Policja ostrzega przed spoofingiem. Poszkodowani stracili już 55 tys. zł
"Cyberprzestępcy wykorzystają możliwość podszycia pod telefoniczny numer banku, by podstępnie wyłudzać dane do konta ofiary", poinformowała KWP w Krakowie. Policjanci ostrzegają, że pierwsze ofiary straciły już 55 tys. zł.
02.03.2021 19:49
Troje mieszkańców Sądecczyzny padło ofiarą cyberprzestępców, którzy podszywali się pod pracowników banku. Fałszywi konsultanci nakłonili swoje ofiary do zainstalowania w telefonie aplikacji, która umożliwiła im zdalny dostęp do sprzętu. Tym sposobem poszkodowani stracili łącznie 55 tys. złotych.
"Cyberoszuści wykorzystując tzw. spoofing, wykonywali połączenie, które identyfikowało się w telefonach pokrzywdzonych jako infolinia banku. Później fałszywi konsultanci, informowali o nieprawidłowościach na rachunku np. nieuprawnionym przelewie. Osoby podające się za pracowników banku prosiły o wykonanie kilku prostych czynności, które rzekomo miały na celu przeciwdziałanie niebezpieczeństwu utraty oszczędności", poinformowała policja.
[facebook=https://www.facebook.com/dobreprogramy/posts/10158156383800686]
"Konsultanci" nakłonili swoje ofiary do zainstalowania aplikacji, która miała umożliwić im zdalny dostęp do telefonu, co miało ograniczyć konieczność przychodzenia do placówki bankowej, by rozwiązać rzekome problemy.
Następnie prosili oni poszkodowanych o zmianę hasła w bankowości internetowej oraz przekazanie "konsultantom" kodów autoryzacyjnych, które przychodziły w wiadomościach SMS. Nieświadome ofiary postępowały zgodnie z instrukcjami oszustów.
Tym sposobem cyberprzestępcy otrzymali od swoich ofiar kody BLIK, które wykorzystali do autoryzowania przelewów, które zlecali z kont poszkodowanych. Zaciągnęli również kredyty i wypłacali środki z bankomatów. W efekcie tych działań sądeczanie stracili 55 300 złotych.
Cyberprzestępcy są coraz bardziej zuchwali, o czym świadczy, chociażby fala ataków wykorzystujących zainteresowanie inwestycjami w kryptowaluty. Mimo coraz częstszych ostrzeżeń zarówno ze strony mediów, jak i policji, poszkodowanych wciąż przybywa.
Dlatego przypominamy, by być ostrożnym w kontaktach telefonicznych i chronić swoje dane, w tym numer telefonu. Pamiętajcie również, że pracownicy banków nigdy nie nakłaniają klientów do zainstalowanie dodatkowego oprogramowania, nie proszą o kody autoryzacyjne, hasła czy loginy. Policja apeluje również, by wszystkie podejrzane sytuacje do nich zgłaszać.