Blog (20)
Komentarze (41)
Recenzje (0)
@Lantra95Nokia N-Gage, czyli telefon nie służy do grania

Nokia N‑Gage, czyli telefon nie służy do grania

Około 2000 roku coraz więcej osób posiadało już telefony komórkowe. Jednocześnie, coraz większą popularnością cieszyły się przenośne konsolki, z popularnym Nintendo GameBoy'em na czele. Z obu trendów postanowiła skorzystać Nokia, która za cel postawiła sobie połączyć oba typy urządzeń.

Telefon do grania czy konsola do dzwonienia?

W listopadzie 2002 roku Finowie poinformowali o pracach nad platformą "N‑Gage", która miała na celu nie tylko zintegrować telefon z konsolą, ale również poprawić komfort grania o rezygnację z jak największej liczby przewodów (zastosowanie modułu Bluetooth) oraz pozwolić na granie przez sieć Internet, również w trybie multiplayer (poprzez N‑Gage Arena).

602234

7 października 2003 roku oficjalne zaprezentowano pierwszy na świecie konsolofon - Nokię N‑Gage. Urządzenie to było oparte na pierwszej Nokii opartej o system Symbian -7650. Samo również było oparte na tym systemie w wersji 6.1. Dzięki zastosowaniu mobilnego systemu operacyjnego, nowe urządzenie Nokii można było modyfikować i poszerzać jego możliwości dzięki wielu aplikacjom. Stąd choćby możliwość odtwarzania filmów w wielu formatach - rzecz rewolucyjna w czasach, gdy większość ludzi posiadała w telefonie monochromatyczny wyświetlacz.

602236

Pod względem specyfikacji, otrzymujemy kolorowy, 2.1" wyświetlacz TFT z zewnętrznym (mało efektywnym) podświetleniem o rozdzielczości 176x208px, zaledwie niecałe 4 MB pamięci wewnętrznej z możliwością rozszerzenia o kartę pamięci do 2 GB (na kartach pamięci były też wydawane gry na N‑Gage), 4 MB pamięci RAM, radio i procesor ARM9 o taktowaniu 104 MHz.

O wartości konsoli decydują gry

A tych, zdaniem ówczesnych graczy, było zdecydowanie za mało. Na N‑Gage wydano około 60 tytułów, co wydaje mi się i tak sporą wartością, porównując to do ilości gier AAA napisanych pod współczesne konsole Sony Playstation 4/Microsoft Xbox One. Nokia zadbała o szerokie portfolio gier, aby każdy mógł znaleźć tytuł dla siebie - na N‑Gage można było zagrać zarówno w klasycznego Bombermana i gry z Atari, jak i pościgać się Crashem Bandicootem, pokopać piłkę w tytułach z serii FIFA czy postrzelać bez piłki w Call Of Duty.

602240

Telefon nie służy do grania

Rynek bardzo szybko zweryfikował nowe urządzenie. Pierwszym czynnikiem była jego cena - 299$ (w Polsce 1600zł), która okazała się zbyt wygórowana. W ciągu pierwszych kilku tygodni sprzedaży, tylko w USA, na 100 sprzedanych egzemplarzy Gameboy'a Advance przypadała jedna N‑Gage. Z tego powodu sprzedawcy dawali na nią rabat 100$. Poza ceną, gwoździem do trumny N‑Gage była jej nieporęczność (rozmawianie przez telefon trzymany bokiem nie było zbyt wygodne), fakt zastosowania gniazda jack 2.5mm, wyświetlacz w orientacji pionowej - rzecz nie do pomyślenia w konsoli, niewygodne sterowanie, konieczność wyjmowania baterii dla wymiany karty z grą jak i mała (zdaniem ówczesnych graczy) ilość tytułów wydanych na nokiową platformę. Najważniejszym argumentem przeciwko N‑Gage była jednak mentalność ludzi, którzy nie byli gotowi na granie na telefonie komórkowym - w końcu telefon służy do dzwonienia.

Nokia N‑Gage QD, czyli drugie wcielenie

W 2005 roku pokazano odświeżoną wersję N‑Gage, opartą na modelu 3650.

602245

Nowa generacja była przede wszystkim atrakcyjniejsza wizualnie, jak i bardziej poręczna w stosunku do poprzednika (możliwość "klasycznego" trzymania telefonu podczas rozmowy). Dodano możliwość wymiany karty pamięci podczas pracy urządzenia. Poprawiono również wyświetlacz, zmieniając jego podświetlenie oraz zwiększono pojemność baterii. Niestety, w porównaniu do poprzednika (przemianowanego na N‑Gage Classic) nie ma radia i portu miniUSB. Zrezygnowano również z wbudowanego odtwarzacza mp3 (po zainstalowaniu innego odtwarzacza, dźwięk był monofoniczny i słabej jakości). Nie przełożyło się to pozytywnie na wyniki sprzedaży, obie generacje konsolofonów znalazły zaledwie 3 miliony nabywców, co zakwalifikowało N‑Gage do pierwszej dziesiątki najgorzej sprzedających się konsol według rankingu PC World.

N-Gage Next Generation

4 lutego 2008 roku Nokia postanowiła reaktywować markę N‑Gage. W porównaniu do pierwszej próby zaistnienia na rynku gier, N‑Gage 2.0 było wyłącznie platformą programową, a nie dedykowanym urządzeniem. Na nową platformę wydano 36 tytułów, w które można było zagrać na 20 smartfonach Nokii z systemem Symbian S60v3, takich jak N95 czy E51 (nieoficjalnie, dało się uruchomić tę platformę na większości telefonów z nakładką S60v3, jak i późniejszych urządzeniach S60v5. Wyjątkiem była N97, obsługująca N‑Gage 2.0 domyślnie).

źródło: Telefony bardziej i mniej znane
źródło: Telefony bardziej i mniej znane

Platforma Nokii cieszyła się znikomym zainteresowaniem, dlatego 30 października 2009 poinformowano o zakończeniu wsparcia dla tego projektu. We wrześniu 2010 roku, marka N‑Gage przestała istnieć.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)