Ganged i Unganged Mode - Porównanie
Ganged i Unganged Mode są to dwa tryby dla konfiguracji pamięci Dual Channel. Ganged, czyli połączony. Łączy dwie 64 bitowe szyny pamięci w jedną 128 bitową, powinno to lepiej obsługiwać aplikacje, które wykorzystują 1 rdzeń CPU, przynajmniej teoretycznie tak się powinno dziać. Unganged, czyli niepołączony zostawia pamięci w trybie 2x 64 bit. Konfiguracja testowych pamięci i ich otoczenia to:
Testy wykonałem kilkukrotnie, by pozbyć się błędu pomiarowego.
Testy
Everest
W Everescie przetestowałem prędkość odczytu i zapisu, na wykresie poniżej są podane wartości w MB/s. Jeżeli chodzi o czas dostępu to w obu przypadkach opóźnienia wynosiły 16,8 ns.
Widać lekki wzrost przy odczycie, za to w zapisie jest fatalnie, co oznacza równierz wolniejsze zamykanie się programów, ale szybsze ich uruchamianie, przez zwiększony odczyt oczywiście.
Testy CPU
Nie ma to jak jakiś test wpływu pamięci na CPU. Przecież właśnie o to chodzi, aby zobaczyć w akcji sprawowanie się tych dwóch trybów. Oba wyniki wyrażone są w sekundach.
Jeżeli zmiany w Everescie były widoczne, tak tu jest odwrotnie. Wyraźnie widać, że czasy w których pamięć RAM była wąskim gardłem systemu i zestawu dawno przeminęły.
Colin McRae: Dirt 2
Mój standardowy benchmark, wykorzystuje wszystkie rdzenie. Test został wykonany w rozdzielczości FullHD (1920x 1080), a także przy włączonych ultra detalach, 8 krotnym antyaliasingu, oraz z wyłączonym V- Sync- kiem. Rzecz jasna poniższe wyniki są FPS- em.
Gra posiada auto zapis, właściwie jak wszystkie współczesne gry, więc jak z resztą widać tryb Ganged poradził sobie gorzej.
Podsumowanie
Według mnie nie ma znaczenia czy wybierzemy ten tryb czy ten, chociaż muszę przyznać, że czuję jakby aplikacje uruchamiały się szybciej w trybie ganged. Myślę, że ten wpis można potraktować jako ciekawostkę, bo ja zwycięzcy nie wyłoniłem, ale jeżeli chcecie zróbcie to wy!