49‑latka straciła 20 tys. złotych. "Pracownik banku" namówił ją na instalację AnyDesk
Lubelska Polica opisuje przypadek 49-latki, która straciła 20 tys. złotych. Uwierzyła dzwoniącemu do niej mężczyźnie, podającemu się za pracownika banku, że musi podjąć działania na swoim koncie bankowym.
10.05.2021 15:06
Oszust podał się za pracownika zajmującego się cyberbezpieczeństwem i poinformował, że ktoś zaciągnął kredyt w wysokości 20 tys. złotych na nazwisko poszkodowanej i tylko dzięki niemu uda jej się tę kwotę odzyskać. Pod pretekstem ochrony pieniędzy, kobieta została namówiona do instalacji w smartfonie oprogramowania AnyDesk do zdalnej kontroli urządzenia.
Później nawiązała z oszustem kontakt SMS-owy w nadziei, że dzięki wiadomości o treści "Anuluj" uda jej się powstrzymać udzielenie opisywanego kredytu osobie trzeciej. Docelowo, będąc przekonaną, że w kolejnych krokach przybliża się do odzyskania rzekomo skradzionych pieniędzy, przelała dzwoniącemu łącznie 20 tys. złotych przez Blika - w 10 porcjach po 2 tysiące złotych.
"Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych" - czytamy w komunikacie Lubelskiej Policji. "Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie czy komputerze programu czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia".