Sprzedaż Lumii w ostatnim okresie spadła, ale rok 2013 podwoił liczbę urządzeń na rynku
Nokia opublikowała raport finansowy za czwarty kwartał 2013 roku. Niestety okres bożonarodzeniowy i koniec roku nie został wykorzystany przez Finów do pobicia rekordu. Kiedy inne firmy notują największe obroty w tym okresie, Nokia nie zdołała osiągnąć sprzedaży na poziomie 10 milionów urządzeń.
23.01.2014 | aktual.: 23.01.2014 23:57
Wyniki sprzedaży 8,2 miliona Lumii w czwartym kwartale wydaje się imponujący w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym (4,4 miliona). Jednakże jeśli spojrzymy na ostatnie dwanaście miesięcy, wówczas te informacje nie napawają optymizmem. Przez pierwsze trzy kwartały ilość zakupionych urządzeń z Windows Phone od Finów miała znaczącą tendencję wzrostową. Ostatni okres to aż 8,8 miliona sprzedanych Lumii, stąd też pod koniec roku spodziewano się zwiększenia ilości nowego sprzętu mobilnego na rynku. Wszystko wskazywało na to, że liczba 10 milionów zostanie przekroczona bez większych komplikacji. Wzrost zainteresowania nowymi urządzeniami, świetna sprzedaż taniej Lumii 520 oraz czas wzmożonych zakupów bożonarodzeniowych zwiastował rekordowe zakończenie roku 2013. Rzeczywistość okazała się jednak mniej optymistyczna.
Rok 2013 nie zakończył się klęską, gdyż sprzedano łącznie 30 milionów urządzeń. Jest to wynik dwa razy lepszy niż rok wcześniej (13,3 miliona). Pewnie obawy budzi jednak czwarty kwartał. Gdy inne firmy sprzedają największe ilości sprzętu mobilnego w tym okresie, Lumie osiągnęły wynik znacznie gorszy niż w Q3. Powodów może być kilka: duża konkurencja na rynku low-endów, brak znaczących nowości w segmencie tanich, jak i droższych Lumii w końcówce roku czy opóźniająca się premiera Windows Phone 8.1. Błędem zapewne jest także skupienie się na rynku amerykańskim i europejskim, zapominając zupełnie o Azji i jej olbrzymim potencjale.
Sprzedaż Lumii rośnie, ale widać wyraźnie pewną stagnację. Brak znaczących nowości sprzętowych i przedłużające się prace nad Windows Phone 8.1 nie pozwoliły na wystrzelenie sprzedaży pod koniec roku. Wiele będzie zależeć od planów Microsoftu co do działu mobilnego Nokii oraz od wejścia kolejnych słuchawek z Windows Phone, nie tylko z logo Lumii.