Policja: Uber prawdopodobnie niewinny, bezdomna weszła pod autonomiczne auto
Wczoraj doszło do bezprecedensowego wypadku w historii„inteligentnej” motoryzacji – autonomiczne auto potrąciłopieszą, która w wyniku odniesionych obrażeń zmarła wszpitalu. Dzisiaj policja miasta Tempe w stanie Arizona, w którym odtrzech lat Uber przeprowadza testy swoich autonomicznych pojazdów,przedstawiła więcej szczegółów wypadku. Potwierdzono, żenajprawdopodobniej Uber nie ponosi odpowiedzialności za tentragiczny wypadek.
Sylvia Moir, szefowa miejskiej policji w wywiadzie udzielonym SanFrancisco Chronicle jest wstępnie przekonana, że Uberowi nie możnanic zarzucić. 49-letnia, prawdopodobnie bezdomna Elaine Herzbergpchała rower załadowany plastikowymi torbami na zakupy, idąc z nimwysepką-chodnikiem obok pasa ruchu. Nagle zeszła z wysepki,wchodząc na jezdnię. Jak miejsce wypadku wygląda możemy zobaczyćdzięki Widokowi Ulicy Google:
Z analizy wideo nagranego przez pojazd Ubera policja wnioskuje, żeuniknięcie kolizji byłoby trudne, czy to w trybie autonomicznym,czy też gdyby auto było prowadzone przez czlowieka – ofiarawypadku wtargnęła z cienia prosto pod pojazd. Moir podkreśla więc,że niebezpiecznie jest wieczorami przechodzić tak przez ulicę,podczas gdy dostępne są przecież oświetlone, oznaczone przejściadla pieszych.
Zarazem jednak z danych policji wynika, że auto Uberaprzekroczyło dozwoloną w tym miejscu prędkość – ograniczeniedo 35 mil na godzinę (ok. 56 km/h), jadąc z szybkością 38 mil nagodzinę (61 km/h). Zarazem jednak jak widać na zdjęciu Google’a,zrobionym w zeszłym roku, na tym odcinku obowiązywać miałoograniczenie do 45 mil na godzinę (ok. 72 km/h). Z analizy zdarzeniana miejscu wynika, że Auto Ubera nawet nie próbowało hamowaćprzed uderzeniem w Elaine Herzberg. Wiadomo zarazem, że siedzący za kierownicą inżynier odpowiedzialny za testy, 44-letni Rafael Vasquez, był trzeźwy i przytomny .
Nawet jeśli Uber zostanie uznany za nieponoszącegoodpowiedzialność za ten wypadek, amerykańskie mainstreamowe mediai tak nie bardzo chcą odpuścić – pojawiają się głosy, żeoprogramowanie auta powinno robić więcej, by przewidzieć możliwośćtakiego wypadku, chociażby zwolnić czy próbować zmienić pasy.Fakt, że ofiara wypadku była bezdomna jest tu jeszcze tylko oliwądo ognia, podkreślając w oczach krytyków autonomicznych pojazdówprzepaść klasową jaką robotyzacja pogłębia między tymi, którzymają dostęp do technologii, a tymi, którzy są społeczniewykluczeni.