Profil zaufany wygasł. Oto co teraz musisz zrobić

Profile zaufane, których ważność została automatycznie przedłużona w trakcie pandemii, były ważne tylko do 31 października. W praktyce oznacza to, że profile zaufane osób, które z różnych przyczyn zapomniały o przedłużeniu ich ważność lub miały trudności z aktualizacją danych - wygasły. Podpowiadamy, co należy zrobić w takiej sytuacji.

Dowód osobisty
Dowód osobisty
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
oprac. KMO

Profile zaufane, których ważność nie została przedłużona do 31 października 2023 r., stały się nieaktywne. Oznacza to, że przy ich pomocy nie możemy już załatwiać urzędowych spraw i korzystać z e-usług administracji publicznej. Oczywiście chodzi tutaj o profile, których ważność została automatycznie przedłużona w trakcie okresu pandemii. Według serwisu Dziennik Gazeta Prawna taka sytuacja dotyczyła ponad 5,5 mln osób.

Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt — poza jego właścicielem — nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

Ministerstwo Cyfryzacji

Profil zaufany wygasł - co zrobić w takiej sytuacji?

Nieprzedłużenie ważności profilu zaufanego jest równoznaczne z jego dezaktywacją. Dlatego też konieczne jest ponowne założenie profilu zaufanego. W jaki sposób to zrobić? Istnieje kilka dostępnych opcji, a każdy z nas może wybrać tą, która mu najbardziej odpowiada.

ZOBACZ TAKŻE: Infinix Note 30 Pro - test

Warto pamiętać, że do założenia profilu zaufanego niezbędne jest posiadanie numeru PESEL oraz dokumentu, na podstawie którego zostanie potwierdzona tożsamość osoby wnioskującej np. polski dowód osobisty, paszport, czy karta pobytu. Posiadając wymagane dokumenty, możemy skorzystać z następujących opcji uzyskania profilu zaufanego:

  • Bank lub inny dostawca tożsamości - profil zaufany można założyć online za pomocą banku lub innego dostawcy tożsamości np. za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.
  • Rozmowa wideo z urzędnikiem - w tym wypadku wniosek o profil zaufany należy złożyć online, a następnie potwierdzić go podczas wideo rozmowy z urzędnikiem.
  • E-dowód - profil zaufany można założyć i potwierdzić online korzystając z dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC.
  • Placówka - należy wypełnić wniosek online o profil zaufany, a następnie potwierdzić go w wybranej placówce.

Profil zaufany jest gotowy do użycia natychmiast po jego potwierdzeniu.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (23)