Lewap Software
17.10.2018 | aktual.: 06.01.2019 19:47
https://www.dobreprogramy.pl/Idiomer,Program,Windows,12072.html
LewapSoftware , LewapSoft - czyli programy mojej produkcji i opis mojego programowania, dodatkowo są tam różne informacje np. o nauce języków obcych, o programowaniu i inne. (Były) będą też testy on‑line wykonane w PHP i MySQL lecz na razie nie działają ponieważ muszę je dostosować do nowej technologii frameworka AngularJS.
Co to jest za nazwa "Lewap" ? - to moje imię Paweł odwrotnie:
Lewap - to moje imię Paweł odwrotnie bez polskiej litery "ł" stąd wzięła się nazwa LewapSoftware. Adres strony o nazwie początkowo "Lewap Page" a teraz "Lewap Soft" zmieniał się niestety wielokrotnie od początku lat 2000-nych.
Technologie i środowiska programistyczne:
Na początku moje strony WWW działały w oparciu o PHP i HTML, ostatnia wersja oprócz HTML i PHP używa dodatkowo frameworka AngularJS. Oprócz tego oczywiście wykorzystywany jest również JavaScript w ramach Angular JS i dodatkowe wstawki też. Ponieważ preferuję raczej narzędzia typu RAD-IDE dlatego też programy typu Desktop dla Windows początkowo pisałem w produktach firmy Borland takich jak Delphi 7 (składnia pascalo-podobna) i Builder 6 C++. Obecnie częściej korzystam z technologii Microsoft VisualStudio .NET głównie C#. Napisałem wiele programów mniej więcej począwszy od połowy lat 1990-tych. Pierwsze programy pisałem już na 16‑bitowym Commodore Amiga był to już poważniejszy sprzęt bo miał twardy dysk HDD co w np. komputerach 8‑bitowych typu Atari 65XE (mój pierwszy komputer zakupiony w PEWEX) było rzadkością (kasety magnetofonowe lub dyskietki). Kiedyś internet raczkował dopiero nie był tak dostępny jak dziś i działały sieci typu (Bulletin Board System, BBS) który ja także kiedyś prowadziłem na domowym PC za pomocą modemu i linii telefonicznej. Programy prezentowane na mojej stronie to programy ogólnego przeznaczenia w tym np. edukacyjne do nauki języków lub tematyce związanej z Lotto (w grze w lotto nie ma prostej recepty na wygraną ale są pewne statystyczne prawidłowości typu niektóre liczby padają częściej lub niektóre odstępy między wylosowanymi liczbami są częstsze) itd. Napisałem też inne programy nie prezentowane na tej stronie które były wykorzystywane w firmach w których pracowałem do rozwiązywania jakichś specyficznych problemów typu automatyczne obliczanie zajętości sali na podstawie grafiku czy wyszukiwanie programów dla maszyn sterowanych numerycznie CNC itp.
PONIŻEJ OPIS NIEKTÓRYCH MOICH PROGRAMÓW:
EnglishGrammar - najnowszy program napisany w C#, testuje znajomość gramatyki języka angielskiego poprzez testy wyboru 1 z 4 odpowiedzi. Program wykorzystuje także częściowo funkcjonalność GoogleTranslate. Program posiada bogatą bazę testów gramatycznych w ilości ok. 750 sztuk. UWAGA: program należy uruchamiać na nośniku umożliwiającym zapis, np. z katalogu na dysku twardym ponieważ przy każdym uruchomieniu odczytuje i zapisuje dane takie jak postępy w nauce użytkownika i inne ustawienia. Program został napisany w C# VisualStudio i wymaga do pracy zainstalowania bibliotek .NET Framework.
Idiomer - jeden z pierwszych programów napisanych w Borland Delphi 7 w 2001 roku. Program edukacyjny do nauki języka angielskiego, sprawdza znajomość idiomów czyli zwrotów które nie są dosłownie tłumaczone na inne języki. Niestety jego baza danych była wpisywana ręcznie (OCR raczej jeszcze raczkował wtedy) więc pojawiły się błędy "literówki". Możliwe że powstanie nowa wersja z poprawioną bazą danych. Program ma możliwość wyszukiwania idiomów we wbudowanej wyszukiwarce oraz przy każdym uruchomieniu odczytuje i zapisuje swoje ustawienia w których są między innymi zapisane postępy w nauce danego użytkownika - dlatego jest ważne aby program był uruchamiany na nośniku który umożliwia zapis danych np. katalog na twardym dysku.
Lottomer - Program powstał w 2004 roku w środowisku Borland Delphi 7, służy do sprawdzania ilości trafień w zakładach jakie zawarliśmy z Totalizatorem Sportowym w grze Lotto (Duży Lotek). Program pokazuje ilość wylosowanych trójek, czwórek, piątek oraz szóstek. Można wpisać do 20 zakładów zawartych w LOTTO (dawniej Dużym Lotku). Program zapamiętuje dopisane zawarte zakłady i wyniki losowań w pliku binarnym dlatego ważne jest uruchamianie go z nośnika umożliwiającego zapis danych np. z katalogu na dysku twardym.
LottoMaster - program z 2017 roku, napisany w Microsoft .Net C#. Generalnie obsługa Lotto, sprawdzanie wyników losowań, zapisywanie zawartych zakładów i wyników losowań Lotto i LottoPlus. Program posiada wbudowaną bazę wyników losowań Lotto począwszy od daty 27‑01-1957 (początków gry w Lotto) aż po obecne czasy. Na postawie tej bazy program oblicza też dane statystyczne typu częstość występowania liczb oraz odstępy między nimi itp. Można wyszukiwać trafienia liczb w wynikach archiwalnych, program ma bazę tych wyników od początku Lotto po czasy obecne. Program zapamiętuje dopisane zawarte zakłady i wyniki losowań w pliku binarnym dlatego ważne jest uruchamianie go z nośnika umożliwiającego zapis danych np. z katalogu na dysku twardym. Program został napisany w C# VisualStudio i wymaga do pracy zainstalowania bibliotek .NET Framework.
Programować albo nie programować oto jest pytanie ?
Co to właściwie jest to programowanie (nie mylić z kodowaniem w asemblerze) ? Całe IT czyli (Information Technology) Technologia Informacyjna musi używać jakichś narzędzi do przetwarzania informacji. Powstały więc języki programowania wyższego poziomu niż assembler aby ułatwić programowanie. Np. taki C# który jest jednym z języków wchodzących w skład .NET Visual Studio firmy Microsoft ma swoją składnię, słowa kluczowe i typowe elementy pomagające w programowaniu takie jak pętle, instrukcje warunkowe itp. które najogólniej mówiąc sterują przebiegiem programu i wartościami zmiennych w tym programie. Istotą programowania są ALGORYTMY czyli określony sposób w jaki sterujemy przebiegiem programu i wartościami zmiennych. Dobry programista musi algorytmy wymyślać z głowy na poczekaniu jak jest taka potrzeba, jeśli chcesz więc sprawdzić czy ktoś umie programować sprawdź czy rozwiąże określony problem i czy zastosuje do niego poprawny algorytm. Oczywiście jest masa książek i informacji o algorytmach np. sortowanie bąbelkowe itp. Można oczywiście korzystać z gotowych algorytmów jak jest jakiś typowy problem i nie ma co wymyślać tego od nowa. Jednak dobry programista musi je często z głowy wymyślać na poczekaniu bo często są problemy niestandardowe, np. piszesz programy pomocnicze które mają ci z pliku TXT pobierać linie obrabiać te dane i wrzucać np. do tablic w programie te dane bo program z nich korzysta. Dane masz obrobione np. z programu OCR, wklejasz do TXT obrabiasz i chcesz je przenieść do tablic aby program mógł z nich korzystać. Taki plik TXT ma określoną strukturę i do tej struktury musisz wymyślić algorytm taki żeby program pomocniczy to rozpoznał i w pliku wynikowym zwrócił już gotowy kod nadający się do przekopiowania do SOURCE programu.
Sztuczna inteligencja (SI, ang. artificial intelligence, AI)
Kiedyś spotkałem się z takim stwierdzeniem jednego z kolegów - "po co komu programiści i pisanie programów, przecież tak wiele programów zostało już napisanych". Jednak dla zaspokojenia specyficznych potrzeb i wymagań wciąż trzeba tworzyć nowe oprogramowanie i dostosowywać je do wymagań. Obecne maszyny nie wymyślą niczego i nie stworzą nic więcej ponad to co zostało im opisane w kodzie. Tak wiele teraz mówi się o AI czyli sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence) ogłaszając kolejne sukcesy. Nic takiego jeszcze nie postało i podejrzewam że jeszcze długo nie powstanie. To co jest w tej chwili to tylko raczej jakieś nieudolne próby. Na czym polega istota inteligencji ? na uczeniu się, tworzeniu i świadomości istnienia. Żeby się uczyć trzeba mieć świadomość istnienia aby mieć motywację ku temu. Żeby tworzyć trzeba coś umieć. Obecnie żadna maszyna nie ma świadomości w związku z tym nie uczy się i nie tworzy sama z siebie. Obecne maszyny wykonują tylko to co im opiszemy w kodzie. Im bardziej to co robi maszyna przypomina AI tym więcej kodu trzeba napisać. Niektóre np. przeglądarki stron WWW mają zachowania rodem z AI np. GOOGLE.PL bo domyślają się co chcemy napisać na podstawie wpisanego fragmentu ale jest to po prostu dobrze zakodowane, fragmenty są porównywane z bazą słów itd.
https://www.dobreprogramy.pl/LewapSoftware/AI-i-Wszechswiat,91616.html