Apple wygrywa spór o HTML5?
Wszystko wskazuje na to, że w sporze o Flash kontra HTML5 na razie górą jest Apple. Przeciwnikowi Adobe udało się przekonać część mediów i deweloperów, że nowa, otwarta technologia jest lepsza od Flasha.
Na temat sporu między firmami Apple i Adobe pisaliśmy na początku lutego. Przypomnijmy o co chodzi: Steve Jobs zaatakował ostro Flash twierdząc, że jest to pamięciożerna technologia, która na dodatek posiada sporo luk. Krótko - Apple będzie dążyć do wyeliminowania Flasha i zastąpienia go HTML5. Na atak odpowiedzieli pracownicy Adobe, potem sprawa trochę przycichła. Nie oznacza to jednak, że topór wojenny został zakopany, czego ostatnim dowodem jest wprowadzenie do sprzedaży tabletu Apple. Jak wiadomo, nie obsługuje on technologii Flash.
Firmie Jobsa udało się przekonać kilka największych gazet i serwisów internetowych, że w ich dobrze pojętym interesie jest przygotować wersje stron internetowych dostosowanych do potrzeb iPada. Jako jedna z pierwszych zareagowała na apel firma Brightcove dostarczająca usługi wideo online dla takich serwisów jak The New York Times czy Time. Strony popularnych gazet będą wyświetlały materiały wideo w HTML5 - specjalnie dla iPada. Teraz dołączają do nich amerykańskie kanały telewizyjne - ABC, NBC i CBS. Hulu, popularna telewizja online, przygotowuje aplikację, która umożliwi osobom korzystającym z App Store oglądanie wideo przez Internet. Z formatu HTML5 skorzystał także serwis Netflix udostępniający filmy przez Internet. Użytkownicy iPadów będą mogli korzystać również z materiałów wideo zamieszczanych w YouTube.
Wygląda na to, że Apple konsekwentnie przeprowadza plan mający na celu wyeliminowanie Flasha z najnowszych urządzeń. W ten sposób zamyka się całkiem duża gałąź rynku, na której mógłby zarobić Adobe. Nie oznacza to jednak, że Apple wygrał starcie - na razie zdaje się tylko prowadzić w pierwszej rundzie.