne w kontakcie z bankiem. Rozmówca sugerujący konieczność ich instalacji jest więc bez wątpienia oszustem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przypominamy, że takie wezwania do działa należy ignorować i jak najszybciej zakończyć rozmowę. Następnie, korzystając z własnego telefonu, można zadzwonić do banku, aby omówić sprawę i sprawdzić, czy rzeczywiście istnieje jakieś zagrożenie dla środków. Tylko w ten sposób można mieć pewność, że rozmawia się z właściwą osobą. Dzwoniący do nas mogą się podszywać pod numer infolinii, co jest technicznie wykonalne.

Niedługo zjawisko skutecznego spoofingu telefonicznego zostanie znacznie ograniczone dzięki przygotowaniom do wdrożenia wspólnej bazy numerów infolinii, z których co do zasady instytucje nie mogą wykonywać połączeń do prywatnych osób. To jeden z wielu elementów ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, której innym elementem jest tworzenie wzorców fałszywych SMS-ów z wykorzystaniem zgłoszeń wysyłanych przez obywatel na numer 8080 do CERT Polska.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.