Kobiety zarabiają mniej jako kierowcy Ubera: co poszło nie tak w algorytmach?

Jednym z najważniejszych zadań regulatorów rynku pracy wciążpozostaje przeciwdziałanie nierównościom płacowym międzypłciami. Według danych GUS kobiety w Polsce wciąż bowiem średniozarabiają o 6% mniej od mężczyzn na tych samych stanowiskach (ajak twierdzą niektóre organizacje prokobiece, rzeczywiste różnicesą jeszcze większe). Zwykle winę za taki stan rzeczy zrzuca sięna dyskryminacyjną politykę płacową firm, jednak czy słusznie?Opublikowana właśnie przez badaczy ze Stanfordu praca poświęconaanalizie zarobków kierowców Ubera pokazuje, że do dyskryminacjidochodzi nawet wówczas, gdy żadnej polityki płacowej nie ma.

Kobiety zarabiają mniej jako kierowcy Ubera: co poszło nie tak w algorytmach?

07.02.2018 15:48

Wydawać by się mogło, że w modelu biznesowym oferowanym przezUbera nie ma miejsca na dyskryminację. System przyznając kierowcomkursy czy wyliczając cenę kursu na żadnym etapie nie bierze poduwagę płci kierowców. Jak więc jest to możliwe, że mężczyźnipracujący jako kierowcy Ubera zarabiają o średnio o 7% więcej,niż zajmujące się tym samym kobiety?

Pierwszy trop w badaniu, które ujęło 1,8 mln kierowców,jeżdżących w latach 2015-2017, każe szukać nierówności zestruktury zatrudnienia – kobiety stanowią 27% wszystkich kierowcówUbera w USA, a mężczyźni po prostu pracują zwykle dłużej.Jednak po przeliczeniu stawki godzinowej wciąż widać, że kobietyzarabiają mniej.

Średnie godzinne zarobki mężczyzn i kobiet jako kierowców Ubera w USA
Średnie godzinne zarobki mężczyzn i kobiet jako kierowców Ubera w USA

Trzeba więc spojrzeć z drugiej strony: zarobek kierowcy Uberawynika z czasu przejazdu, długości trasy i oczywiściezapotrzebowania, ujętego przez mechanizm mnożników dla godzinszczytu. Biorąc te kwestie pod uwagę, badacze ze Standforduustalili, że mniejsze zarobki kobiet wynikają z trzech powodów:

  • Kobiety wybierają mniej dochodowe czasy i miejsca na swoją pracę– biorą mniej nocnych zmian, zmian z krótszymi okresamioczekiwania czy zmian w godzinach szczytu.
  • Kobiety są mniej doświadczone jako kierowcy Ubera, a to właśniedoświadczenie pozwala wybierać najbardziej korzystne trasy i czaspracy. Tymczasem po pół roku z pracy tej rezygnuje 77% kobiet i 65%mężczyzn, tak więc typowa kobieta w tej roli nie wybiera równiedobrze, co typowy mężczyzna.
  • Kobiety jeżdżą wolniej, a więc wykonują w ciągu godzinymniej kursów niż mężczyźni – a mniej kursów to mniejpieniędzy. Ten właśnie aspekt wpływa przynajmniej w połowie namniejsze ich dochody.

Trudno powiedzieć, co Uber może zrobić, by zapewnić pożądanąrówność wynagrodzeń. Być może skutecznym sposobem byłobyustalenie limitów szybkości i karanie mężczyzn-kierowców za zbytszybką jazdę?

Artykuł poświęcony wspomnianym badaniom opublikowano na stronach Stanfordu.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (45)