Office Starter kończy żywot i spogląda w chmury
Microsoft poinformował swoich partnerów OEM, że wycofuje wsparcie dla Office Starter 2010 — specjalnej, ograniczonej ale i bezpłatnej wersji pakietu Office często preinstalowanej dzisiaj na nowych komputerach z systemem Windows. W przyszłości firma chce zachęcać do korzystania z Office Web Apps, czyli aplikacji biurowych w chmurze.
25.06.2012 11:41
Przypomnijmy, że Office Starter 2010 zawierał program Word i Excel z pewnymi ograniczeniami. Nie można było na przykład wygenerować spisu treści czy obsłużyć korespondencji seryjnej, ale z powodzeniem pakiet nadawał się do pisania szkolnych wypracowań, służbowych raportów czy prowadzenia domowego budżetu — jednym słowem był bardzo atrakcyjnym, i co najważniejsze, bezpłatnym dodatkiem do nowego komputera. W trakcie pracy wyświetlane były co prawda reklamy Microsoftu, ale nie przeszkadzały one: nie przesłaniały treści i nie były inwazyjne. Pakiet nie był dostępny na rynku detalicznym, tak więc fakt preinstalacji Office Starter na nowym komputerze był dużym atutem kupowanego zestawu. Niestety teraz wszystko się zmienia.
Producenci sprzętu nie mogą już pobierać Office Starter 2010 z witryny Microsoftu dla partnerów OEM. W nowym zestawie preinstalacyjnym Office OPK nie ma już tej specjalnej edycji pakietu biurowego, a Microsoft zachęca do promowania wśród użytkowników wersji webowej Office, czyli Office Web Apps. Możliwości pakietu Office w chmurze są w zasadzie większe niż w przypadku edycji Starter, a przy tym nadal aplikacje online są bezpłatne, niemniej nie każdy lubi pracować z arkuszem kalkulacyjnym w przeglądarce. Najwyraźniej jednak trzeba się będzie do tego przyzwyczajać, tym bardziej, że w nowej wersji Office 2013 znaczenie webowej edycji ma zostać zwiększone.
Na koniec dobra wiadomość dla wszystkich, którym udało się kupić komputer z Office Starter 2010 — będą oni mogli korzystać z niego bez ograniczeń, aż do momentu gdy wymienią komputer na nowszy model np. z Windows 8.