Dodaj się na mapę Internetu!
Internet jest dziś miejscem bardzo rozwiniętym, o ogromnych możliwościach. Nie służy już jedynie do komunikacji za znajomymi. To też miejsce na reklamę swoich usług czy promowanie swojego hobby. Jednakże, czy łatwo jest zaistnieć w Internecie?
Co jest potrzebne, aby pokazać się w Internecie?
Domena, czyli nazwa (www.naszanazwa.TLD; TLD - końcówka domeny, np. .pl, .eu, .org) pod którą nasza strona internetowa będzie widoczna w internecie.
Kluczową sprawą jest hosting. To usługa przechowywania naszej strony internetowej, która czyni ją dostępną dla innych.
System zarządzania treścią to oprogramowanie, które pozwoli na łatwe prowadzenie strony internetowej. We wpisie przedstawię instalację dziesięciu bezpłatnych systemów zarządzania treścią.
Serwer z PHP pozwoli nam na skorzystanie z systemów zarządzania treścią. Zalecam, aby PHP było w wersji co najmniej 5.3.
Do instalacji wielu systemów zarządzania treścią potrzebna będzie nam baza danych MySQL lub MariaDB. Jeżeli posiadamy bazę danych MariaDB podczas instalacji przedstawiamy ją jako MySQL, ponieważ jest z nią kompatybilna.
Zarówno serwer z PHP, jak i bazę danych zapewni nam nasz dostawca hostingu.
Jednakże nie wiemy, jak zacząć. Zatem zapraszam do lektury wpisu.
I. Domena
Domena to taki nasz "adres zamieszkania" strony internetowej. Istnieją domeny płatne i bezpłatne. Od nas zależy wybór rodzaju domeny.
Wybór adresu
Końcówki domen świadczą o przeznaczeniu strony internetowej. Możemy oczywiście zarejestrować inną końcówkę, niż nawiązującą do tematyki naszej strony. Jak więc wybrać nasz adres www?
1. Wymyśl kilka związanych z twoją stroną internetową ciągów znaków.
Załóżmy, że posiadamy stronę internetową o tematyce matematycznej, np. związaną z geometrią. Na stronie znajdują się informacje i podstawowe pojęcia związane z geometrią. Oto przykładowe ciągi nazw związane ze stroną:
- geometriadlakazdego;
- pojeciageometryczne;
- latwageometria.
2. Końcówka jest ważna
Wybierzmy końcówkę domeny. Ze stroną edukacyjną kojarzy się np. końcówka .edu.pl. Strona www jest przeznaczona dla polskich odbiorców. Tak więc powiązana jest także domena .pl. Możemy więc zarejestrować domenę (jeżeli jeszcze nikt takiej nie zarejestrował) np.:
- geometriadlakazdego.edu.pl;
- latwageometria.edu.pl;
- geometriadlakazdego.pl
Mam domenę - jak jej użyć?
Jeżeli masz już hosting, poszukaj w FAQ dostawcy, jakie są wymagane wpisy NS.
Najczęstszy wygłąd wpisu NS: ns1.dostawca.TLD
Następnie przejdź do panelu zarządzania domeną i wpisz je. Po upływie maksymalnie 48 godzin (dla domeny .pl) i po wpisaniu domeny u dostawcy hostingu, jako powiązanej z naszym kontem hostingowym, domena powinna działać.
II. Hosting
Każda strona internetowa wymaga hostingu, czyli "miejsca", gdzie będzie przetrzymywana. Istnieje wiele firm, które oferują usługi hostingowe. Zapoznajmy się z ofertami kilku z nich, pochodzących z Polski. Zobaczmy najtańsze warianty usług poszczególnych dostawców.
Kolejność dostawców jest przypadkowa.
Wszystkie podane ceny są cenami brutto.
1. Progreso Webhosting
PLAN BIZNES
- dysk: 50 GB;
- transfer: bez limitu;
- skrzynki e-mail: bez ograniczeń;
- MySQL: jest;
- cena: 184,50 zł/rok (w promocji).
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
2. HEKKONET
Easy Pack
- dysk: 2 GB;
- transfer: 10 GB/miesiąc;
- skrzynki e-mail: bez ograniczeń;
- MySQL: jest;
- cena: 4,40 zł/miesiąc lub 44 zł/rok.
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
3. Biznes Host
Start dla klientów indywidualnych
- dysk: 10 GB;
- transfer: 50 GB/miesiąc;
- skrzynki e-mail: bez ograniczeń;
- MySQL: jest;
- cena: 41 zł/6 miesięcy lub 61 zł/rok.
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
4. o12.pl
ATRIA
- dysk: bez limitu;
- transfer: bez limitu;
- skrzynki e-mail: do 10;
- MySQL: jest;
- cena: od 8,50 zł/miesiąc (w promocji).
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
5. WEBD
Hosting Mini
- dysk: 5 GB;
- transfer: 50 GB;
- skrzynki e-mail: 3;
- MySQL: jest;
- cena: 3,99 zł/miesiąc lub 39,90 zł/rok.
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
6. Unix Storm
Pakiet START: Start-1
- dysk: 200 MB;
- transfer: 4 GB/miesięcznie;
- skrzynki e-mail: 1;
- MySQL: jest;
- cena: 24,60 zł/rok.
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
7. IQ PL
LINIA POSTAWOWA: START S
- dysk: 1 GB;
- transfer: 500 GB/rok;
- skrzynki e-mail: bez limitu (i promocja: "Poczta pro");
- MySQL: jest;
- cena: 123 zł/rok.
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
8. Kei.pl
Start
- dysk: 60 GB;
- transfer: bez limitu;
- skrzynki e-mail: bez limitu;
- MySQL: jest;
- cena: ok. 184,56 zł/rok (w promocji).
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
9. 2BE.PL
NEW OPEN XXL - przedstawione parametry dotyczą tego pakietu hostingowego
Dostępny także darmowy pakiet hostingu przy rejestracji domeny.
- dysk: 2 GB serwer www + 2 GB poczta e-mail;
- transfer: 120 GB/rok;
- skrzynki e-mail: 10;
- MySQL: jest;
- cena: 121,77 zł/rok (w promocji).
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
10. Linuxpl.com
Konto W1GB
- dysk: 2 GB;
- transfer: 50 GB/miesiąc;
- skrzynki e-mail: bez limitu;
- MySQL: jest;
- cena: 49,20 zł/rok.
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
11. Futurehost
PAKIET S
- dysk: 5 GB;
- transfer: 50 GB/miesiąc;
- skrzynki e-mail: bez limitu;
- MySQL: jest;
- cena: 73,8 zł/6 miesięcy lub 123 zł/rok.
Oferta aktualna na dzień 19.11.2013 r.
Test czasu dostępu do serwerów
Skontaktowałem się z dostawcami hostingu w celu otrzymania danych do testu czasu odpowiedzi serwera. Test wykonywałem z serwera VPS, który znajduje się w Niemczech. Z przyczyn bezpieczeństwa nie podam adresów IP i adresów host testowanych serwerów.
W teście nie brały udziału hostingi: webd.pl i futurehost.pl, ponieważ ich serwery nie odpowiadają na komendę ping.
Komentarz futurehost.pl:
Serwery z uwagi na bezpieczeństwo nie odpowiadają na pakiety ICMP od nieznanych hostów - szybkość odpowiedzi serwerów można weryfikować np. mierząc czasy przebiegów pakietów TCP na ogólnie dostępne porty.
Jednostka wartości ping na wykresach: 1 ms
"Serwer A", "Serwer B", "Serwer C" to przykładowe oznaczenie testowanej maszyny. Jeżeli nie ma trzech słupków przy danym hostingu, oznacza to, iż była testowana mniejsza ilość serwerów niż 3.
Oto wyniki:
Test 1 - 17.11.2013 r.; godzina 16.00
Test 2 - 17.11.2013 r.; godzina 18.00
Z testu wynika, iż czas dostępu do serwerów jest porównywalny. Kilku usługodawców osiągnęło niższe wyniki w teście, gdyż ich serwery znajdują się w lokalizacji dużo bliższej do serwera, którym przeprowadzałem test. Pomijając lokalizację, wyniki dostawców są porównywalne.
Czym więc się kierować przy wyborze hostingu? Według mnie należy zwrócić uwagę na swoje wymagania i fundusze, jakie można przeznaczyć na usługę. Wiele firm hostingowych oferuje możliwość bezpłatnego przetestowania usługi (lub za symboliczną złotówkę). Można z niej skorzystać i sprawdzić, czy usługa spełnia nasze oczekiwania.
III. Udostępnienie plików
Aby strona była dostępna, musimy udostępnić potrzebne pliki systemu zarządzania treścią. W tym celu pobierzmy program FileZilla ze strony projektu: https://filezilla-project.org/.
Po instalacji otwieramy program.
Górny pasek - tu wpisujemy parametry naszego konta FTP (można je sprawdzić w panelu zarządzania hostingiem).
Po kliknięciu szybkie połączenie z lewej strony zobaczymy pliki na naszym serwerze FTP. Jeżeli widzimy folder "public_html", otwieramy go. Jeżeli nie widzimy żadnych plików, pomijamy ten krok. Aby przesłać plik, wystarczy, że przeciągniemy go z menedżera plików po lewej stronie (nasz komputer) do menedżera plików po prawej stronie (serwer FTP).
Nadawanie uprawnień plikom
Aby nadać uprawnienia dla folderu lub pliku, klikamy na niego prawym przyciskiem myszki i z rozwiniętego menu wybieramy "Prawa pliku...".
W wyświetlonym okienku zaznaczamy odpowiednie uprawnienia i klikamy "OK" w celu zatwierdzenia zmian.
IV. Systemy zarządzania treścią
Budowa strony internetowej to czasochłonny proces, który wymaga od nas sporych umiejętności i skupienia. Jednakże możemy znacznie ułatwić sobie to zadanie poprzez użycie systemu zarządzającego treścią. Sprawdzę, czy łatwo jest zainstalować na serwerze 10 popularnych rozwiązań.
Nie mam bazy danych...
Większość usług hostingowych daje możliwość skorzystania z bazy danych. Jeżeli jednak twój hosting nie ma takiej możliwości możesz skorzystać, np. ze strony internetowej db4free.net .
1. WordPress
WordPress to system znany i lubiany przez osoby prowadzące własnego bloga. Jego instalcja jest bardzo prosta i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Mimo to przedstawię, jak zainstalować ten skrypt.
Jak pobrać WordPressa?
W celu pobrania tego skryptu udajemy się na stronę internetową wordpress.org (angielska wersja językowa) lub pl.wordpress.org (polska wersja językowa).
Instalacja
Otwieramy stronę internetową, gdzie umieściliśmy folder z plikami skryptu WordPress. Naszym oczom ukaże się taki widok:
Tak więc klikamy na przycisk "Utwórz plik z konfiguracją", aby rozpocząć instalację. W następnym kroku widzimy potrzebne informacje do zainstalowania systemu zarządzania treścią. Klikamy na "Zaczynajmy!".
Teraz jesteśmy w procesie właściwej instalacji. Wypełniamy pola informacjami dotyczącymi naszej bazy danych (wszystkie pola w tym kroku dotyczą bazy danych). Należy pamiętać, iż hasło do bazy danych będzie widoczne podczas wpisywania.
Jeżeli nastąpi poprawne połączenie z bazą danych, ujrzymy komunikat:
Klikamy na przycisk "Uruchomienie instalacji".
W kolejnym oknie ustalamy informacje dotyczące naszej witryny - możemy wpisać to, co chcemy, ponieważ będą to nasze dane logowania do panelu zarządzania stroną internetową tytuł strony internetowej oraz nasz adres e‑mail, na który będziemy otrzymywali powiadomienia związane z witryną. Pole "Pozwól wyszukiwarkom indeksować tę witrynę" pozwala na zadecydowanie, czy strona internetowa ma być widoczna w popularnych wyszukiwarkach, czy chcemy aby była prywatną, dostępną tylko dla osób znających jej adres URL, witryną.
Po sprawdzeniu poprawności podanych przez nas danych, klikamy na "Zainstaluj WordPressa". Podane w tym kroku dane możemy później zmienić.
Proces instalacji dobiegł końca. Możemy zalogować się do systemu zarządzania treścią poprzez wejście do katalogu /wp‑admin/ naszej domeny.
Wygląd panelu zarządzania CMS:
Moja opinia
Plusy:
- Duża liczba bezpłatnych dodatków i motywów;
- Łatwa instalacja;
- Duże możliwości w zakresie konfiguracji.
Minusy:
- Wymaga bazy danych;
- Wymaga dłuższej konfiguracji, gdy chcemy użyć go jako CMS dla strony internetowej innej niż blog.
WordPress to skrypt o ogromnych możliwościach, który powinien spełnić oczekiwania praktycznie każdego.
2. Drupal
Drupal posiada ogromne możliwości i ogromną ilość rzeczy, które można skonfigurować. Doskonale nadaje się jako skrypt obsługujący duże strony internetowe.
Jak pobrać Drupala?
Drupala można pobrać ze strony internetowej https://drupal.org/download.
Instalacja
Po wejściu na naszą stronę internetową przywita nas schludny kreator, który pomoże nam w instalacji. Wybieramy tryb "Standard" lub "Minimal" według naszych potrzeb. Ja wybioram "Standard". Następnie klikamy na "Save and continue".
Naszym oczom ukaże się okno, w którym możemy wybrać język instalacji. Dostępny jest tylko angielski - polski możemy doinstalować po procesie instalacji Drupala. Klikamy "Save and continue".
W kolejnym oknie wybieramy rodzaj bazy danych. Do wyboru mamy MySQL, MariaDB, kompatybilne bazy do nich oraz SQLite. Zalecam jednak wybór bazy danych MariaDB lum MySQL. W przypadku wyboru pierwszej i drugiej opcji podajemy potrzebne informacje.
Jeżeli zdecydujemy się na SQLite nie musimy wypełniać żadnego z pól w tym kroku instalacji.
Wybieramy opcję "Save and continue".
Teraz musimy chwilę poczekać na zakończenie instalacji.
W następnym oknie wybieramy strefę czasową oraz kraj przeznaczenia strony internetowej. Podajemy także nazwę strony internetowej oraz ustawiamy preferencje związane z kontem administratora.
Po ustawieniu preferencji kolejny raz klikamy na "Save and continue".
Widzimy komunikat o poprawnym zakończeniu instalacji.
Jak zainstalować polskie tłumaczenie?
Wchodzimy na naszą stronę internetową. Jeżeli nie jesteśmy zalogowani to logujemy się poprzez formularz z lewej strony naszej witryny. Następnie pobieramy odpowiednie tłumaczenie ze strony internetowej: https://localize.drupal.org/translate/languages/pl. Następnie w zakładce "Modules" włączamy moduł "Locale" i potwierdzamy to przyciskiem "Save configuration".
Następnie wybieramy zakładkę "configuration" i opcję "Translate interface" w wyświetlonym menu.
Otwieramy zakładkę "Import" i wybieramy pobrany plik z tłumaczeniem oraz "Polish (Polski)". Wybieramy także pierwszą opcję w kategorii "Mode". Zatwierdzamy zmiany klikając na przycisk "Import".
Następnie w zakładce "Configuration" wybieramy "Languages". W wyświetlonym oknie wartość "Default" ustalamy w rubryce "Polish".
Następnie wybieramy "Save configuration". Po najbliższym zamknięciu okna ustawień systemu zarządzania treścią, treść zostanie wyświetlona po polsku.
Moja opinia
Plusy:
- Ogromne możliwości;
- Czytelny panel zarządzania;
- Duża ilość dostępnych rozszerzeń.
Minusy:
- Język polski wymaga doinstalowania;
- Osoby początkujące z tym systemem mogą pogubić się w ustawieniach - wiele jest bardzo zaawansowanych.
Duże możliwości, jednak wielu opcji prawdopodobnie nie będziemy nigdy potrzebowali. Czy więc warto obciążać serwer tym skryptem? Według mnie, tak.
3. PHP-Fusion
PHP‑Fusion CMS, którego obsługa jest bardzo prosta. Jego funkcje umożliwiają prowadzenie strony zawierającej zdjęcia, jak i bloga.
Skąd poprać PHP-Fusion?
PHP‑Fusion możemy pobrać z polskiej strony projektu: http://mods.php-fusion.pl/.
Instalacja
W celu zainstalowania tego skryptu uruchamiamy plik setup.php, który znajduje się w głównym folderze PHP‑Fusion. Przywita nas okno, w którym możemy wybrać język instalacji:
Z listy wybieramy Polish-utf8 i klikamy "Next".
W kolejnym kroku musimy ustawić odpowiednie uprawnienia dla plików. W większości przypadków będą one już ustawione. Wtedy klikamy "Dalej". Jeżeli istnieją na liście pliki, dla których musimy ustawić prawa dostępu możemy to zrobić przez program do obsługi protokołu FTP, np. FileZilla lub WinSCP.
W kolejnym kroku musimy podać informacje dotyczące bazy danych. Dodatkowo PHP‑Fusion daje nam możliwość ustawienia w tym kroku wybranego przez nas prefiksu plików cookies (zwanych także ciasteczkami). Jeżeli nie potrzebujemy specjalnego prefiksu ciasteczek, możemy zostawić to pole z domyślną wartością. Następnie klikamy na przycisk "Dalej".
Jeżeli połączenie z bazą danych zostanie poprawnie nawiązane, ujrzymy następujący komunikat:
Automatycznie zostały utworzone, wymagane do poprawnego działania skryptu, tabele w bazie danych. Klikamy "Dalej".
W kolejnym kroku wypełniamy dane dotyczące konta administratora. Można zauważyć pola na dwa hasła: hasło logowania oraz hasło administratora. Różnica polega na tym, iż przy standardowym korzystaniu z portalu używamy tylko hasła logowania. Natomiast, gdy zmieniamy, np. zaawansowane ustawienia, naszą decyzję musimy potwierdzić poprzez wpisanie hasła administratora. Jeżeli niewłaściwie wypełnimy któreś pola, zostaną one zaznaczone na czerwono (jak na rysunku poniżej):
Klikamy "Dalej". Powinniśmy zobaczyć komunikat o zakończeniu instalacji:
Teraz usuwamy plik setup.php oraz zmieniamy prawa dostępu do pliku config.php na 644. Instalacja została zakończona.
Wygląd panelu administratora:
Przykładowe pole, w którym należy wpisać hasło administratora:
Moja opinia
Plusy:
- Prosta instalacja;
- Wygodny panel administratora;
- Dobra wydajność.
Minusy:
- Rzadkie aktualizacje;
- Dość mała liczba rozszerzeń.
PHP‑Fusion to skrypt o dość dużych możliwościach. Jednakże, chociaż używałem go przez kilka miesięcy, nie powalił mnie na kolana.
4. MODX
MODX to skrypt dla osób, które cenią sobie możliwość zaawansowanej konfiguracji.
Skąd pobrać MODX?
MODX występuje w dwóch wersjach:
- Evolution - wersja, której główną cechą ma być stabilność;
- Revolution - wersja mniej stabilna od Evolution, ale posiadająca więcej możliwości.
Ja skorzystam z wersji Revolution.
Potrzebną paczkę możemy pobrać ze strony internetowej: http://modx.com/download/. Dla większości zastosowań odpowiednia będzie odmiana paczki o nazwie "Traditional".
Instalacja
W celu rozpoczęcia instalacji przechodzimy do katalogu setup, znajdującego się w głównym katalogu skryptu.
Przywita nas okno wyboru języka:
W tym kroku niestety nie jest dostępny polski język - wybieram en lub inny, który znamy i klikamy "Select". Ja wybieram język angielski.
Przywita nas informacja, iż ten kreator przeprowadzi nas przez cały proces instalacji tego systemu zarządzania treścią. Klikamy "Next".
Kolejne okno daje nam możliwość wybrania trybu instalacji. Wybieramy "New Installation". Dodatkowo możemy ręcznie rozpakować paczkę core/packages/core.transport.zip, jeżeli posiadamy słabszy serwer. W tym celu możemy zaznaczyć opcję "Core packages has been manually unpacked". Ja nie skorzystam z tej możliwości - użyję automatycznego rozpakowywania archiwum przez serwer. Klikamy na przycisk "Next", aby przejść do dalszego etapu instalacji.
Kolejnym krokiem jest ustawienie preferencji dotyczących bazy danych. Warto zauważyć, iż możemy wybrać pomiędzy bazami danych mysql i sqlsrv. Uzupełniamy pola formularza informacjami dotyczącymi naszej bazy danych, a następnie klikamy na "Test database server connection and view collations". Skrypt sprawdzi, czy można nawiązać połączenie z bazą danych.
Jeżeli udało się nawiązać połączenie z bazą danych zostaniemy o tym poinformowani. Musimy wybrać rodzaj kodowania znaków. Wybieramy utf8 oraz utf8_polish_ci i klikamy na "Create or test selection of your database".
Teraz musimy wybrać login administratora i podać związane z nim informacje. Po ich podaniu klikamy na "Next". Watro zauważyć iż okna preferencji wyświetlane były pod spodem poprzedniego.
Zobaczymy podsumowanie testów przygotowujących skrypt do instalacji. Klikamy na przycisk "Install".
Instalacja może zająć chwilę czasu. W tym czasie nie zamykamy karty przeglądarki, w której trwa instalacja skryptu, ani nie odświeżamy tej strony. Gdy instalacja się zakończy ujrzymy okno informujące o jej powodzeniu:
Klikamy "Next".
Zobaczymy podziękowanie za chęć wypróbowania skryptu MODX. Pozostawiamy zaznaczone pole "Check this to DELETE the setup from the file system" i klikamy "Login".
Panel administratora: Panel administratora dostępny jest w katalogu /manager/ naszej domeny. Przed zalogowaniem możemy wybrać język polski panelu administratora.
Wygląd panelu administratora:
Moja opinia
Plusy:
- Dwie, równolegle rozwijane, wersje do wyboru;
- Prosta instalacja;
- Duże możliwości konfiguracji.
Minusy:
- Dość skomplikowany panel administracyjny;
- Brak możliwości migracji między wersją Evolution, a Revolution i odwrotnie.
CMS dla zaawansowanych użytkowników? Ale czy nie lepiej będzie zaawansowanemu webmasterowi napisać stronę w języku HTML lub HTML5? Wybór zależy od nas.
5. Concrete5
Concrete5 to system zarządzania treścią, który daje użytkownikowi wszystko czy potrzebne - prostotę, ale i mnogość możliwych konfiguracji. Sprawdźmy, jak przebiega jego instalacja.
Skąd pobrać Concrete5?
Concrete5 dostępny jest do pobrania ze strony projektu: http://www.concrete5.org/developers/downloads/. Do paczki w angielskiej (do folderu languages) wersji językowej wgrywamy rozpakowany folder pl_PL, pobrany ze strony internetowej: http://concrete5.pl/pobierz/.
Instalacja
Po wejściu na naszą stronę internetową zobaczymy komunikat z prośbą wyboru języka, ponieważ wgraliśmy polską paczkę językową. Wybieramy polski. I klikamy na "Choose Language".
Następnie widzimy informacje o naszym serwerze. Jeżeli nie są wyświetlone żadne błędy, które uniemożliwiają instalacją klikamy na "Continue to Installation".
Wypełniamy informacje dotyczące naszej witryny - nazwę strony oraz dane administratora.
Z prawej strony znajduje się formularz dotyczący bazy danych. Wypełniamy go informacjami dotyczącymi naszej bazy danych MySQL.
Concrete5 należy instalować przy użyciu bazy danych, która nie zawiera żadnych tabel przed instalacją. Nie ma możliwości ustawienia prefiksu tabel. W przeciwnym wypadku ujrzymy błąd:
Ciekawą możliwością jest minimalistyczna instalacja - umożliwia instalację tylko składników wymaganych do poprawnego działania systemu zarządzania treścią. Mniej zaawansowanych użytkownikom polecam pozostawienie domyślnej opcji "Sample content with Blog", z której także ja teraz skorzystam.
Po wypełnieniu wszystkich pól formularza klikamy na przycisk "Install concrete5".
Musimy poczekać chwilę na zakończenie pracy instalatora.
Po poprawnym zakończeniu instalacji zobaczymy komunikat:
Klikamy na "Continue to your site". Login, jakim będzie logował się administrator to admin Do panelu administratora logujemy się poprzez formularz w lokalizacji naszastronawww/index.php/login.
Ujrzymy okno zachęcające do poznania tego systemu zarządzania treścią:
Możemy edytować poszczególne elementy strony, klikając na przycisk "Edycja":
Panel administratora:
Moja opinia
Plusy:
- Łatwa instalacja;
- Przejrzysty panel administratora;
- Duże możliwości.
Minusy:
- Wymaga instalacji przy użyciu pustej bazy danych;
- Niepełne spolszczenie.
Początkowo byłem niechętny instalacji tego systemu zarządzania treścią, ale panel administratora odmienił moje zdanie. Polecam osobom, które chcą mieć bardzo przejrzystą stronę internetową od strony zaplecza.
6. Redaxscript
Redaxscript to system zarządzania treścią, który z założenia miał być bardzo "lekki". Przekonajmy się, czy tak rzeczywiście jest.
Skąd pobrać Redaxscript?
Redaxscript możemy pobrać ze strony internetowej projektu: http://redaxscript.com/download/releases. Dostępne są dwie wersje:
- Lite package - odchudzone archiwum ze skryptem;
- Full package - standardowe archiwum ze skryptem.
Ja zdecyduję się na pełne archiwum.
Natomiast jego polskie tłumaczenie dostępne jest tutaj: http://redaxscript.com/download/languages/2. Aby wgrać spolszczenie na początku rozpakowujemy archiwum ze skryptem, a następnie archiwum ze spolszczeniem do tej samej lokalizacji - archiwum skryptu uzupełni się o spolszczenie. Jeżeli zostaniemy zapytani, o to, czy chcemy podmienić pliki, potwierdzamy taką chęć.
Instalacja
Po wejściu do katalogu skryptu, zostaniemy przekierowani do instalatora. Krok pierwszy to podanie danych dostępu do naszej bazy danych. Podajemy wymagane informacje. Możemy wpisać wymyślony przez nas prefiks, jeżeli inne skrypty korzystają z tej samej bazy danych, ja podam, np. tomeeek64db_.
Klikamy na "Create your account".
Podajemy informacje dotyczące konta administratora i klikamy na "Install".
Po chwili oczekiwania zobaczymy komunikat, iż instalacja została zakończona i zostaniemy przekierowani do strony głównej naszej witryny internetowej:
Instalacja została już zakończona.
Wygląd panelu administratora:
Moja opinia
Plusy:
- Bardzo szybki CMS;
- Bardzo mała "waga" paczki instalacyjnej;
- Stosunkowo duże możliwości konfiguracji do "wagi" paczki instalacyjnej;
- Przejrzysty panel administracyjny.
Minusy:
- Niepełne spolszczenie;
- Dość mała ilość dostępnych modyfikacji.
Lekki i funkcjonalny. Czego więcej do szczęścia potrzeba?
7. TinyCMS
TinyCMS jest skryptem bardzo lekkim, stworzonym z myślą o słabszych serwerach. Zobaczmy, jak przebiega jego instalacja.
Skąd pobrać skrypt?
Skrypt można pobrać z oficjalnej strony projektu: http://tinycms.designskate.com/.
Instalacja
Skrypt TinyCMS nie posiada instalatora - instaluje się go inaczej, poprzez edycję plików konfiguracyjnych. Otwieramy plik custom_conf, znajdujący się w folderze inc dowolnym edytorem plików tekstowych. Ja skorzystam z programu Notepad++.
Odszukujemy w otwartym dokumencie linijkę:
$user = "admin"; // Username to login to the admin panel
A następnie usuwamy pierwsze słowo admin i wpisujemy wybraną przez nas nazwę użytkownika.
Kolejną linijką tego pliku konfiguracyjnego jest:
$pass = "pass"; // Password to login to the admin panel
Wyraz pass zamieniamy na wybrane przez nas hasło administratora.
Następnie w tym dokumencie widzimy linijkę kodu, która odpowiada za tytuł strony internetowej:
$title = "TinyCMS 1.4"; // Website title
Wpis TinyCMS 1.4 usuwamy i podajemy wybrany przez nas tytuł strony internetowej.
Dokument zapisujemy i pliki skryptu ze zmodyfikowanym przez nas plikiem konfiguracyjnym wysyłamy na nasz serwer www.
Instalacja została zakończona. Skrypt nie potrzebuje bazy danych MySQL. Po wejściu na naszą stronę internetową ujrzymy:
Panel administratora dostępny jest w katalogu /admin/ naszej strony internetowej.
Moja opinia
Plusy:
- Nie wymaga bazy danych MySQL;
- Bardzo lekki.
Minusy:
- Brak polskiego tłumaczenia;
- Praktycznie brak wtyczek (dostępna 1 oficjalna wtyczka);
- Brak instalatora;
- Bardzo małe możliwości
Trudna instalacja. Według mnie bardziej można traktować go jako "nakładkę graficzną" na HTML, a nie system zarządzania treścią.
8. Lepton
Lepton ma być, w zamiarze, łatwym w użyciu systemem zarządzania treścią. Zobaczmy, czy jest tak faktycznie.
Pobieranie
SKrypt Lepton można pobrać z oficjalnej strony tego projektu: http://www.lepton-cms.org/english/download.php.
Instalacja
Po wejściu na naszą stronę internetową przywita nas miły dla oka instalator:
Jeżeli nasz serwer spełnia wszystkie wymagania, klikamy na przycisk "Next".
Kolejnym krokiem jest ustawienie odpowiednich uprawnień dla plików. W większości przypadków, jak i u mnie, będą one już prawidłowo ustawione. Jeżeli jednak nie są, musimy je ustawić i odświeżyć stronę internetową.
Jeżeli prawa plików będą ustawione nieodpowiednio, zobaczymy komunikat: [limg=lep2a]
Gdy uprawnienia są poprawne, klikamy na "Next".
Kolejnym krokiem instalacji jest sprawdzenie ścieżki instalacyjnej skryptu oraz wybranie strefy czasowej i języka. Ścieżka instalacji będzie w większości przypadków ustawiona poprawnie. Po wyborze ustawień klikamy na "Next".
Teraz wybieramy system operacyjny serwera. Najczęściej będzie to Linux/Unix based. Nie zaznaczamy opcji "World-writeable file permissions (777)". Klikamy na "Next".
Następnie musimy podać informacje dotyczące naszej bazy MySQL. Podajemy je i wybieramy przedrostek tabeli (Table Prefix). Jeżeli żaden inny skrypt nie korzysta z tej bazy danych, możemy pozostawić domyślny przedrostek lub usunąć go całkowicie. Klikamy na przycisk "Next".
Teraz wypełniamy formularz dotyczący konta administratora. Wpisujemy także tytuł strony internetowej.
Klikamy "Install Lepton", gdy wypełnimy wszystkie pola tego formularza.
Kliknięcie "Install Lepton" oznacza akceptację licencji tego systemu zarządzania treścią.
Musimy chwilę poczekać na zakończenie instalacji. Po jej zakończeniu ujrzymy komunikat:
Klikamy na "please login and check installation". Zostaniemy przeniesieni do panelu administratora, który znajduje się pod adresem naszadomena/admins/login/index.php
Panel administratora:
Moja opinia
Plusy:
- Duże możliwości;
- Przejrzysty instalator;
- Przejrzysty panel administratora.
Minusy:
- Instalator niedostępny w polskiej wersji językowej.
Lepton to system zarządzania treścią stworzony wręcz idealnie - zawiera wszystkie potrzebne funkcje przy prowadzeniu swojej własnej strony internetowej.
9. Joomla!
Joomla! jest, według mnie, głównym konkurentem WordPressa, jeżeli przyjmiemy jako wyznacznik popularność systemu zarządzania treścią. Jednakże jest przeznaczona głónie dla tematycznych stron internetowych, a nie blogów.
Pobieranie
Skrypt Joomla! możemy pobrać ze strony internetowej projektu: http://www.joomla.org/.
Instalacja
Joomla! wymaga PHP w wersji minimalnej 5.3.1. Jeżeli spróbujemy zainstalować ją na serwerze z dość popularną jeszcze wersją PHP 5.2 zobaczymy komunikat:
Jeżeli nasz serwer spełnia wymaganie wersji PHP, wchodzimy na naszą stronę internetową, gdzie przywita nas kreator:
Wypełniamy pola dotyczące podstawowych ustawień naszej witryny oraz wybieramy język instalacji. Mamy także opcję wyłączenia strony internetowej na czas przygotowywania naszej strony internetowej. Ja jednak nie zdecyduję się na tę opcję. Po wypełnieniu wszystkich pól klikamy na przycisk "Dalej".
Teraz wypełniamy informacje dotyczące naszej bazy danych. W większości przypadków rozsądnym wyborem będzie baza danych "MySQL". Możemy także zadecydować, co zrobić z ustawieniami starszej instalacji tego skryptu, jeżeli takowa była przeprowadzona z użyciem tej bazy danych. Zalecam wybór archiwizacji starszych tabel.
Po wypełnieniu formularza klikamy "Dalej".
Ostatnim krokiem jest finalizacja instalacji. Wybierzmy przykładowe dane do załadowania, np sample_data i kliknijmy na przycisk "Instaluj". Reszta ustawień może pozostać domyślna.
Po odczekaniu kilku sekund powinniśmy zobaczyć komunikat informujący o poprawnym zakończeniu instalacji:
Klikamy na przycisk "Usuń folder instalacyjny" oraz wybieramy odpowiednią opcję (Witryna/Zaplecze). Naszym oczom powinna się ukazać strona startowa podobna do tej:
Zakończyliśmy instalację tego skryptu.
Do panelu administratowa logujemy się poprzez adres www: naszastronawww/administrator/.
Jak zainstalować polski pakiet językowy? Spolszczenie można było zainstalować w ostatnim kroku instalacji lub później. W tym celu logujemy się do panelu administratora i wybieramy zakładkę "Extensions" i funkcję "Language Manager".
Następnie wybieramy "Install Language". Następnie wyszukujemy pakiet "Polish". Zaznaczamy go i klikamy "Install".
Po chwili powinniśmy zobaczyć komunikat:
Przechodzimy kolejny raz do "Manage Languages" w grupie "Extensions". Pojawił się tam pakiet "Polish (PL)":
Wybieramy go i klikamy na przycisk "Default". Zobaczymy komunikat:
Następnie przechodzimy do funkcji "Installed - Administrator" z menu po lewej stronie naszej witryny i powtarzamy poprzednią czynność z wyborem "Polish (pl‑PL)". Panel administratora wyświetli się po polsku:
Panel administratora:
Moja opinia
Plusy:
- Duże możliwości;
- Duża liczba rozszerzeń;
- Duża społeczność.
Minusy:
- Nie obsługuje PHP 5.2;
- Skomplikowany panel administratora.
Joomla! to system zarządzania treścią, który daje bezpłatnie możliwość odkrywania nowych celów. Czemu więc nie spróbować?
10. ImpressPages
Nowatorskie rozwiązania, które ułatwią nam tworzenie strony internetowej? Według mnie to doskonały opis ImpressPages.
Pobieranie
ImpressPages możemy pobrać ze strony internetowej projektu: http://www.impresspages.org/download/. Pobierzmy wersję 3.6
Instalacja
ImpressPages wymaga wersji PHP 5.3 lub wyższej. Jeżeli nasz serwer spełnia to wymaganie, przechodzimy do katalogu głównego skryptu. Przywita nas wybór języka. Wybieramy "Polski" i klikamy "Next".
Teraz zobaczymy wymagania skryptu. Jeżeli wszystkie są spełnione klikamy "Dalej".
Przed instalacją powinniśmy zaakceptować warunki licencji. Jeżeli się na nie zgadzamy klikamy "Akceptuj".
Teraz wypełniamy informacje o bazie danych MySQL. Możemy ustalić własny przedrostek tabeli.Po wypełnieniu formularza klikamy "Dalej".
Następnie wybieramy strefę czasową oraz ustalamy podstawowe informacje dotyczące naszej strony www i konta administratora. Wpisujemy nasz adres e‑mail do raportowania błędów, jeżeli chcemy otrzymywać informacje o występujących na naszej stronie internetowej błędach. Klikamy "Dalej".
Instalacja systemu zarządzania treścią została zakończona. Zobaczymy komunikat:
Instalacja tłumaczenia Polski pakiet językowy możemy pobrać ze strony internetowej: http://www.impresspages.org/extensions/translations/. Następnie wypakowujemy pobrane archiwum. Następnie przechodzimy do zakładki "Developer" -> "Localization" w panelu administratora. Klikamy "Wybierz plik" i wskazujemy pierwszy plik, a następnie klikamy:"Preview", "Import language file" oraz "Kontynuuj"/"Continue". Tak samo postępujemy z drugim plikiem. Następnie przechodzimy do zakładki "Standard" -> "Języki" i przy "PL" wybieramy edycję i zaznaczamy "Widoczny". Klikamy "Zapisz".
Na stronie internetowej możemy wybrać aktualnie używany język.
Panel administratora Panel administratora otwieramy poprzez plik admin.php, który znajduje się w głównym katalogu skryptu.
Panel administratora:
Moja opinia
Plusy:
- Prosta instalacja;
- Duże możliwości;
- Przejrzysty panel administratora.
Minusy:
- Dość małą liczba dostępnych wtyczek;
- Język polski wymaga doinstalowania.
ImpressPages to system zarządzania treścią dla osób, które wymagają przejrzystego zarządzania swoją stroną internetową.
System zarządzania treścią jest już zainstalowany. Przejdźmy do ostatniego etapu.
V. SEO
SEO to optymalizacja strony internetowej w celu "pokazania się" wyszukiwarkom internetowym. Nawet najlepsza strona internetowa nie będzie spełniała swojego zadania, jeżeli nikt na nią nie będzie wchodził. Właśnie w takim celu stosuje się działania pozycjonerskie - pozwalają one na pokazanie, w sposób dosłowny, swojej strony w Internecie. Oto podstawowe działania, które pomogą nam zdobyć odwiedzających i pokazać naszą stronę w wynikach wyszukiwania:
1. Linki to podstawa
Najprostszą metodą na uzyskanie dobrej pozycji w wyszukiwarkach jest posiadanie odnośników do naszej strony internetowej w różnych zakątkach Internetu. Najlepszy efekt dadzą linki ze stron o podobnej tematyce do naszej strony - jeżeli prowadzimy stronę warsztatu samochodowego, odpowiednie będą linki w sklepach z częściami samochodowymi, czy na forach związanych z tą tematyką. Na nic się przydadzą, np. linki na stronach dla dzieci. Prowadząc stronę informatyczną, czy każdą inną, powinniśmy dobrze dobierać strony linkujące do nas.
2. Użytkownicy to skarb
Użytkownicy także mogą nam pomóc w pozycjonowaniu strony - jeżeli strona komuś się spodoba, istnieje duża szansa, iż udostępni link na portalu społecznościowym, czy na forum. Zadbajmy więc o treść interesującą odwiedzających.
3. Dobra domena nam pomoże
Jeżeli posiadamy domenę, np. sklepzeslodyczami.TLD łatwiej będzie nam wypozycjonować stronę na hasła z domeny - w tym przypadku słodycze i sklep ze słodyczami.
4. Hosting nie jest nieważny
Jeżeli korzystamy z dobrego hostingu internetowego, nasza strona będzie dostępna dla odwiedzających cały czas, a tymi odwiedzającymi mogą być też roboty indeksujące naszą stronę internetową. Korzystając z hostingu, który przez długi czas będzie niedostępny, istnieje duże prawdopodobieństwo, że roboty nie będą mogły otworzyć strony i zaindeksować nowej treści.
5. Nie tylko frazy główne
Nie zwracajmy całkowitej uwagi na jedną, czy dwie frazy, które nas interesują podczas pozycjonowania - bardzo duża ilość wejść na strony internetowe odbywa się za pośrednictwem wyników wyszukiwania z frazami pobocznymi.
Pozycjonowanie to długotrwały proces - nie martwmy się, nawet jeżeli po miesiącu nasza strona internetowa nie będzie w TOP 20 głównego hasła. Dużo łatwiej pokazać na pierwszych miejscach wyszukiwania stronę internetową pod bardzo mało popularną frazą niż pod hasłem cieszącym się dużą popularnością. Wypozycjonowanie niepopularnych fraz trwa zwykle dużo krócej.
Podsumowanie
Założyliśmy naszą własną stronę internetową. Niezależnie od hostingu i systemu zarządzania treścią, jakie wybraliśmy, możemy dodawać już informacje, czy wpisy na własną stronę www.