Bierzemy komputer w leasing i liczymy, czy to się opłaca
W poprzednimwpisie dotyczącym leasingu komputera mogliśmy przeczytać o tym, czym tak naprawdę jest leasing, jakiesą rodzaje takiego finansowania zakupu – na przykład sprzętu IT – oraz czym się pomiędzy sobą różniąposzczególne formy leasingu. Pokrótce wspomniałem też o tym, czym taki zakup odróżnia się od alternatyw wpostaci zakupu sprzętu za gotówkę bądź korzystając z ofert kredytowych. Przyjrzeliśmy się także zaletom orazprocedurom uzyskania leasingu na sprzęt – zarówno w formie standardowej, jak i uproszczonej procedurze leasingu w sklepie x-kom. Czas najwyższy sprawdzić, jak działato w praktyce. Zapraszam do dalszej części wpisu.
27.09.2018 | aktual.: 13.02.2020 12:18
Procedura uproszczona krok po kroku
Cały proces zakupu komputera dla firmy bądź innego sprzętu IT – korzystając z procedury uproszczonej leasingu operacyjnego – możemy podzielić na kilka podstawowychetapów. Najważniejsze z nich to:
Definiowanie potrzeb użytkownika finalnego oraz wybór konkretnego sprzętu,Dokładne sprawdzenie tego, ile kosztuje nas leasing,Wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz kontakt z doradcą,Wypełnienie dokumentów na stronie finansującego i oczekiwanie na pozytywną decyzję,Zawarcie umowy leasingu i otrzymanie sprzętu.Określamy potrzeby użytkownikaOd spersonalizowania potrzeb konkretnego użytkownika cały proces pozyskania zasobów IT się rozpoczyna. Bez tejwiedzy ciężko będzie choć o krok ruszyć się z miejsca, by podjąć odpowiednią decyzję biznesową.
Załóżmy zatem, że osobiście prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuję się międzyinnymi profesjonalną obróbką audio, tworząc podkłady i aranżacje dźwiękowe pod filmy reklamowe oraz inne akcjemarketingowe. Niestety, ze względu na nieubłagany postęp w technologii, konieczna jest okresowa wymianasprzętu, by programy, aktualizowane do najnowszej wersji, działały jeszcze szybciej i jeszcze sprawniej. Amusicie wiedzieć, że profesjonalne DAW-y mają naprawdę spory apetyt na zasoby sprzętowe. Szukam zatemkomputera, który spełni poniższe warunki:
mobilność – oczywiście pod postacią laptopa, którego zabiorę ze sobą wszędzie, częstobowiem pracuję w trasie, a dodatkowo na spotkaniu z klientem mogę bardzo szybko podzielić się wynikamipracy bądź na szybko stworzyć projekt poglądowy,mocny procesor i spora ilość pamięci RAM – już wspominałem wcześniej, że cyfrowe stacjerobocze potrzebują sporych zasobów. Potrzebuję zatem sprzętu wyposażonego w wydajny procesor orazprzynajmniej 16GB pamięci RAM. Niezbędny jest swego rodzaju konsensus pomiędzy wydajnością dlaskomplikowanych obliczeń oraz mobilnością, określaną przez długość czasu pracy bez wsparcia zasilaniasieciowego. Idealnie wypada pod tym względem procesor Intel Core i7-8850H, który dzięki 6 fizycznym rdzeniom, technologiiHyper-Threading, sporemu taktowaniu bazowemu i dostępnemu trybowi turbo, spokojnie poradzi sobie nawet zbardzo skomplikowanym projektem muzycznym. Z drugiej strony za sprawą wbudowanych zaawansowanych funkcjioszczędzania energii pozwoli on na dłuższe korzystanie z systemu wtedy, gdy maksymalna wydajność nie jestpotrzebna,ekran matowy o rozdzielczości FullHD – tutaj przede wszystkim górę biorą względy ergonomiczne, czylibrak odblasków na matrycy w czasie pracy w różnych warunkach oraz rozmiar pola roboczego – okno główneprogramu DAW oraz mikser muszą się na nim zmieścić,szybki dysk SSD oraz możliwość dołożenia dodatkowego dysku talerzowego – obecności dyskuSSD nie trzeba chyba w obecnych czasach już tłumaczyć (responsywność programów, czas uruchamiania systemu,co by wspomnieć tylko o tych najważniejszych z ważnych); dodatkowy dysk talerzowy jest zaś niezbędny przypracy z dźwiękiem. Pliki wav (wave form audio format) dość sporo ważą, a przy poważniejszych projektachnikomu nawet przez myśl nie przejdzie sugestia, by korzystać z plików audio w formie skompresowanej. Jeżelijednak zależy nam na zmniejszeniu kosztów, to bardzo dobrą alternatywą może być skorzystanie z technologiiIntelOptane, która łączy w sobie zalety dużej pojemności dysku talerzowego z przyśpieszonym czasemdostępu do danych na poziomie oferowanym przez najwydajniejsze dyski SSD,złącza USB, HDMI, D-Sub – w przypadku złącz obowiązkowo musi w laptopie znaleźć się portHDMI oraz nieco mniej wymagany D-Sub, by podłączyć dodatkowy ekran (najczęściej pracując w stacji audiokorzystam z ekranu rozszerzonego); niezbędne są też porty USB do podłączenia zewnętrznego interfejsu audio,karta dźwiękowa, graficzna i touchpad – generalnie bez większego znaczenia. Z obsługąinterfejsu programu spokojnie poradzi sobie dowolna zintegrowana karta graficzna. Zintegrowanej kartydźwiękowej w ogóle używać nie będę – mam do tego interfejsy audio – podobnie jak i touchpada, zamiastktórego wygodniej używa mi się klasycznej myszki.Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe kryteria, z oferty sklepu x-kom wybrałem dla siebie laptopa Dell Latitude 5491 z procesorem Intel Core i7-8850H (6 rdzeni, od 2.60 GHzdo 4.30 GHz, 9 MB cache), 16GB pamięci RAM, dyskiem SSD o pojemności 512GB, matową 14-calową matrycą orozdzielczości FullHD, wymaganym zestawem portów oraz możliwością montażu dodatkowego dysku talerzowego. Wybórdokonany, zatem i pierwsze koty za płoty.
Liczymy, ile to kosztuje
Skoro konkretny sprzęt mamy już wybrany, czas przyszedł na sprawdzenie, ile będzie kosztowała nas przyjemnośćzakupu komputera przy pomocy leasingu operacyjnego. Do wyliczenia korzystamy z kalkulatora leasingu dostępnego na stronie sklepu x-kom. W formularzuwybieramy kategorię produktu, następnie dodajemy link do konkretnego produktu, a na koniec wpisujemy wartośćbrutto naszego zamówienia. Zatwierdzamy i gotowe – pojawia się zgrabne podsumowanie. Co ono oznacza dla nas?
Najprościej rzecz ujmując, zobowiązanie leasingowe, zawarte na okres 2 lat, składać się będzie z następującychelementów:
wpłaty początkowej w wartości netto 528,37 PLN (649,90 PLN po doliczeniu stawki podatkuVAT), stanowiącej 10 proc. wartości netto leasingowanego sprzętu,24 rat leasingowych w wartości netto 222,36 PLN każda (273,50 PLN po doliczeniu VAT),fakultatywnej opłaty, umożliwiającej wykupienie sprzętu na własność, w wartości netto52,84 PLN (64,99 PLN po doliczeniu VAT) – opłata to równowartość 1 proc. wartości sprzętu.Reasumując łączna wartość wszystkich opłat – wraz z kwotą za wykup sprzętu – wynosić będzie netto 5 917,85 PLN(7 278,96 PLN brutto). To w porównaniu w wartością bazową zamówienia daje nam koszty finansowania na poziomie0,5proc. miesięcznie, a w całym okresie – przypomnę dwuletnim – oznacza koszt na poziomie 12 proc.
Formularze, dokumenty, decyzja leasingowa ipodpisanie umowy
Wiemy już, z jakimi kosztami musimy liczyć się w przypadku zakupu laptopa – konkretnie modelu Dell Latitude 5491– korzystając z możliwości, jakie daje nam leasing operacyjny. Jaki jest następny krok w procedurze staraniasię o przyznanie finansowania? To bardzo proste! Klikając przycisk chcę skorzystać z oferty naszymoczom ukazuje się formularz kontaktowy, dzięki któremu – po podaniu danych kontaktowych i personalnych orazpotwierdzeniu zapoznania się z regulaminem akcji – prosimy o kontakt doradcy organizatora.
Kontakt ten w głównej mierze służyć ma wskazaniu linku do strony Finansującego (w tym przypadku firmy PKOLeasing S.A.), na której możliwe jest wypełnienie wniosku leasingowego oraz złożenie – jeśli jest to potrzebne– dodatkowych dokumentów firmowych. Jako że zakup sprzętu komputerowego podlega procedurze uproszczonej,dokumenty ograniczone są do minimum i w większości przypadków ograniczają się do dokumentów rejestrowych(potwierdzenia nadania numeru NIP oraz numeru REGON, a także wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji oDziałalności Gospodarczej), dokumentów tożsamości osób reprezentujących firmę oraz oświadczeń składanych przezpotencjalnego leasingobiorcę (na przykład o wysokości osiągniętego dochodu). Nie będą więc potrzebnezaświadczenia o niezaleganiu ze składkami w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy Urzędzie Skarbowym, wyciągi zrachunku firmowego, deklaracje PIT/CIT, kopie książek przychodów i rozchodów czy inne dokumenty potwierdzająceuzyskiwane przychody czy stan majątkowy, co jest bardzo powszechną procedurą w przypadku starania się ofinansowanie w postaci kredytu.
Po sfinalizowaniu formalności nie pozostaje nam nic innego, jak czekać na decyzję firmy leasingowej. Naszczęście ta nie powinna wcale długo trwać – w większości przypadków decyzja, której przedmiotem jestprzysłowiowy komputer do biura, podejmowana jest w czasie jednego do trzech dni. Gdy wniosek o leasing zostanierozpatrzony pozytywnie, podpisujemy stosowną umowę, wpłacamy wartość początkową leasingu i cieszymy się zotrzymania do użytkowania nowiutkiego sprzętu.
Ile możemy zaoszczędzić? Konkretny przykład
Przy pomocy kalkulatora leasingowego ustaliliśmy już, jakie koszty wiążą się z zakupem sprzętu IT do firmy zużyciem finansowania oferowanego w ramach leasingu operacyjnego. Ba, uzyskaliśmy nawet konkretne wartości naprzykładzie wybranego laptopa. I bynajmniej na tych wielkościach analiza opłacalności leasingu się nie kończy.W poprzednim wpisie wspominałem o efekcie tarczy podatkowej, czyli o zjawisku, które polega naobniżeniu podatku dochodowego, dzięki finansowaniu działalności podmiotu za pomocą kapitału obcego. Wymiernąkorzyść uzyskujemy dzięki zaliczaniu kosztów finansowych (między innymi wydatków leasingowych) do kosztówuzyskania przychodów. A trzeba przyznać, że oszczędności podatkowe nie są wcale kwotami marginalnymi.
Wartość | brutto | sprzętu | 6 | 499 | Płatnik | VAT | - | informacja | **Tak | - | *podatek | VAT | naliczony | rozliczany | jest | z | podatkiem | należnym | więc | koszty | podmiotu | ujmowane | są | w | wartościach | netto | Nie | - | podmiot | nie | rozlicza | podatku | VAT | więc | koszty | podmiotu | ujmowane | są | w | wartościach | brutto | (z | podatkiem | VAT)* | Wartość | sprzętu | netto/brutto | 5 | 28374 | 6 | 49900 | Opłata | wstępna | netto/brutto | 52837 | 64990 | Ilość | rat | 24 | 24 | Rata | miesięczna | netto/brutto | 22236 | 27350 | Koszt | wykupu | netto/brutto | 5284 | 6499 | Suma | opłat | netto/brutto | 5 | 91785 | 7 | 27889 | Stawka | podatku | dochodowego | 18 | proc. | 18 | proc. | Korzyści | podatkowe | - | tarcza | podatkowa | 1 | 06521 | 1 | 31020 | Ostateczny | koszt | Różnica | względem | wartości | netto/brutto | 43110 | 53031 |
Powyższe zestawienie pokazuje, jak prezentują się koszty leasingu operacyjnego wybranego przeze mnie laptopa Dell Latitude 5491 w ramach akcji partnerskiej i to zarówno dla firm będących aktywnymipłatnikami VAT, jak i tych, które nimi nie są. Suma opłat netto/brutto to oczywiście łączna wartość opłatypoczątkowej, wszystkich zapłaconych rat leasingowych oraz końcowej kwoty wykupu; wynosi ona 5 917,85 PLN bądź 7278,89 PLN odpowiednio dla płatników VAT i podmiotów, które nimi nie są. Przy założeniu, że oba podmiotyopodatkowane są podatkiem dochodowym w wysokości 18 proc., realne obniżenie kosztów – dzięki tarczy podatkowej –wynosi około 1 065 PLN, gdy rozliczamy się z Urzędem Skarbowym z tytułu VAT lub 1 310 PLN, gdy tego nie robimy.Ostatecznie dochodzimy do sytuacji, w której mimo zastosowania finansowania zewnętrznego, koszt pozyskaniasprzętu jest niższy niż jego początkowa wartość w sklepie. A jak to wygląda, gdy porównamy leasing do zakupugotówkowego?
Wartość | brutto | sprzętu | 6 | 499 | Płatnik | VAT | - | informacja | **Tak | - | *podatek | VAT | naliczony | rozliczany | jest | z | podatkiem | należnym | więc | koszty | podmiotu | ujmowane | są | w | wartościach | netto | data-label=\Zakup | gotówkowy\>Nie | - | podmiot | nie | rozlicza | podatku | VAT | więc | koszty | podmiotu | ujmowane | są | w | wartościach | brutto | (z | podatkiem | VAT)* | Wartość | zakupu | netto/brutto | 5 | 28374 | 6 | 49900 | Stawka | amortyzacji | 30 | proc. | 30 | proc. | Stawka | amortyzacji | w | miesiacach | 40 | 40 | Okres | do | porównania | w | miesiacach | 24 | 24 | Stawka | podatku | dochodowego | 18 | proc. | 18 | proc. | Korzyści | podatkowe | - | tarcza | podatkowa | 57065 | 70189 | Ostateczny | koszt | 4 | 71310 | 5 | 797011** | Różnica | względem | wartości | netto/brutto | 57064 | 70189 |
Podobnie jak w scenariuszu dla leasingu operacyjnego, również przy zakupie gotówkowym uwzględnione zostały dwiegrupy podmiotów – te rozliczające się z tytułu VAT i te, które nie mają takiego obowiązku. W przypadku zakupugotówkowego nie możemy skorzystać z efektu tarczy podatkowej. Możemy natomiast wartość środka trwałegoprzenosić sukcesywnie w koszty uzyskania przychodów dzięki amortyzacji środków majątku trwałego. Od razu widać,że korzyści podatkowe z takiego rozwiązania są mniejsze, a ostateczny koszt, związany z zakupem laptopa zagotówkę, jest dla płatnika VAT tylko o 140 PLN niższy niż w przypadku skorzystania z leasingu operacyjnego.Skąd tak niewielka różnica? Głównie z powodu okresu amortyzacji, która zgodnie z przepisami podatkowymi dlaurządzeń takich jak sprzęt komputerowy trwa aż 40 miesięcy. W przypadku leasingu możemy całą wartość przedmiotuleasingu – wraz z ratami odsetkowymi – wliczyć w koszty w okresie zaledwie 2 lat, podczas gdy amortyzując tensam środek zakupiony na przykład za gotówkę, będziemy potrzebować ponad trzech lat, by jego wartość przenieść wcałości do kosztów i tym samym zmniejszyć podstawę opodatkowania. Czy więc wspomniane 140 PLN to naprawdę dużykoszt w zamian za finansowanie zakupu kapitałami obcymi?
Leasing dla firm – o czym warto pamiętać?
Leasing powszechnie uznawany jest za łatwy sposób dostępu do finansowania zakupu sprzętu dla firm. Ale jakietrzeba spełnić kryteria, by od firmy leasingowej otrzymać decyzję pozytywną i podpisać umowę? Najważniejsze zwarunków, o których warto wiedzieć, to przede wszystkim:
okres istnienia firmy – praktycznie najistotniejsze kryterium. Leasingodawcy często bowiempatrzą, jaki jest okres istnienia i działalności przedsiębiorstwa. W większości przypadków – szczególnie wprocedurach uproszczonych – wystarczy, że firma działa od co najmniej 3 miesięcy, choć mogą się zdarzaćwyjątki od tej reguły i to w obu kierunkach,brak zadłużenia – praktycznie w każdym przypadku i przy każdej formie procedury,potencjalny leasingobiorca sprawdzany jest w bazie dłużników, a jego historia badana jest w BiurzeInformacji Kredytowej. Gdy pojawią się zaległości – szczególnie w przypadku zobowiązań wobec ZakładuUbezpieczeń Społecznych czy Urzędu Skarbowego – uzyskanie leasingu może być utrudnione, a czasami wręczniemożliwe,wymagane dokumenty – warto się tutaj przykładać. W procedurze uproszczonej formalności sąograniczone, wobec czego nie będziemy musieli wypisywać wielu wniosków i formularzy. Ale te, które jużotrzymamy, wypiszmy rzetelne i dokładnie – błędy formalne mogą być jedną z przyczyn odrzucenia wnioskuleasingowego.Oczywiście procedura udzielenia finansowania to nie tylko twarde dane z dokumentów, ale także ogólny wywiaddotyczący profilu działalności. Pomocne dla leasingodawcy mogą tutaj być informacje, które o wnioskującym możnaznaleźć w sieci czy kontaktując się z kontrahentami. Takie sprawdzanie ma pomóc ocenić, jak firma rokuje naprzyszłość, a dzięki temu zminimalizować ryzyko pojawiania się problemów w okresie związania się wspólnie umowąleasingową. Te ostatnie ze sposobów to tak zwane miękkie sprawdzanie wiarygodności.
Słowo przestrogi, czyli naco zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy leasingowej?
W obu wpisach dotyczących leasingów sporo już napisano o tym, czym tak naprawdę jest leasing, jaka jest jegoprzewaga nad kredytem oraz kiedy może opłacić się skorzystanie właśnie z tego źródła finansowania zakupukomputera do biura. Jako że jest to zwykle umowa co najmniej dwuletnia, warto poświęcić trochę czasu by zadbać,aby zawarte zobowiązanie nie było dla nas powodem do frustracji w przyszłości. Na co więc zwrócić szczególnąuwagę?
Wiarygodność finansującego – obowiązkowo trzeba sprawdzić firmę leasingową i jejstabilność. Warto zorientować się czy należy ona do jakiejś większej grupy kapitałowej (to bardziejbezpieczne), jak długo działa na rynku oraz w jaki sposób traktuje swoich klientów. Trzeba pamiętać, żedobra firma to najczęściej dobra umowa!Koszt całkowity i ilość rat – koszt całkowity to najłatwiejszy parametr porównawczy ofertfinansowania, ale może mieć tendencje, do sporego załamywania rzeczywistości. Koniecznie trzeba sprawdzić,czy do kosztu całkowitego doliczone są zarówno opłata za wykup oraz ewentualne, inne opłaty manipulacyjne.Podobnie rzecz ma się z ilością rat – w przypadku leasingu dwuletniego firmy mogą oferować 23 bądź 24 raty,przez co czasami koszt całkowity danej oferty może być mniejszy, ale wysokość raty będzie większa bądźodwrotnie.Oprocentowanie leasingu – oprocentowanie ofert leasingu może być zmienne bądź stałe.Bardzo często oprocentowanie zmienne oparte jest o stopę, na przykład WIBOR 1M bądź 3M. Dlatego przedpodpisaniem umowy leasingu dobrze jest sprawdzić, jak w firmie działa mechanizm oprocentowania i w jakichsytuacjach możemy spodziewać się jego wzrostu bądź spadku. Trzeba pamiętać, że niektórzy przedsiębiorcyzastrzegają sobie prawo do podniesienia oprocentowania, gdy wrasta stopa WIBOR na rynku, ale nie zawszedzieje się analogicznie, gdy stopa ta maleje.Kompleksowa analiza umowy i pozostałych dokumentów – czytamy, czytamy i jeszcze razczytamy. Przed podpisaniem umowy koniecznym jest przeczytanie nie tylko samej umowy leasingowej(szczególnie wszystkiego tego, co w niej napisane jest małym druczkiem), ale także Ogólnych Warunków UmowyLeasingu (OWUL) czy Tabeli Opłat i Prowizji. Przy lekturze zwróćmy szczególną uwagę na zapisy dotyczącedodatkowych opłat, na przykład z tytułu zmiany harmonogramu spłaty czy wcześniejszego zakończenia umowy.Pojawiać się tutaj mogą także kary z tytułu niewłaściwego użytkowania przedmiotu leasingu bądź karynaliczane od opóźnień w spłacie rat.Ubezpieczenie przedmiotu leasingu – standardem przy umowach leasingowych staje siędodatkowe ubezpieczenie. Jeśli tak jest w naszym przypadku przeanalizujmy, jaki jest koszt takiegoubezpieczenia, w jaki sposób jest on wyliczany i czy oby nie zmienia się i nie rośnie w kolejnych latachumowy.PosłowieMam nadzieję, że ten dwuczęściowy cykl poświęcony leasingom troszeczkę rozjaśnił pojęcia i ukazał mechanizmdziałania leasingów jako przystępnej, prostej, w miarę bezpiecznej i korzystnej formy finansowania zakupów nietylko samochodów, ale może i przede wszystkim sprzętu IT. Jeżeli pojawią się dodatkowe pytania, chętniezapraszam do ich zadawania w komentarzach pod wpisem.
Ankieta
W kolejnych częściach chcielibyśmy wybrać najlepszy komputer dla programisty, grafika, architekta, pracownika biurowego i innych zawodów. Chcielibyśmy poznać Waszą opinię o tym, co, jakie cechy powinien spełniać idealny komputer do takich zadań. Będziemy bardzo wdzięczni, jeśli podzielicie się z nami swoim doświadczeniem!
Przygotowaliśmy w tym celu ankietę, do której wypełnienia bardzo serdecznie zachęcamy.
Wyniki ankiety opublikujemy wraz z rekomendacją, jaki propozycje sprzętu najlepiej wpisują się we wskazane przez Was kryteria. Pokażemy też, jak sprzęt spełniający wskazane przez Was kryteria można wziąć w leasing, o czym w ostatnich publikacjach poświęconych temu tematowi pisze nasz bloger, Damian Matuszewski.
(_gdeaq = window._gdeaq || []).push(['nc', 'false']); (_gdeaq = window._gdeaq || []).push(['cmp', false]); (_gdeaq = window._gdeaq || []).push(['hit', 'wp', 'B9LlROtk5cqwyf466ZeqxsexnF_YFKR5LIXoxxDH_kT.P7', 'madfjvkrso', 'gzrptrgkvaqhdylomixwlmkyitnw'], ['viewable', 'wp', 'B9LlROtk5cqwyf466ZeqxsexnF_YFKR5LIXoxxDH_kT.P7', 'zaklmsegbn', '_gde_isndwl_zaklmsegbn']);