Pendolino — dokąd zmierzasz?
Podróż koleją dużej prędkości jest niezwykle interesującym tematem, gdy porównamy ją z możliwościami jakie oferuje przelot samolotem. Szybka kolej w Polsce uchyliła drzwi do wygodnego przemieszczania się z prędkością 250 km/h. Pendolino przejeżdżające z Krakowa do centrum Gdańska w 3 godzinki - to byłoby niezłe osiągnięcie! Pierwsze komercyjne kroki poczyniły składy ED250 ukryte pod nazwą pociągów Express InterCity Premium kursujące od 14 grudnia 2014 roku.
Pamiętam jak w dzieciństwie podróżowałem pociągiem nad morze, co wówczas zajmowało ponad 10 godzin i nie należało do przyjemności. Człowiek tłukł się przez całą Polskę w zatłoczonym przedziale chroniąc nos przed specyficzną wonią, która nie pochodziła bynajmniej z toalety, a o której lepiej nie wspominać.
Wreszcie powiedziałem sobie: już nigdy więcej tak dalekiej podróży w takich warunkach. I tak Bałtyk został wykluczony z moich planów wakacyjnych na ponad dekadę. Powrót nad morze spróbowałem przebyć automobilem i choć warunki były nieporównywalnie lepsze, to czas jazdy był dalej piętą achillesową.
Za sprawą tanich przewoźników lotniczych, od kilku lat moja sytuacja się zmieniła. Lot trwający 45 minut rozwala całą konkurencję. Oczywiście doliczając czas odprawy i dojazdu do lotniska, czas wydłuża nam się do około 3 godzinek - ale komfort jest tak wysoki, że praktycznie nie jest to odczuwalne.
Grudzień 2014 roku zasiał ziarno nowej jakości podróży koleją w Polsce. Rozpoczęły się bowiem regularne przejazdy pociągami Pendolino, które standardem dorównują samolotom. Postanowiłem więc skorzystać z oferty PKP Intercity i zrobić sobie tą przyjemność podróżniczą.
Pierwszą czynnością była rezerwacja biletu i tu przyszła pierwsza konewka z zimną wodą. Cena. Standardowy koszt biletu z Krakowa do Gdańska to 189zł w klasie drugiej. Zupełnie poza moimi zainteresowaniami. Na szczęście jest możliwa rezerwacja z wyprzedzeniem, choć maksymalnie 1 miesięcznym. Wówczas możemy trafić na cenę nawet poniżej 100zł. Jest to już rozsądna kwota, która może zacząć konkurować z tanimi lotami, na które można dorwać bilet nawet za 59zł. Rezerwacje i zakup biletów można dokonać na stronie www.intercity.pl, ale trzeba się śpieszyć bo po wybraniu relacji, mamy tylko 2 minuty na akceptację. Wpłaty trzeba dokonać w ciągu 30 minut od złożenia rezerwacji - można to zrobić kartą lub transferem.
Sposób obsługi rezerwacji nie jest zbyt wygodny i ma pewne dziwne ograniczenia. Jeśli nie wykonamy żadnej rezerwacji pewien czas, to musimy przeładować całą stronę i wprowadzić ponownie stację początkową i końcową - jest to trochę denerwujące.
Podczas przeglądu dostępnych relacji (opcja „Wyszukaj połączenie”) np. z Krakowa do Warszawy, można odczytać z prezentowanych informacji, że cena biletu w klasie 2, wynosi np. od 49zł. Jednak po przejściu do następnego kroku, cena wynosi już 150zł. Po kontakcie z infolinią dowiadujemy się, że nie ma już biletów w niższej cenie. Moje pytanie brzmi: dlaczego więc widnieje ona podczas wyszukiwania połączenia? Dla mnie jest to wprowadzanie pasażerów w błąd! Jeżeli nie ma już biletów w danej cenie, to nie powinna się ona wyświetlać. Zaczynają się już jakieś dziwne kwiatki, dlatego postanowiłem poprosić o komentarz Rzecznika PKP Intercity. Na moje pytania odpowiedziała Pani Marta Ziemska z Biura Komunikacji i PR:
W ostatnim czasie PKP Intercity wdrożyło modyfikację, która pozwoliła na aktualizację oferty na stronie internetowej, w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że wyświetlana, po wyborze trasy, cena będzie tą samą, którą pasażer zobaczy „w następnym kroku”.
Bardzo się cieszę, że taka modyfikacja została wprowadzona - na pewno będzie się lepiej sprawdzało ceny biletów. Jako że w mojej podróży miałem potrzebę zarezerwowania biletu z ulgą dla osoby niepełnosprawnej z rodziny oraz jej opiekuna - przystąpiłem do wyboru odpowiednich opcji. Jednak po wybraniu interesującego mnie biletu ze wskazaniem konkretnego miejsca i próby wybrania miejscówki obok dla opiekuna - nastąpił kolejny problem. System wybiera losowo wolne miejsce zupełnie w innych rzędach. Miejsca te przydzielane są nawet na drugim końcu wagonu, pomimo że miejsce obok jest wolne. To jest paradoks – przecież opiekun osoby niepełnosprawnej, powinien mieć miejsce przy niej.
Podobna sytuacja ma miejsce podczas zakupu biletów dla całej rodziny – również w takim przypadku nie ma możliwości wybrania miejsc, a jedynie dostajemy przydział losowy. Jest to sytuacja niedorzeczna gdy rodzice otrzymują miejsca zupełnie w innej części wagonu niż dzieci.
Podczas rezerwacji biletu z ulgą dla osoby niepełnosprawnej oraz jej opiekuna, internetowy system sprzedaży biletów weryfikuje czy w przedziale, w pobliżu osoby z biletem podstawowym znajduje się wolne miejsce. Jeśli takie znajdzie, przydziela je opiekunowi, jeśli nie, przydziela inne dostępne w danej chwili miejsce. System nie jest jednak w stanie przewidzieć, że osoba niepełnosprawna będzie jechała z opiekunem, dlatego nie dokonuje wstępnej rezerwacji miejsc obok. Podobnie sytuacja wygląda podczas zakupu biletu dla całej rodziny – system przydziela miejsca możliwie blisko siebie, jeśli jest to niemożliwe miejsca przydzielane są w innym przedziale. PKP Intercity pracuje nad rozwiązaniem, które umożliwi zakup biletu dla osoby niepełnosprawnej wraz z jej opiekunem oraz biletów dla rodzin w jednej transakcji. Rozwijana jest również oferta dostępna w internetowym systemie. Dzięki temu, poza standardowymi biletami na przejazdy pociągami PKP Intercity, za pośrednictwem strony internetowej czy aplikacji mobilnej, można już kupić bilet miesięczny, ofertę weekendową czy pobrać bezpłatny bilet dla dziecka mającego nie więcej niż 4 lata. Nie zapomniano też o tych pasażerach, którzy wybierają krótkie podróże – bilety online sprzedawane są na trasy liczące min. 20 km (dotychczas 50 km). Jesienią pojawiło się kolejne udogodnienie w postaci wymiany i zwrotu biletu bez konieczności składania reklamacji. Teraz po zakupie nowego biletu następuje automatyczny zwrot należności za wcześniejszy bilet. Warto również wspomnieć, że bilet w aplikacji IC Moblie Navigator można kupić nawet pięć minut przed odjazdem pociągu. PKP intercity pracuje nad tym, aby oferta we wszystkich kanałach sprzedaży była taka sama.
Przytoczona tutaj aplikacja IC Mobile Navigator, nie bardzo jest lubiana przez użytkowników. Po jej zainstalowaniu, musimy utworzyć konto w SkyCash, bez którego nawet nie sprawdzimy ceny biletów. W samym serwisie Intercity można założyć konto, które przechowuje naszą historię biletów, jednak jest ono bezużyteczne w aplikacji mobilnej - tam musi być SkyCash i już!
Podczas kontaktu z infolinią w powyższych sprawach, nie udało mi się dowiedzieć dlaczego występują powyższe nieścisłości i ograniczenia funkcjonalności. Konsultanci nie mogli również sprawdzić zajętości konkretnych miejsc w wagonie, nie mieli możliwości korygowania rezerwacji, a ich wiedza opierała się właściwie o to, co pokazuje strona internetowa, czyli wiedzą to co samemu można znaleźć.
Nie mogąc dokupić biletu dla opiekuna w miejscu obok osoby niepełnosprawnej, musiałem się udać osobiście do kasy biletowej na dworcu i tam dokonać zakupu interesującego mnie biletu. Można tutaj postawić pytanie: jakie kompetencje i możliwości posiadają pracownicy infolinii PKP Intercity, skoro nie można tam załatwić podstawowych spraw związanych z rezerwacją internetową.
Infolinia pełni funkcję informacji pasażerskiej. Jest dostępna 24 godziny na dobę przez wszystkie dni w roku. PKP Intercity cały czas pracuje nad rozwojem systemów sprzedaży oraz kanałów zdalnych. W kolejnych latach Spółka planuje wdrażać rozwiązania mające na celu wprowadzenie nowych usług i tym samym polepszenie jakości obsługi Klienta.
Sposób rezerwacji biletów wygląda na mało intuicyjny oraz posiada wady i ograniczenia, które nie pozwalają na precyzyjny zakup biletów. Dobrze byłoby mieć podgląd zajętości wszystkich miejsc w wagonie i mieć możliwość wybrania konkretnych dla każdej osoby. Za wzór może tu posłużyć system, jaki można spotkać u przewoźników lotniczych. Ciekawe czy PKP planuje wprowadzenie podobnego rozwiązania.
Obecnie trwają prace nad nowymi rozwiązaniami, które wpłyną na usprawnienia procedur obsługi Klientów w zakresie dostępności ofertowej, jak i funkcjonalności sprzedażowych i posprzedażnej. Aktualnie na stronie intercity.pl znajduje się schemat wraz z rozkładem miejsc pociągu Express InterCity Premium, który można znaleźć pod tym adresem tutaj. Natomiast zestawienia pociągów z poszczególnych stacji można sprawdzić pod tym adresem tutaj.
No dobrze, bilety już mamy i termin podróży już nadszedł. Wrażenia bardzo pozytywne, fotele wygodne z dość dużym zapasem miejsca. Wszystkie drzwi wejściowe i w przejściach między wagonami sterowane elektronicznie, a toaleta z technologiami "kosmicznymi".
Miłym akcentem jest poczęstunek w postaci napoju gorącego lub zimnego, a w klasie pierwszej dodatkowo przekąska. Wszystko możemy sobie postawić na rozkładanym, solidnym stoliku, który jest przy każdym siedzeniu. Fotele posiadają indywidualne lampki LED, które włączamy dotykowym sensorem. Wzdłuż okien jest subtelne oświetlenie, które idealnie rozświetla wnętrze wagonów podczas nocnej jazdy.
Dochodzimy w tym miejscu do meritum, czyli jak szybko możemy przejechać trasę z jednego końca Polski na drugi. Trasę z Krakowa do Gdańska przejedziemy w ok. 5 godzin i 20 minut. Wynik nie zachwyca, choć przynajmniej jest wygodnie. Pendolino osiągał prędkości w okolicach 160 km/h, ale też były odcinki dużo wolniejsze. Kilka tygodni temu jadąc służbowo do Warszawy, zaobserwowałem na niewielkim odcinku prędkość ok. 200 km/h. Ale kiedy pojedziemy szybciej na całej trasie?
Od grudnia 2014 roku pociągi Pendolino poruszają się z prędkością 200 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej (między Olszamowicami a Zawierciem). Zgodnie z zapowiedziami zarządcy infrastruktury prędkość ta zostanie wprowadzona na kolejnych odcinkach torów, po zakończeniu prac modernizacyjnych. O szczegółowych zmianach dotyczących prędkości najwięcej może powiedzieć zarządca infrastruktury, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe.
Większa prędkość jest jak na razie możliwa tylko na odcinku niespełna 90km. Na mapie maksymalnych prędkości rozkładowych - poniżej zaznaczony odcinek na fioletowo. Więcej map można znaleźć na stronie PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE.
Jeśli podczas podróży będziemy chcieli podładować nasze urządzenia mobilne, to pomiędzy fotelami znajdziemy gniazdka elektryczne, które zapewnią nam nieprzerwany dopływ energii do laptopa, tabletu czy smartfona.
I tutaj dochodzimy do problemu. W składach Pendolino nie ma dostępu do internetu Wi‑Fi. Czyli jesteśmy skazani na własny internet mobilny. Niestety jest dość ciężko, bo wagony bardzo tłumią sygnał. Co prawda podobno na pokładzie są urządzenia wzmacniające sygnał, jednak nie odczułem ich działania. W zwykłych wagonach TLK nie ma z zasięgiem problemu, a sygnał GPS można złapać w każdym miejscu, gdzie w ED250 graniczy z cudem i to przy samym oknie. Kiedy więc możemy się spodziewać poprawy tego stanu rzeczy?
Obecnie WiFi jest dostępne we wszystkich pociągach Express Inter City oraz w wybranych pociągach międzynarodowych. Trwają rozmowy na temat instalacji usługi bezprzewodowego internetu w Pendolino z producentem pociągów, firmą Alstom, oraz dostawą internetu, T‑Mobile.
Bardzo dziękuję za udzielenie odpowiedzi Pani Marcie Ziemskiej z Biura Komunikacji i PR PKP Intercity. Życzę szybkiego osiągnięcia założonych celów oraz sukcesywnie powiększającej się rzeszy zadowolonych pasażerów. Mam nadzieję, że uda się stworzyć prosty i przyjazny dla użytkownika system elektronicznej sprzedaży i zarządzania usługami. W mojej ocenie, to nad czym należy popracować, to bardziej precyzyjny system rezerwacji i zakupu biletów, w którym przewidziano jak najwięcej scenariuszy mogących sprostać różnym potrzebom Klientów. Na koniec życzę Państwu i wszystkim podróżnym - szybkiego uruchomienia łącza Wi‑Fi w składach Pendolino (EIP) oraz zwiększenia prędkości podróżnej na wszystkich odcinkach.