BMW na MWC: oto, jak ma wyglądać przyszłość oprogramowania w samochodach

Wśród najlepszych systemów infotainment montowanych w samochodach z pewnością znajduje się BMW iDrive. Jego najnowsze wcielenie, oznaczone jako 7.0, trafiło m.in. do BMW serii 8 czy serii 3 (G20). Kolejnym krokiem w rozwoju oprogramowania BMW ma być wprowadzenie bardziej naturalnej interakcji. System BMW Natural Interaction został zapowiedziany podczas trwających właśnie targów MWC w Barcelonie.

BMW iNEXT. fot. materiały prasowe BMW.
BMW iNEXT. fot. materiały prasowe BMW.

Śmiem twierdzić, że już teraz oprogramowanie jest jednym z kluczowych elementów, który brany jest pod uwagę podczas kupna nowego samochodu. Podczas testów BMW serii 5, dopracowanej i skomputeryzowanej limuzyny, równie duże wrażenie jak prowadzenie czy osiągi, zrobił na mnie system infotainment. Jak najbardziej odczuwalnie wpływa on na komfort użytkowania bawarskiego samochodu.

fot. materiały prasowe BMW
fot. materiały prasowe BMW

BMW na MWC stawia na rozwój oprogramowania

Bawarski producent samochodów, podczas targów MWC, postanowił zaprezentować przyszłość systemu iDrive. Częścią oprogramowania stanie się rozwiązanie nazywane BMW Natural Interaction. Sterowanie ma opierać się na wykorzystywaniu nie tylko gestów czy rozpoznawania mowy, BMW będzie bowiem śledziło również ruch gałek ocznych użytkownika.

Warto mieć na uwadze, że przedstawione przed chwilą metody interakcji nie będą czymś zupełnie nowym w BMW. Najnowsze modele w gamie producenta posiadają już dość rozbudowane sterowanie głosem, a także można wydawać proste polecenia za pomocą gestów dłoni w powietrzu. Ponadto, chociażby najnowsze BMW serii 8, podczas korzystania z funkcji drugiego poziomu autonomiczności, ciągle sprawdza, w którym kierunku patrzy kierowca.

fot. materiały prasowe BMW
fot. materiały prasowe BMW

Nowy system, który będzie więc rozwinięciem obecnych technologii, trafi do futurystycznego BMW iNEXT. Wydawanie poleceń, zarówno za pomocą gestów, jaki i mowy, ma być bardziej naturalne, przypominając rozmowę z drugim człowiekiem. Wreszcie nie trzeba będzie uczyć się zdefiniowanych wcześniej komend, aby móc obsługiwać samochód z użyciem głosu.

fot. materiały prasowe BMW
fot. materiały prasowe BMW

BMW wspomina ponadto o zaimplementowaniu uczenia maszynowego. System ma poznawać preferencje użytkownika, wraz z wykonywanymi przez niego gestami i sposobem mówienia, aby coraz lepiej reagować na polecenia. Nie będzie jednej głównej metody wprowadzania danych. Jak najbardziej będzie można zapomnieć o chociażby komendach głosowych. BMW podaje tutaj dobry przykład – podczas rozmowy telefonicznej, gdy trudno jest o sterowanie głosem, będzie można wybrać konkretną opcję za pomocą wzroku.

fot. materiały prasowe BMW
fot. materiały prasowe BMW

Sterowanie wzrokiem będzie oferować naprawdę szeroki wachlarz możliwości. Nie będzie to tylko wybieranie opcji na wyświetlaczu. Użytkownik będzie mógł sterować szybami, klimatyzacją lub wskazywać przyciski, aby poznać, co robią. Równie interesująco zapowiada się usprawniony system sterowania głosem. BMW podaje, że możliwości będą wykraczać poza kabinę pojazdu. Użytkownik, przejeżdżając blisko parkingu, będzie mógł zapytać ile kosztuje godzina postoju. Natomiast będąc blisko restauracji, będzie mógł zapytać o godziny otwarcia.

BMW iNEXT w 2021 roku

Trzeba przyznać, że nowości zapowiadają się naprawdę ciekawie. Jeśli faktycznie nowe rozwiązanie będzie działać równie dobrze, jak podaje BMW, to będzie ono odczuwalnym krokiem w kierunku komputeryzacji samochodu. Jak już wspomniałem, BMW Natural Interaction ma pojawić się w modelu iNEXT, elektrycznym SUV-ie, którego premiera przewidziana jest na 2021 rok.

Relację na żywo z targów MWC w Barcelonie możecie śledzić na łamach WP Tech.

Programy

Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (17)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.