Płacenie za paliwo z JustDrive nie działa. Jak dobry pomysł zmienił się w problem?

Na początku lutego informowaliśmy o kolejnym, ciekawym podejściu do płatności za paliwo – debiucie mobilnej aplikacji JustDrive, która pozwalała firmom płacić za zatankowane na stacjach paliwo z poziomu aplikacji na zbiorczej fakturze, a więc bez konieczności stania w kolejkach do kasy. Projekt zapowiadał się interesująco, a współpraca producentów aplikacji z Orlenem miała być tylko wstępem do rozszerzenia oferty o kolejne stacje innych koncernów.

Tankowanie samochodu z depositphotos
Tankowanie samochodu z depositphotos
Oskar Ziomek

Tak się jednak niestety nie stało i po szczęśliwych początkach aplikacji trwających dosłownie kilka dni, pojawiły się problemy. Program niespodziewanie przestał działać, a wkrótce zniknął także ze Sklepu Play oraz App Store'a. Pierwsze tłumaczenia wskazywały na stosunkowo nieduże problemy techniczne, które na bieżąco miały być rozwiązane. Szybko okazało się jednak, że problemy są poważniejsze, niż początkowo zakładano – aplikacja przestała działać z powodu Orlenu, który wypowiedział umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia i po swojej stronie zablokował możliwość kupowania paliwa z wykorzystaniem aplikacji.

Dziękujemy za cierpliwość, którą wykazali się Państwo w oczekiwaniu na informacje odnośnie dalszego funkcjonowania aplikacji JustDrive oraz przyczyn, przez które aplikacja musiała zostać wyłączona. Zachęcamy do zapoznania się z naszym oświadczeniem: https://t.co/NvgNjQfWNU

— JustDrive (@JustDrive_co) 15 lutego 2018Sytuacja musiała być burzliwa, bowiem jak informował serwis Cashless, kontakt z przedstawicielami JustDrive był utrudniony, a swoje zajęło też ostateczne wydanie oświadczenia. W nim czytamy natomiast, że to Orlen jest powodem wszelkich kłopotów. Koncern wypowiedział zawartą na 3 lata umowę bez okresu wypowiedzenia, miał bowiem zwątpić głównie w obopólne korzyści z funkcjonowania JustDrive. Jak czytamy w innym fragmencie: PKN ORLEN, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanejprzyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótkim e-mailu zaledwie kwadrans przed.

Orlen nie precyzuje swoich żądań

Do stanowiska przedstawicieli JustDrive ostatecznie odniosła się druga strona sporu, a więc Orlen. Z oświadczenia dowiadujemy się, iż istotnie umowa została wypowiedziana, a powodem ma być niewywiązanie się ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. (spółki odpowiedzialnej za JustDrive) z postanowień wcześniejszej umowy: Głównym powodem zakończenia współpracy była sytuacja, w której udostępniony klientom przez spółkę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego pomiędzy stronami.

Co najciekawsze, przedstawiciele JustDrive w swoim oświadczeniu zaznaczają, że w przeciągu trwających dwa tygodnie rozmów z Orlenem nie uzyskali konkretnej informacji, które elementy współpracy spowodowały wycofanie się partnera i nie uzyskano propozycji, jak ewentualne oczekiwania można by spełnić. Z drugiej strony Orlen w swoim stanowisku informuje, że już od dnia udostępnienia aplikacji klientom, tj. 01.02.2018 r. PKN ORLEN podjął rozmowy z firmą ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. aby wypracować takie warunki współpracy, które pozwoliłyby na funkcjonowanie aplikacji Just Drive zgodnie z deklarowanym przez tą firmę i uzgodnionym z PKN ORLEN scenariuszem biznesowym. Wszystkie podjęte próby znalezienia porozumienia okazały się nieskuteczne.

Jakie jest rozwiązanie?

Wszystko wskazuje na to, że pozytywne rozwiązanie całej sytuacji jest mało możliwe. Przedstawiciele JustDrive wydali bowiem dzisiaj kolejne oświadczenie, komentarz do stanowiska Orlenu. Jak nietrudno się domyślić, nie zgadzają się z przedstawionymi przez partnera informacjami: *chcielibyśmy zaznaczyć, że pomimo naszych starań i woli PKN ORLEN nie przedstawił powodów zerwania współpracy, które byłyby przekonywujące i znajdowały odzwierciedlenie w faktach. Nie zgadzamy się również z oskarżeniami o nieprzestrzeganiu zasad etyki biznesowej i zobowiązań umownych, gdyż godzą w nasze dobre imię i do tej pory nie zostały zaadresowane przez przedstawicieli PKN ORLEN. *

@PKN_ORLEN Odnosimy się do oświadczenia z dn. 15.02.2018 r. Zachęcamy wszystkich Państwa do zapoznania się z naszym stanowiskiem. https://t.co/lDYqbu5hgB

— JustDrive (@JustDrive_co) 20 lutego 2018Zdaniem JustDrive rozwiązaniem mają być dalsze mediacje z Orlenem, ale podczas spotkań, którym towarzyszyć będzie także przedstawiciel strony rządowej. Tej dość zaskakującej propozycji nie uzasadnia jednak żadne dodatkowe wyjaśnienie. Firma nalega także na rzetelne przedstawianie przez Orlen faktów odnośnie rozmów i negocjacji, jeśli już upublicznianie ich jest konieczne.

Sprawa pozostaje otwarta. Wiele wskazuje na to, że przed firmami jest jeszcze długa droga, nim dojdą do porozumienia. Z tego miejsca warto przypomnieć, że przy okazji premiery JustDrive sugerowano, że firma jest już na etapie negocjacji również z innymi koncernami – być może aplikacja zacznie ponownie funkcjonować, ale z innym partnerem? Czas pokaże. Tymczasem aplikacje mobilne wróciły już do sklepów, choć w opisach wyraźnie zaznaczono, że póki co nie działają z powodu problemów technicznych.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (44)